Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

eos 400d, problem med fokus och skärpa!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ojdå, nedsatt från det dubbla!
Ändå tveksamt om jag har råd tyvärr, men det kanske inte finns något billigare som inte är totalt skräp?

Om du kan köpa det nytt för 1.150:- borde det vara ett bra argument för att kunna pruta ner de som säljer privat till 7-800 som Håkan säger.

För dessa pengar ÄR det billigt. Den enda som du kan hitta billigare är objektivet utan IS, dvs likadant som det du har. Det är dock ett betydligt sämre objektiv än det som har IS och det är absolut värt att lägga mellanskillnaden.

Övrigt utbud av begagnade normalzoomar lär sannolikt vara dyrare.

Jag måste faktiskt undra hur du tänkte när du köpte kameran? Du måste väl ha budgeterat med ett objektiv? Eller var det kanske ett impulsköp! :)

Jag förstår. Det känns som att det kan vara värt att lägga till 300kr för att få ett nytt objektiv.

Ja, jag erkänner, det var till stor del ett impulsköp faktiskt, men jag tycker kameran verkar vara i riktigt fint skick i övrigt, och rätt oanvänd med.

Om du kan köpa det nytt för 1.150:- borde det vara ett bra argument för att kunna pruta ner de som säljer privat till 7-800 som Håkan säger.

För dessa pengar ÄR det billigt. Den enda som du kan hitta billigare är objektivet utan IS, dvs likadant som det du har. Det är dock ett betydligt sämre objektiv än det som har IS och det är absolut värt att lägga mellanskillnaden.

Övrigt utbud av begagnade normalzoomar lär sannolikt vara dyrare.

Jag måste faktiskt undra hur du tänkte när du köpte kameran? Du måste väl ha budgeterat med ett objektiv? Eller var det kanske ett impulsköp! :)

Inte 800 kr, de säljs för 600-700 kr på blocket då och då, bara här på fotosidan som det är dyrare.

Å andra sidan får man garanti på ett nytt o garanterat nytt med allt vad det innebär.
För oss med pengar (koll i plånboken - nä kanske inte ändå) är ju prisskillnaden mellan Rajalas o begagnat ändå rätt liten i reda pengar.

Å andra sidan får man garanti på ett nytt o garanterat nytt med allt vad det innebär.
För oss med pengar (koll i plånboken - nä kanske inte ändå) är ju prisskillnaden mellan Rajalas o begagnat ändå rätt liten i reda pengar.

Jo, det är precis så jag resonerar. Hursomhelst så måste jag vänta på csn innan något köps. Men schysst att ni presenterat alternativen så bra.

Just nu är jag nog mest inne på att försöka få tag på ett jättebilligt begagnat objektiv utan IS, för att sen eventuellt uppgradera mig om något år.

Canon 50 1.8 är ju också billig om du vill vara kreativ i avsaknad av zoom.

Ett tredje alternativ är att bara skaffa en begagnad analog canon och ta det som följer med.
Citerar från blocket: "Canon EOS 300 med originalobjektiv 50mm och 28-80mm. Bra skick. Pris 400"
Själv så har jag aldrig ens testat den 35-90 som vi redan hade så värdet sjunker ju till 0 när du har alternativ.

Objektivfrågan är löst, tack vara en oändligt givmild fotosidan-medlem!
Tusen tack! Det kommer användas flitigt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar