Annons

EOS 40D, kan inte ändra inställning med ring på baksidan av kameran.

Produkter
(logga in för att koppla)

mbjornbe

Aktiv medlem
Hej,

Jag har ett problem som jag inte blir klok på. Nu var det ett tag sedan jag använde min kamera, men när jag i manuellt läge skall välja med ringen (ratt) på baksidan av kameran (den stora) så är detta inte möjligt.

Vill ju kunna välja bländare och slutartid i manuellt läge, har jag kommit åt någon inställning i kameran som gör att detta val inte är möjligt? Eller är det helt enkelt så att kameran måste in på reparation.

Stort tack på förhand.

/Michael
 
Kan det vara så att on/off knappen hakat upp sig i "mellan-läget" vilket innebär att kameran är på men att stora ratten är frånkopplad.
 
Senast ändrad:
Det låter ju onekligen som att on/off-knappen står i läget där kameran är påslagen, men hjulet avstängt. Om inte kan det ha blivit problem med själva knappen/omkopplaren och då är det nog service som gäller.
 
Prova om du kan rulla upp och ner i menyerna. Den funktionen påverkas inte av låset för bakre hjulet. Det påverkar enbart exponeringskompensation i automatiska lägen och bländaren i läge M.
 
Jag tackar ödmjukast för tipsen, skall kolla upp detta så snart jag kommer hem idag.

Mvh
Michael
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.