Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

eos 400d, problem med fokus och skärpa!

Produkter
(logga in för att koppla)

syxes

Medlem
God morgon gott folk! Jag införskaffade alldeles nyligen en begagnad canon eos 400d och fick ett "grundobjektiv" på köpet, dvs 18-55mm. Det var underförstått att jag köpte endast kameran och inte betalade för objektivet, ty det har en liten spricka i sig, dock inte vid linsen utan på utsidan, och inget som påverkar bilderna enligt den förre ägaren.

Men något är inte rätt, för när jag försöker ta bilder med autofokus så skruvar bara objektivet på sig om och om igen och ingen bild tas någonsin. Och när jag zoomar in över halva så är det stört omöjligt att få till en hyfsad skärpa, manuellt.

Så, hjälp mig! Måste jag inhandla ett nytt objektiv, eller vari ligger felet?

Mvh

God morgon gott folk! Jag införskaffade alldeles nyligen en begagnad canon eos 400d och fick ett "grundobjektiv" på köpet, dvs 18-55mm. Det var underförstått att jag köpte endast kameran och inte betalade för objektivet, ty det har en liten spricka i sig, dock inte vid linsen utan på utsidan, och inget som påverkar bilderna enligt den förre ägaren.

Men något är inte rätt, för när jag försöker ta bilder med autofokus så skruvar bara objektivet på sig om och om igen och ingen bild tas någonsin. Och när jag zoomar in över halva så är det stört omöjligt att få till en hyfsad skärpa, manuellt.

Så, hjälp mig! Måste jag inhandla ett nytt objektiv, eller vari ligger felet?

Mvh

Vi får väl hoppas att det är objektivet som är trasigt.
En spricka på utsidan antyder ju att det har råkat ut för något slags "våld" som kan ha skadat det.
Att autofokusen inte hittar skärpa kan bero på flera saker. Exempelvis kan det vara för mörkt, eller så är motivet inte tillräckligt kontrastrikt. Prova på någonting som är väl belyst.
Men om du inte kan få till skärpa ens när du försöker manuellt - då skulel jag säga att det är fel på objektivet.
Gå till en fotoaffätr, be att få prova ett annat objektiv på din kamera.

Petter ...

Är du ovan vid kameran så kan diopterinställningen göra så att det alltid är suddigt i sökaren.

AF kan förstås jaga i dåligt ljus eller dålig kontrast men testa med ett annat objektiv innan du skyller på kameran.

(jag tror inte du är inne på front/bakfokus än, sånt går att justera i kameran men är ändå oftast objektivets fel.)

På kamerans baksida, högst upp till höger sitter 2 st små knappar. Den högra bestämmer om du vill ha autofokus på alla punkterna, vrid ratten om du bara vill ha skärpan i mitten t.ex. Kolla förresten i manualen, där finns mycket att hämta!

Men hörni, om han aldrig någonsin lyckas få skärpa och att en bild tas så lär det ju inte vara fråga om en af-fråga i dåligt ljus eller vilken fokuseringspunkt det är fråga om? Det lär ju vara förvilla hans fråga. Uppenbarligen är objektivet trasigt och man bör testa med ett annat, gå till en affär och prova. Är det riktigt olyckligt så är det knas på kameran, men det tror jag inte.

Men hörni, om han aldrig någonsin lyckas få skärpa och att en bild tas så lär det ju inte vara fråga om en af-fråga i dåligt ljus eller vilken fokuseringspunkt det är fråga om? Det lär ju vara förvilla hans fråga. Uppenbarligen är objektivet trasigt och man bör testa med ett annat, gå till en affär och prova. Är det riktigt olyckligt så är det knas på kameran, men det tror jag inte.

Så kan det vara, Håkan. Jag antog nog att det gick att exponera vid manuell fokus...

/Magnus

Vilken respons! Tack allihopa!
Egentligen så är inte AF särskilt viktigt för mig, jag tar helst manuellt ändå. Men anständig skärpa vill man ju helst ha. Jag har undersökt olika inställningar lite grundligare nu, och M7_21's inlägg hjälpte tyvärr inte att få AF att fungera.

Jag har bifogat tre filer, varav den första är en o-zoomad bild tagen i P med bästa skärpa inställt manuellt, och nr 2 visar hur dåligt det kan bli "som bäst" när jag zoomar in max. Den tredje bilden visar sprickan i objektivet.

Sen har jag under inga omständigheter råd att köpa ett nytt objektiv, kan jag ändå gå till en affär och be att få testa ett annat?

Tack igen för alla svar, väldigt trevligt forum det här!

EDIT: Bilderna blev kraftigt förminskade, men jag hyser misstankar om att skärpan är usel även i det foto taget utan zoom. :(

EDIT2: Här är bilden i större format: http://i54.tinypic.com/30arg42.jpg
Verkar inte stå helt rätt till va?

