Annons

EOS 40D, batteri-info?

Produkter
(logga in för att koppla)

dsa1979

Aktiv medlem
Jag har en fråga till er som har en 40D. Jag har redan kollat i manualen men hittade inget som gav mig ett tillförlitligt svar på min fråga.

På EOS 1D MkIII samt 1Ds MkIII så finns det en funktion som heter "Battery info".

http://img.imaging-resource.com/PRODS/E1DMK3/screens/Z_0176.gif

Där kan man se hur många procent det är kvar av batterikapaciteten, hur många exponeringar som har gjorts mm.

Finns detta på EOS 40D?

//Daniel
 
Finns tyvärr inte på 40D. Batteriets laddningsnivå visas i toppdisplayen som en av fyra nivåer:
"Batteriet har god laddning
Batteriet har svag laddning
Batteriet tar snart slut
Batteriet behöver laddas"

Inte särskilt exakt med andra ord
 
4 nivåer är egentligen att ta i. I praktiken betyder det att man inte ser något förrens det kanske är 10% kvar, sedan när det är 5 bilder kvar att ta, så blinkar det. När det väl är slut sen, då syns ingenting, som antagligen är det sista läget då. ^^
 
Om det är annorlunda när man har bara ett batteri i kameran vet jag inte, för det har jag så sällan, men med batterigreppet på en 40D finns det i princip två indikeringar av batteristatus:

Bra respektive ladda.

När första plutten försvinner är det i praktiken nästan slutfotograferat. Men det tar lång tid innan man kommer dit, så laddar man bara någon gång då och då är det egentligen inget verkligt problem.
 
Suck! :(

Precis vad jag trodde. Varför är Canon så tråkiga med sådana här roliga finesser? Jag hoppas att detta implenteras i EOS 50D med det är väl att begära för mycket.

Tack för era svar.

//Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.