Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos 5 eller Eos 30?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tinnituz

Medlem
Jag skrev ett inlägg förut om jag skule välja en Eos etta eller femma. Jag funderar fortfarande men nu mellan eos 5 och eos 30. (ej digitala) Jag har läst olika recensioner men blev inte klokare på det. Vad skiljer dem åt? Tacksam för tips och svar.
 
Hej
Användarmässigt antar jag du menar.

5:an är större, har underbar sökare, stor o ljus.

30 är mindre, kompaktare och batterierna räcker längre. Den är dessutom väldigt tyst.

Så det är mer kamera att hålla i om du har en 5:a. Båda har ju vertikalgrepp som kan sättas dit som tillför 30 lite storlek att hålla i.

Har inte märkt att det är nån avgörande skillnad i överigt jag kommer ihåg, är ett par år sen jag sålde min 30. 5 an finns med o utan ögonfokus tror jag, men den på 30 funkade inte bra då jag har glasögon, den på eos 3 funkade bättre.

Roine
 
EOS 5 har inte E-TTL blixtljusmätning, utan endast A-TTL, vilket inte stöds av nya blixtar (de som heter EX stöder E-TTL och de som heter EZ stöder A-TTL, om jag inte missminner mig), så då faller den tillbaka på TTL-mätning. Det finns säkert andra skillnader, men detta kan vara en begränsning om man vill fotografera med blixt.
 
Har ingen erfarenhet av EOS30 men 5:an är riktigt bra. Jag hade en i många år tills programvalsratten gick sönder. Det gör den tydligen på 5:an ibland. Annars är den nästan så bra en kamera kan bli och autofokusen tycker jag fungerade bättre än på EOS 3.
 
Jag har haft EOS-5, EOS-3, EOS-1n, EOS-1RS och EOS-1V. Ska du ha en bra kamera till bra pris ligger EOS-3 riktigt bra till (AF är samma som på 1V och 1D). EOS-5 är en bra kamera, men börjar bli föråldrad, dessutom brukar dom vara ganska slitna. Med tanke på att man kan hitta analoga kameror till vrakpris nuförtiden kan/ska man vara kräsen :)
 
Jag har en EOS 30 (efterträdde havererad EOS 10), som jag inte använt så mycket, innan det blev digitaliskt istället. Tycker EOS 30 är en alldeles utmärkt kamera, för sin storlek och pris. Nu kostar de ju ingenting, dessutom.

Ögonstyrningen fungerade mycket bra för mig, glasögon till trots.
 
Jag har också en 30a

Jag har också en Eos 30 som nu för tiden mest får vila då jag gått över till digitalt. Jag tycker att 30an är en mycket bra kamera och att den ligger bra i handen (med batterigreppet). Ögonstyrningen funkar bra för mig och den är rapp och användarvänlig.

Mvh Batte
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.