Annons

EOS 50d med fokus problem

Produkter
(logga in för att koppla)

PITCH

Aktiv medlem
Har i princip sedan jag köpte kamera haft problem med fokuseringen. Trodde först att de var skit bakom spakarna men har mer och mer förstått att det är "skit i spakarna". Problemet är likadant med 3 olika objektiv men värst med mitt EF 24-70. Om jag tar en bild på någonting *vad som helst* så ligger fokusen framför föremålet. Tar jag på någon på låt oss säga 7 meter så ligger fokusen 2 meter framför det jag ska plåta.......

Med erfarenhet av detta så tar jag minst 3-4 bilder av samma motiv... åtminstonde 1 bild av dessa blir bra.

I kamerans meny har jag möjlighet att ställa kamerans fokusering individuellt för varje objektiv.. detta har jag provat utan större resultat.......

och på ren svenska börjar jag bli ganska trött på det J***ävla skitet......

till saken så har alla objektiv fungerat ypperligt till min gamla kamera...

Om jag tar en bild på någonting *vad som helst* så ligger fokusen framför föremålet. Tar jag på någon på låt oss säga 7 meter så ligger fokusen 2 meter framför det jag ska plåta.......
Har du provat att bara använda en fokuspunkt? Om man använder flera fokuspunkter väljer kameran att fokusera på det som är närmast.

24-70 har väl 2.8 som fast bländare? Oftast väljer kameran den bländaren i auto ifall du är inomhus eller när det inte är så himla ljust utomhus. Då ser du ju att skärpedjupet är väldigt kort. De billigare objektiven hasr typ 5.6 och då blir det mera skärpedjup.
Jag brukar säga "Ju finare utrustning man har desto mer kräver det av fotografen ifall det ska bli bra bilder"

/Stefan

Men om jag lägger fokusen på personer som står typ 7 meter bort och ser i kameran att fokusen verkligen läggs på dom så ska det sen på bilder inte visa sig att fokusen hamnar 2 meter framför dom i gräset framför...... jag står ju rakt framför de som jag ska fota....

Det spelar ju ingen roll om jag är inomhus eller utomhus.....

det blir samma resultat om jag är typ 1,5-2 meter ifrån det jag ska fota..........

Här är en bild på hur jag menar... visserlige väldigt nära på grabben...... men bild 2 och 3 blev bra ... 4 och 5 blev kassa.... och det är på samma avstånd...

http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=110631&stc=1&d=1288654128

Bilagor

• IMG_9416.jpg
    IMG_9416.jpg
    8.3 KB · Visningar: 343
Senast ändrad:
Kan bara instämma med föregående talare, kör AV och om du inte gillar att trixa med inställningar så sätt ISO till A(uto) så är det bara en en parameter du leker med ändå.

Utforska!

Innan du kan gå vidare med eventuella åtgärder måste du veta exakt var skärpan hamnar. Ta massor av testbilder. Välj bländarförval (läge Av), och prova både med största bländare och någon mindre. Välj central mätpunkt enbart.

Välj motiv som har ett djup, men där det går att fokusera mycket tydligt på mitten. En bokhylla med bokryggar tagna snett framifrån duger inte, för då vet kameran inte vilken bok den ska fokusera på. Fokuseringspunkten måste vara "tydlig" för kameran, och det får inte finnas något som kameran kan förväxla den med.

Ta flera bilder med samma motiv och inställningar. Mellan bilderna, ställ om skärpan manuellt, både mot längre och kortare avstånd.

Bra motiv kan vara kartonger ställda på ett bord utan mönster, med en kartong i mitten att fokusera mot och två på varje sida på kortare resp. längre avstånd. I stan kan man hitta gator med många gamla fina skyltar som sitter vinkelrätt mot fasaden. Fokusera på en av dem snett framifrån, och se vilken av dem alla som blir skarpast.

Om du gör detta rätt bör du ha en bättre "bild" av hur kameran fokuserar. Det är f.ö. inte ovanligt att Canon-kameror är feljusterade och fokuserar för nära. Det finns tusentals inlägg härom i detta forum.

AndersLj

Med 50D är det väldigt enkelt att kolla AF med hjälp av LiveView utan att ta en enda bild.

Alla fokustester görs dessutom alltid bäst i dagsljus. Inomhusbelysning med lysrör och halvskum hemmiljö med blandljus från olika ljuskällor och någon flimrande TV ställer garanterat till problem.

Först och viktigast! Har du någon AF-mikrojustering inställd för något objektiv så nollställ alla dessa inställningar och välj bort funktionen helt för annars påverkar denna funktion kamerans AF med alla objektiv.

När detta är gjort ställ kameran på ett stativ och riktad mot ett plant motiv så att kamerans "filmplan" är helt parallellt med det plana motivet. Motivet bör väljas så att vanliga AF har lätt att fästa, ett tidningsuppslag på en vägg t.ex.

Avståndet i meter mellan motivet och kameran bör vara 0,5 x brännvidden. För ett 50mm objektiv blir då avståndet ca 2,5m.

Slå på LiveView med "Snabb fokus" valt och fokusera som vanligt med enbart centrumpunkten. Kolla sedan resultatet på kamerans skärm och se om du kan få ett bättre resultat med manuell fokus, MF. Jämför gärna i 5X eller 10x förstoring. Om det blir bättre manuellt och du får samma felfokusering vid upprepande försök med AF så ta en bild med AF och en med MF på största bländare och lämna in kameran, objektivet och bilderna. (Du ser oxå direkt om du har fram- eller bakfokus då du manuellt vrider fokusringen på objektivet åt endera hållet.)

Gör om detta med dina övriga objektiv och har du något zoomobjektiv så gör det på flera brännvidder på avstånden 0,5 x brännvidden i meter.

Mikrojustera INTE för den funktionen är enbart en nödlösning för ett specifikt avstånd vid ett specifikt tillfälle då man inte har tillgång till omedelbar serivce. En felfokuserande kamera/objektiv skall alltid skickas in på service för att rätta till felet.

Senast ändrad:
ANNONS