** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

eos 5:a?

Produkter
(logga in för att koppla)

Klingen

Aktiv medlem
Hejsan. Undrar lite om eos 5:an, jag går en fotokurs för tillfället och min fotolärare lovordar eos 5:an. Jag har en eos 300 för tillfället men funderar på att byta upp mig. En 5:a ligger då nära till hands. Har ju förstått att de inte tillverkas längre, utan det blir att kika på nån begagnad. Vad är ett rimligt prisläge i så fall? Och har 5:an några erkända skavanker som man bör se upp för vid köp? Är det nån som har några erfarenhetersom ni vill dela med er? Eller kanske nån som ska sälja en eos 5:a i närheten av Sundsvall???

Köpte min EOS5 begagnad för en dryg månad sen och jag har inte släppt den sen dess. En helt underbar kamera, jag är dock amatör och nybörjare så jag har inte så mycket att jämföra med men för mig är den utmärkt!

Finns en just nu för 3000:- bland radannonserna.. Det är ett väldigt bra pris.

Skavanker: Blixten kan fastna. felet ligger i att kameran tror att det sitter en extern bklixt i skon. "Enkelt" fixat med lite verktyg

Programrattens låsning kan gå sönder varvid en reperation på 1500:- om man inte är mycket händig själv.

Jättebra kamera med många finesser.

Annonsinlägg

Jag har tagit bort ett annonsinlägg och ett svar på detsamma. Det finns en separat annonsmarknad, använd den istället. Eller kontakta personer som verkar intresserade per e-post.

EOS 5, ett hopp upp?

Hej. Jag har varit i din situation.
Jag byttte från 300 till EOS 5 med VG.
Ett hopp uppåt naturligtvis men kameran
är plastig tyvärr.
Landade därefter på 1n som jag har nu.
Som Jocke Hellman så träffsäkert säger:
"funkar bra som hammare också".
Stabil.
Anser att EOS femman sjunger på sista
versen pga sin ålder samt dyr rep på
den (mest troligen) krånglande programratten.Tveksam till köp för nybörjare/amatör.
Satsa hellre pengarna på 30/33.
Lycka till: Garbis H. Sarafian, Aneby

Tycker du ska titta på eos 30/33 (Exakt samma kamera förutom ögonstyrningen av autofokusen).

Det jag tycker gör EOS 30'n bättre är bl.a. att fler funktioner styrs via separata reglage (Autofokus mode, ögonstyrning, frammatningsläge) dessutom har den separata knappar för manuellt val av autofokus punkt, och en knapp som man väljer ljusmätningsmetod med (man trycker på knappen och rullar på den övre inmatningsratten).
Jag tycker detta är bra, då man slipper hålla på och krångla i menyer när man t.ex. vill ändra från att ta en bild i taget till att ta bildserie.

Dessutom så har eos 30'n 7 autofokuspunkter. 5 st hosizontella, precis som eos 5'an, men dessutom en ovanför och en nedanför den mittersta punkten. Ögonstyrningen i eos 30'an är modernare och fungerar bättre än 5'ans ögonstyrning. Däremot så kan man inte blända ner med ögonstyrningen på 30'an, utan det gör man med en liten knapp som sitter precis vid bajonetten.

30'an saknar spotmätning, dess största svaghet enligt mig. 5'ans spot mäter på 3.5 % av bildytan.
Däremot så har 5'an "bara" 16-zons ljusmätning, medans 30'an har en modernare 35-zons ljusmätning.

30'an är helt i metall, förutom luckan. 5'an är byggd i förstärkt polykarbonat.

30'an saknar problemet med att blixten fastnar i och med att man fäller upp den manuellt. Kör man "grön rektangel" (gud förbjude) så poppar den upp av sig själv dock.

Däremot så har 30'an en mycket irriterande hjälpbelysning för autofocusen. Blixten poppar upp och skuter iväg blixtar i 70 hz vilket skrämmer slag på vad det än är man ska fota (Ja, till och med träd och byggnader springer och gömmer sig).

30'ans programratt är smartare byggd, risken att den ska gå sönder anser jag som minimal.

Lycka till vad du än väljer för kamera!

Erik Schalin skrev:
Ögonstyrning av AF fungerar inte om du bär glasögon.

Visst fungerar det med glasögon - jag har inte haft några problem med ögonstyrningen. Det fungerar dessutom alldeles utmärkt även med solglasögon.

Fast det är lämpligt att lagra olika användarinställningar för tex linser, glasögon, solglasögon. Vill minnas att kameran dessutom "lär sig mer" för varje gång ögonstyrningen kalibreras.

Eos 300 duger - köp objektiv istället

Även om din lärare förordar Eos 5 är skillnaderna inte större än att jag har svårt att se varför du skulle byta upp dig. Dessutom är en del viktiga saker som blixtexponering och vanlig exponering bättre på Eos 300.

Om du har pengar som du vill satsa på foto ska du istället köpa film och objektiv. Objektiven betyder väldigt mycket med för vilka bilder man kan ta än kamerahuset. Och utan film blir det inte så många bilder. Och det krävs att man fotograferar mycket för att man ska bli bra.

Erik Schalin skrev:

Gör den visst.. gäller bara att kalibrer den ordentligt.

Gabis: Hmm jaaa.. plastig?

Men visst MC-hjälmar är också plastiga, men de håller för rejäla smällar... jo.. det är polykarbonat i vissa hjälmar..precis som i EOS 5.

Erik Schalin skrev:

jag har heller inte haft problem med någon av mina tre 5:eek:r. Mina 3:eek:r funkade däremot dåligt.

Hållbarheten i 5:eek:rna var helt OK. Men visst var man rädd för att ta i 5:an när man väl vant sig med Eos 1 och 3. Det knakar ju i 5:an - men den håller!

Canon EOS 5 är en Kanon kamera.
Har ingen erfarenhet av 300 eller 30:an.
Men har haft en 5:a sedan 92.
Den har fungerat perfekt hela tiden, och den har varit med om det mesta.
Regn, rullat i nedförbacke, tappat ett antalgånger dock ej på något hårt underlag, (som tur är).
Slog sönder objektivet men kameran klarade sig.
Har alltid exponerat perfekt. I vissa speciella ljusförhållanden när kameran har svårt att exponera, vet man själv inte vad man ska mäta mot.
Då är det idioten som gäller.
Har ej använt ögon styrningen, men behöver man den?.
Snabb och enkel inkoppling av självutlösare, 2sek med spegelfällning, har jag jobbat mycket med.
Det enda jag saknar är 1/3 bländarsteg annars är den perfekt.
Har köpt en D10 nu, men 5:an räknar jag med att ha kvar många år till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar