Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 5 eller 1?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Tänkte ta och byta upp mig från min Canon EOS 100 till.. ja, jag tror att en begagnad EOS 1 ligger närmast till.
Var och tittade på en likaledes EOS 5 häromdagen och ställde mig själv frågan om det verkligen var någon större skillnad mellan den och min 100:ing. Speciellt som en polare till mig rekommenderade 1:an som ett bättre köp, eftersom 5:ans fokusering var långsam och hade problem med kontrastsvaga motiv.
Det är dessutom svårt att bestämma sig för en kamera när man inte kan prova den först under naturliga förhållanden, och se hur man trivs med den. Försäljaren gav heller inte mycket hjälp i valet och kvalet, han sa bara att med 1:an har man allt man behöver med sig. Vad nu det innebär.
Är det någon av alla eminenta fotografer här som kan delge mig sina erfarenheter av EOS 5 och 1?
För då blir jag glad!

Mvh
Kijana

Jag har en EOS 5 och två Eos 1V! Min femma använder jag nästan alltid. Den är mycket lättare och smidigare. OM det är En EOS 1 och inte en EOS 1n du menar så är mitt råd helt klart en EOS5! EOS1 är långsam och osäker i fokuseringen. Den är med all säkerhet mycket sliten pga av den antagligen använts av av proffs!

Femman är härlig och används av många proffs även om den lanserades som en semiproffs kamera av canon!

varför inte 3:an

Har själv en 100:ing. Jag funderar däremot på en 3:a. Problemet är väl bara att få tag på en till bra pris. Med 3:an får jag autofokus med min 300/4,0+2x konverter-det klarar inget annat hus idag!

http://www.photozone.de/canoncamera.htm hittar du jämförelser mellan olika Canon modeller.

Har själv en EOS 5 sedan 4 år och är väldigt nöjd med den. Det skiljer inte så värst mycket mellan modellerna, dom stora skillnaderna är nog att EOS 1'an är tåligare mot regn och smuts och är snabbare. Annars har EOS 5'an Ögonfokus som en del uppskattar, dessutom finns det inbyggd blixt som kan rädda situationer ibland. Det är väl först när EOS 1v HS modellen kom då skillnaderna blev mer tydligare.

Jag använder min till största delen manuellt och använder spotmätning så jag har aldrig råkat ut för det problemet du beskriver med kontraster. I dom fallen jag får problem med kontraster så ligger felet hos mig ! :p

Ni som har 5:an.. någon som haft problem "med ni vet vad" ??

(För de som inte vet...programrattens låsning)

Problem vet jag inte, ser det snarare som en feature :D
Den kan vara lite svårjobbad när man har handskar på sig annars upplever jag det inte som ett problem.

Välj EOS 1:an

För mig är EOS 1 det solklara valet!

1:an är tyngre och mer gedigen än EOS 5, men precis lika smidig om man inte använder booster.

Den tål att utsättas för mycket mer, är flexiblare (med tillbehör som t ex boostern), exponerar bättre mm mm.

Ögonstyrningen i EOS 5 är knappt värd namnet. Den är mycket långsam och begränsad. Fungerar t ex inte när kamern hålls vertikalt.

Nä, välj EOS 1 så gör du ett bättre val! Det finns gott om fina exemplar att hitta på beg.marknaden.

Jag köpte själv en beg. EOS 1 1994 och har haft den ända tills nu. En superkamera!

Jeppe skrev:

Ja alltså att den går sönder..kanske ska tilläggas

Nej jag har inte haft det problemet, men som jag har förstått det hela så går den sönder när man inte trycker ner knappen utan bara vrider ändå.
Det är iallafall vad jag har kunnat läsa på nätet av otaliga skribanter

EOS 5 - programratten.

Den ger sej efter ett tag även om man är jäkligt noga med att trycka ner spärren. Min gav upp efter ca 2 år. Kostade 1 tusenlapp att laga.
Det är det enda negativa jag kunnat hitta med min EOS 5:a. Och vet ni vad. Det var väl inte så himla farligt? Kameran gick dessutom att använda (samtliga funktioner) även med trasig programratt (och med hjälp av en bit tejp).

För dom som inte vet så är det klickstoppen vid dom olika programval som finns på ratten som helt mystiskt försvinner.

Det var det dåliga.

Jag räknar inte "slö" ögonstyrning till den dåliga sidan, eftersom detta var kameran som var den första med just den funktionen. Dessutom har jag brillor och då är det bekvämare att bara använda mittsensorn, som är korslagd och mycket säker.

Det bra med EOS 5:

Jag tycker att autofokusen är mycket snabb. Det är säkert så att nyare kameror har bättre kontinuerlig autofokus... men, men.

Den är mycket tyst.

Den tar 5 bilder per sek utan extra tillbehör.

Den väger inte särskit mycket. Bra om man hänger på en tung L-glugg.

Den har alla finnesser och ljusmätningar och ditt och datt man kan önska sej.

(fast multispotmätning à la T90 hade varit bra)

Dessutom, om du vill ta risken att en av kamerorna är hårdkörd så är det nog 1:an som fått utstå mer strapatser än 5:an. Fast det är ju svårt att generalisera.

Hoppas du blir nöjd med vad du än väljer.

/Jacob vP

även jag har haft en eos5 vars programratt pajat (och jag vet många andra som haft samma problem)-kostade ca 1000:- att få fixat

i övrigt kan jag bara instämma i Jacobs kommentarer. Jag bytte upp(?) mig till en eos1n hs (som var rätt mkt skabbigare än min 5:a) och vet ärligt talat inte om det var värt det (jag la typ 3000 i mellanskillnad). Eos1n är ju iofs byggd som en pansarvagn vilket var största skillnaden till mitt byte men i övrigt känns det ung som samma prestanda (programrattarna är ju lite annorlunda på 1:an jämfört med 5:an men det vande man sig snabbt vid- jag vet inte hur 100 ser ut men det kanske kan vara en faktor att ta i beaktande).

Om du kan få tag på en privatkörd eos1 för hyfsat pris och uppskattar pansarvagnskänslan så hade jag nog rekommenderat att slå till-annars är nog eos5 ett bättre val (jag tror tom att AF är snäppet vassare på eos1. ögonstyrningen på eos5 blev jag aldrig kompis med och det är bara den centrala fokuspunkten som man kan lita på)

/erik

okey, programratten kan gå sönder ... :) det har
inte hänt mig än, därav mitt rätt flummiga svar.

Kolla foto

Hej, om du tittar i senaste "FOTO" i annons sidorna så kan du hitta en eos 3:a för 10500 kr.
Sprillans nya är alla hans grejor.
Jag tror han beställer ifrån USA, men jag är inte riktigt säker.
Kolla det. Det står i annonsen också att priser kan diskuteras, hans nr e: 08-890625.
Hör efter, ska själv längre fram köpa en eos 3, jag har en eos 5 nu som jag är nöjd med men jag vill ha snabbare autofocus.Eos 1v säljer han för 17700.
/jIM:)

japp!

Min program ratt gick sönder, det gör den på alla eos 5:eek:r verkar det som.
Annars är kameran perfekt.
/jim:cool:

Hmmmm!

Jag skulle satsa på en eos 3 om jag vore du, den har snabb ögonfokusering. den exponerar lika pra med exponerings auotmatik som canons flaggskepp eos 1v,Jag vet inte hur mycket du är beredd att lägga ut på en kamera, om du ska köpa ny el beg.
Men det är svårt det där och ge andra råd om kameror, det är en smaksak. Den som känns bäst ska du välja.
/jim :cool:

Frågan borde snarare vara: Eos 1 eller 30/33?
(Om du nu inte har hittat en femma till mycket bra pris)

Jag har haft en femma och har nu 30'an som är lite snabbare, säkrare och med fungerande = snabb ögon-af, som dessutom fungerar vertikalt.

Den har samma snabbhet vid fokuseringen som en trea och 1V säger de i reklamen...
Jag har testat den lite med ett 70-200/2,8 och med ett 400/2,8 (mums) och det gick snabbt att fokusera.

Jag köpte min begagnad inkl batteripacket för 4000:- och det är väl vad man får ge för Eos 5?

Sedan håller jag med de som säger att du antingen skall köpa en 1N eller 5/3/30. Men ej de gamla ettorna.

Lycka till

eg. finns kanske inte så mkt mer att säga i den här diskussionen, men tycker till lite ändå. har själv en femma och kör en etta i jobbet. autofokusen på min 5 är inte speciellt bra. möjligen är den defekt på nåt sätt, men den är varken säker eller snabb (jämfört med 1:an iaf.) De enda fördelarna med femman är
1)den är lättare
2)inbyggd blixt
3)betydligt tystare än eos 1.
Å andra sidan föredrar jag oftast att jobba med den tyngre ettan eftersom det reducerar ev. skakningar.
Köp en eos 1 blir mitt tips!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar