Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 50D batterigrepp

Produkter
(logga in för att koppla)

SilentNajT

Aktiv medlem
Är nu väldigt sugen på ett batterigrepp till min kamera

Va nära på att beställa ett Canon BG-E2N tills jag såg att AF-ON knappen fattas? Snacka om idioti,
För mig är det verkligen onödigt att köpa detta då ja använder AF-ON knappen väldigt ofta, har även tänkt på att ändra knappfunktionen, men vill nog ändå ha den där AF-ON knappen

Vad har ni för tips på andra batterigrepp 1000-2000 kronors klassen?
 
Canon uteslöt AF-ON på sitt grepp, därför att man av någon idiotisk anledning ville att nya BG-E2N skulle ersätta gamla BG-E2. Den gamla versionen passar även till 20D och 30D, som saknar AF-ON. Det finns alltså ingen teknisk anledning till att inte ha AF-ON på greppet, vilket ytterligare bevisas av att det sitter en sån knapp på nätverskgreppet WFT-E3. Ett grepp som tyvärr är hysteriskt dyrt, men det passar inte på de äldre 30D eller 20D.

Hur det är med tredjepartstillverkarna vet jag inte. För exempelvis 7D hittade Canon rätt i tankebanorna och utrustade greppet med både AF-ON och M-Fn.
 
För min del var aldrig det något problem, jag ville ha längre batteridrift, mer att hålla i samt kunna trycka av på batterigreppet då man var bilder på "andra" hållet.
 
Mycket sport och fågel foto gör att ja använder mig just av AF-ON knappen väldigt ofta då ja nästan alltid fokuserar med Ai Servo, Sen så vill man ju inte direkt ha någon pirat som inte matchar husets knappar och färg heller.. tufft val, men i dagsläget ser det ut att ändå bli BG-EN2
 
Autofokusen försämras avsevärt i mitt tycke när man använder sig av avtryckaren, men inte när man använder sig av AF-ON knappen !!
 
Det kan man väl lika gärna göra genom att trycka ner slutarknappen halvvägs? Det gör åtminstone jag.

Problemet uppkommer när motivet stannar och du vill fokusera på exempelvis huvudet, och sedan komponera om. Försök göra det med avtryckaren och AI-servo =)



Till trådskaparen. Det går att byta plats på * och AF-ON.

EDIT: Anders hade visst redan nämnt detta =)
 
Senast ändrad:
Är nu väldigt sugen på ett batterigrepp till min kamera

Va nära på att beställa ett Canon BG-E2N tills jag såg att AF-ON knappen fattas? Snacka om idioti,
För mig är det verkligen onödigt att köpa detta då ja använder AF-ON knappen väldigt ofta, har även tänkt på att ändra knappfunktionen, men vill nog ändå ha den där AF-ON knappen

Vad har ni för tips på andra batterigrepp 1000-2000 kronors klassen?

Jag köpte en 50D för knappt ett år sedan och stötte på samma problem! Det finns dock en lösning på problemet om du kan tänka dig att använda *-knappen istället för AF-on-knappen för att fokusera. Någonstans i custommenyn kan man välja att byta plats för funktioner på dessa knappar (har inte kameran framför mig nu).
För mig var det inget problem eftersom det AF-on inte funnits på de kameror jag hade före 50D, men har man kört på AF-on så tar det en stund att vänja sig.
 
Måste bara säga att det lät som en omväg? istället för att bara ha allt klart med AF-ON knappen på en gång? tar ju iaf någon sekund att byta fokuspunkten och då kan man ha missat den bilden man ville ha !! Men jag ska beställa ett BG-E2N idag från cyberphoto och byta knappfunktion med C.Fn menyn. Tack för alla svar !!
 
Fick hem batterigreppet idag och måste säga att ja vart mer nöjd än va ja trodde först i början, att flytta AF-ON knappen till * gick jätte bra
C.Fn IV -2 ändra den till möjlig om ngn skulle undra hur man gör

Kan starkt rekommendera detta batterigrepp trots AF-ON knappens borttagande !!
 
Till 7D tog Canons konstruktörer fram skallen från under armen och satte dig både AF-ON, * och M-Fn på greppet. Dessutom kan man i högre grad än tidigare bestämma hur knapparna ska fungera.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.