Tycker du ska titta på eos 30/33 (Exakt samma kamera förutom ögonstyrningen av autofokusen).
Det jag tycker gör EOS 30'n bättre är bl.a. att fler funktioner styrs via separata reglage (Autofokus mode, ögonstyrning, frammatningsläge) dessutom har den separata knappar för manuellt val av autofokus punkt, och en knapp som man väljer ljusmätningsmetod med (man trycker på knappen och rullar på den övre inmatningsratten).
Jag tycker detta är bra, då man slipper hålla på och krångla i menyer när man t.ex. vill ändra från att ta en bild i taget till att ta bildserie.
Dessutom så har eos 30'n 7 autofokuspunkter. 5 st hosizontella, precis som eos 5'an, men dessutom en ovanför och en nedanför den mittersta punkten. Ögonstyrningen i eos 30'an är modernare och fungerar bättre än 5'ans ögonstyrning. Däremot så kan man inte blända ner med ögonstyrningen på 30'an, utan det gör man med en liten knapp som sitter precis vid bajonetten.
30'an saknar spotmätning, dess största svaghet enligt mig. 5'ans spot mäter på 3.5 % av bildytan.
Däremot så har 5'an "bara" 16-zons ljusmätning, medans 30'an har en modernare 35-zons ljusmätning.
30'an är helt i metall, förutom luckan. 5'an är byggd i förstärkt polykarbonat.
30'an saknar problemet med att blixten fastnar i och med att man fäller upp den manuellt. Kör man "grön rektangel" (gud förbjude) så poppar den upp av sig själv dock.
Däremot så har 30'an en mycket irriterande hjälpbelysning för autofocusen. Blixten poppar upp och skuter iväg blixtar i 70 hz vilket skrämmer slag på vad det än är man ska fota (Ja, till och med träd och byggnader springer och gömmer sig).
30'ans programratt är smartare byggd, risken att den ska gå sönder anser jag som minimal.
Lycka till vad du än väljer för kamera!