Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

eos 450D

Produkter
(logga in för att koppla)

fesoj

Avslutat medlemskap
Hejsan jag är en nybörjare som just köpt mig en Canon eos 450d och är intresserad av få lite komma igågn tips och idéer osv. Intresset är nyväckt då jag fick vid tillfälle låna en kamera och testade lite och fastnade! =)
Kom med alla möljiga hjälpsamm idéer och tankar osv.!
Tack // Josef

ps. Vad menas med direktvisningläge? ds.
 
Jag har aldrig hört det förut, men det låter som "live view". Det betyder att den fäller upp spegeln som får bilden upp till sökaren så att ljuset istället träffar sensorn. På så sätt kan du komponera och ta bilden genom att titta på displayen istället för sökaren.
 
ok. de ska tydligen finnas på en 450d som jag just köpt... hehe men har ingen aning om hur jag "slår på" den funktionen... =) Nån som vet?
 
tack för tipset ska kolla på länken! Manual fanns tyvärr inte med av nån konstig anledning... Försökte hitta på canons hemsida men lyckades inte...
 
ok. ska kolla de. åter till direktvisningsläge.. hur får man på de på kameran? =) är de samma sak som en "liten" vanlig dagatalkamera där men ser "live" på skärmen?
 
Ja, det är samma sak som man har på kompaktkameror. På 40D aktiveras det genom att man trycker på SET. Men först måste man aktivera det i kamerans inställningar, annars kan man inte aktivera live view. Misstänker att det är likadant på 450n.
 
zwc skrev:
Ja, det är samma sak som man har på kompaktkameror. På 40D aktiveras det genom att man trycker på SET. Men först måste man aktivera det i kamerans inställningar, annars kan man inte aktivera live view. Misstänker att det är likadant på 450n.

Ja, det stämmer.

Gå först in i menyn och aktivera Live View. Det finns två olika fokusmetoder att välja på. När du har aktiverat Live View är det bara att trycka på Set-knappen de gånger du ska använda det. De få gånger jag har använt det har det funkat riktigt bra.
 
fesoj skrev:
Hejsan jag är en nybörjare som just köpt mig en Canon eos 450d och är intresserad av få lite komma igågn tips och idéer osv. Intresset är nyväckt då jag fick vid tillfälle låna en kamera och testade lite och fastnade! =)
Kom med alla möljiga hjälpsamm idéer och tankar osv.!

Det finns en bok som heter "Understanding exposure" av Bryan Peterson som är en jättebra nybörjarbok. Läs den, den ger många nyttiga tips.
 
Du kan bara andvända Live View i i den kreativa zonen. d.v.s ratten P till A-DEP.

1. Vrid ratten till "P"
2. Tryck meny.
3. 5:e rutan från vänster har du L.W funktionen rad 6.
4. Ställ den på "Möjlig"

Gå ur menyn.

Nu trycker du på den lilla knappen i mitten till höger om skärmen som heter "set"

Då hör du ett klick i kameran och så......voila.


Mvh Valle
 
tack för hjälpen alla! =) Har testat endel nu och lärt mig rätt mycket. Nu har jag en till fråga: Den så kallade kreativa zonen på inställningsratten. Va använder ni den mest till? Några tips där?
 
När jag vill kunna ställa in något som inte går att ställa in i baszonen.

Vilket i mitt fall innebär i stort sett alltid.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.