Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

eos 40d ger mej huvudvärk!

Produkter
(logga in för att koppla)
Funderar skarpt på att skicka ner hus och objektiv till kameraservice i kungsör för kalibrering. Blir det ingen förbättring så lägger jag av. Men föst ska jag verkligen, under kontrollerad miljö, ta flera testbilder. Tack för alla råd och tips!

Det är inte säkert att det är något fel på din hårdvara. Du kanske bara behöver se över hur du handskas med bilderna. Men det är svårt att säga utan att ha sett några detaljer.
 
Först och främst: Ditt Tamron objektiv kan omöjligen ha något direkt med ditt grus att göra! Om inte bländaren har fastnat i starkt nerbländat läge så kameran går på väldigt högt ISO, eller om du fotograferar med nåt halvgenomskinligt objektivlock på, så har det inte med objektivet att göra. Tamrons service kan alltså inte hjälpa dig.

Än en gång: Vilket ISO är dina dåliga bilder tagna med?
Frågan har inte slutat vara intressant. Även om kameran står på Auto, finns informationen fortfarande i varje bild, och den informationen kan möjligen ge ledtrådar. (högerklicka på bild i Windows, "egenskaper", sedan "detaljer") ISO? Bländare? Tid?

En annan fråga är hur din kamera sparar bilderna? Vilket format? Storlek?
Har du nån förstörande effekt konstant inkopplad? Vilken mode använder du?
 
Har gjort några testbilder under strikta förhållanden med stativ, fast iso 100, manuell tid och bländare. Upptäckte till min förvåning att med manuell fokusering med Live View funktionen blev resultatet skarpt. Vid autofokuseringen så hittar den inte riktigt skärpan där jag vill ha den, trotts att jag har spot mätaren (centrerad fokusering) inkopplad. Kanske därför jag upplever mina bilder som gråa och grusiga till och från. Svårast med autofokuseringen är det på längre avstånd. Testade även ett Canonobjektiv som gav bättre resultat än mitt Tamron, tillfällighet eller inte...
Tidigare grusiga bilder har jag haft auto isotal vilket lett till iso 400 på de flesta bilderna. Tiderna ca 1/500 med bländare 2.8, sparade i storlek L (inte RAW) och oftast tagna med tidsautomatik.
Tycker även mej se att ju högre bländartal (liten bländaröppning) desto grusigare/oskarpa blir bilderna. Med manuell fokusering så blir det skarpt. Är det objektiv eller hus som felar? Huset servad så det lutar åt objektivet. Jag har inte gett upp hoppet efter sett de skarpa bilderna med manuell fokusering.
 
Själv upplever jag gärna oskärpa som "suddigt" eller "mjukt", snarare än "grusigt". Grusigt förknippar jag absolut med brus. Möjligen har du två fel?

Men visst, objektiv som autofokuserar dåligt har man ju hört talas om. Och att fokusera på annat sätt är ju hur man konstaterar att objektivet annars är OK.

Det jag vet om detta, är att det har något med samspelet mellan kamerans fokusdetektor och objektivet att göra. Faktum är att jag själv har min kamera och ett objektiv ivägsänt, för att om möjligt korrigera just ett sådant problem (endast på objektivet tack, eftersom huset fortfarande skall fungera även med andra objektiv).

Om det är detta problemet, förstår jag inte varför Tamrons service verkstad inte skulle åtgärda det? Trots att det är en Canon kamera. Det är ju inte så att Tamron själva tillverkar kamerahus till sina objektiv.
 
Att du skulle få mer grusiga bilder vid mindre bländare är inte logiskt. Så länge du inte drabbas av skakningsoskärpa så ökar bildens skärpa när du bländar ner (fram till en viss gräns). Ett objektiv är nästan alltid skarpar på 5.6 än 2.8.

Här är en site där man kan göra lite jämförelser och det är tydligt att nedbländning förbättrar skärpan.

http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=474&SampleComp=0&FLIComp=4&APIComp=2


ISO 400 är "normalt" och bör inte leda till några katastrofala brusnivåer. De bilder du skickade till mig var ISO 400 och brusnivåerna är helt normala.

Att du får bättre resultat med manuell fokus än auto indikerar att det kan vara något fel på objektiv och/eller kamera.

Likaså det faktum att du får bättre resultat på kortare avstånd än långa tyder på att något inte står rätt till.

Slutligen det faktum att du får bättre resultat med ett annat objektiv indikerar också att det är något knas på Tamron gluggen.

Min gissning är att du lider av frontfokus. Det kan gå att justera bort, sannolikt behöver objektivet justeras.
 
Själv upplever jag gärna oskärpa som "suddigt" eller "mjukt", snarare än "grusigt". Grusigt förknippar jag absolut med brus. Möjligen har du två fel?

Men visst, objektiv som autofokuserar dåligt har man ju hört talas om. Och att fokusera på annat sätt är ju hur man konstaterar att objektivet annars är OK.

Det jag vet om detta, är att det har något med samspelet mellan kamerans fokusdetektor och objektivet att göra. Faktum är att jag själv har min kamera och ett objektiv ivägsänt, för att om möjligt korrigera just ett sådant problem (endast på objektivet tack, eftersom huset fortfarande skall fungera även med andra objektiv).

Om det är detta problemet, förstår jag inte varför Tamrons service verkstad inte skulle åtgärda det? Trots att det är en Canon kamera. Det är ju inte så att Tamron själva tillverkar kamerahus till sina objektiv.

En rättelse! Jag hade fel gällandes Kameraservice (Tamrons service i Kungsör) och Canon hus. Dom tar självklart emot objektivet och kalibrerar det gentemot Canonhuset. Hör av mej när jag får tillbaks paketet och berättar hur det hela sluta.
 
Vid autofokuseringen så hittar den inte riktigt skärpan där jag vill ha den, trotts att jag har spot mätaren (centrerad fokusering) inkopplad.

Lite begreppsförvirring här! Spot-mätning pratar man om när kameran ska mäta ljuset, alltså hur den bestämmer själva exponeringen (bländare/slutartid/ISO). Det har inget med autofokus att göra. Kan det vara så att en helt annan autofokuspunkt i själva verket har varit aktiv när du har tagit dina testbilder? Det skulle helt klart förklara svårigheten med att sätta fokus rätt.
 
Lite begreppsförvirring här! Spot-mätning pratar man om när kameran ska mäta ljuset, alltså hur den bestämmer själva exponeringen (bländare/slutartid/ISO). Det har inget med autofokus att göra. Kan det vara så att en helt annan autofokuspunkt i själva verket har varit aktiv när du har tagit dina testbilder? Det skulle helt klart förklara svårigheten med att sätta fokus rätt.

Nej, spot-mätning var fel ord i sammanhanget, det är autofokusen jag menar. En prick i mitten (autofokuspunkten) där fokusen skall vara, det är det jag använt och inget annat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.