Bilagor

• _MG_6036.jpg
    _MG_6036.jpg
    14.1 KB · Visningar: 701
  • _MG_6038.jpg
    _MG_6038.jpg
    12.5 KB · Visningar: 703
  • DSC01123.jpg
    DSC01123.jpg
    13.2 KB · Visningar: 708
Senast ändrad:
Inte riktigt säker på att jag är med på dina testbilder men det ser ju inte bra ut. Det enklaste måste väl ändå vara att testa med ett annat objektiv? Det du har ser ju helt klart skadat ut! Även om själva sprickan i sig inte är avgörande så kan man ju gissa att det har fått en rejäl smäll för att bli så där! Något inne i objektivet kan mycket väl vara skadat också.

Kollade du inte kameran när du köpte den? Om det såg ut sådär skulle jag aldrig ha köpt utan att först kunna verifiera att åtminstone kamerahuset är OK.

Att bara jobba med manuell fokus tycker i alla fall jag måste vara väldigt jobbigt. Sökaren i 400D är inte den bästa för att manuellt ställa in skärpan.

Objektivet du har är väl utan IS? Köp ett med IS begagnat för några hundringar, men först måste du ju verifiera att husets AF är OK.

Inte riktigt säker på att jag är med på dina testbilder men det ser ju inte bra ut. Det enklaste måste väl ändå vara att testa med ett annat objektiv? Det du har ser ju helt klart skadat ut! Även om själva sprickan i sig inte är avgörande så kan man ju gissa att det har fått en rejäl smäll för att bli så där! Något inne i objektivet kan mycket väl vara skadat också.

Kollade du inte kameran när du köpte den? Om det såg ut sådär skulle jag aldrig ha köpt utan att först kunna verifiera att åtminstone kamerahuset är OK.

Att bara jobba med manuell fokus tycker i alla fall jag måste vara väldigt jobbigt. Sökaren i 400D är inte den bästa för att manuellt ställa in skärpan.

Objektivet du har är väl utan IS? Köp ett med IS begagnat för några hundringar, men först måste du ju verifiera att husets AF är OK.

Ja, jag tror du har helt rätt faktiskt. Nej, jag har för mig att den saknar IS. Hur verifierar jag det?
Vad bör jag köpa för objektiv om jag har en vääldigt begränsad budget?
Tack för ditt svar!

...
Sen har jag under inga omständigheter råd att köpa ett nytt objektiv, kan jag ändå gå till en affär och be att få testa ett annat?
...

Självklart!
Butiken vet ju inte ifall du tänker köpa eller inte.
Och vem vet. Om de ger bra service så kanske du kommerr tillbaka en annan gång och handlar. Så är livet i servicebranschen.

Petter ...

Ja, jag tror du har helt rätt faktiskt. Nej, jag har för mig att den saknar IS. Hur verifierar jag det?

Det står IS på det i så fall. Borde dessutom det finns en On/Off-knapp för IS vid sidan om AF/MF-knappen.

Att döma av bilden borde skadan påverka vad gluggen levererar. Ser tyvärr inte så milt ut...

/Magnus

Vad bör jag köpa för objektiv om jag har en vääldigt begränsad budget?
Tack för ditt svar!

Du kan ju köpa samma fast med IS. Billigt som begagnat (glöm inte kolla det innan köp!)
Nytt kostar det 1990:- på Cyberphoto - 1795:- på Scandinavian Photo

Hej syxes!

Bor du i närheten av Göteborg får du gärna låna ett Canon-objektiv av mig och testa. För tillfället har jag ett halvdussin Canon-kameror drällande här (dock är inte alla mina egna)...

Du skriver:
"Det var underförstått att jag köpte endast kameran och inte betalade för objektivet, ty det har en liten spricka i sig, dock inte vid linsen utan på utsidan, och inget som påverkar bilderna enligt den förre ägaren."

OK, du har alltså i och för sig inte betalat för objektivet (åtminstone inte ifall du fick huset till ett rimligt pris). Dock är jag tämligen säker på att du för egen del ändå åsatte objektivet ett visst värde, eftersom säljaren sa att skadan inte påverkar bilderna. Vilket säljaren säkerligen var helt medveten om - och att detta skulle underlätta affären.

Det förefaller tyvärr som att säljaren har helt fel här. Lite svårt att tro att han/hon verkligen skulle vara så okunnig att han inte skulle se detta, även om det inte helt kan uteslutas. Men jag är rädd för att han högst sannolikt medvetet ljög för dig om saken.

Hej syxes!

Bor du i närheten av Göteborg får du gärna låna ett Canon-objektiv av mig och testa. För tillfället har jag ett halvdussin Canon-kameror drällande här (dock är inte alla mina egna)...

Du skriver:
"Det var underförstått att jag köpte endast kameran och inte betalade för objektivet, ty det har en liten spricka i sig, dock inte vid linsen utan på utsidan, och inget som påverkar bilderna enligt den förre ägaren."

OK, du har alltså i och för sig inte betalat för objektivet (åtminstone inte ifall du fick huset till ett rimligt pris). Dock är jag tämligen säker på att du för egen del ändå åsatte objektivet ett visst värde, eftersom säljaren sa att skadan inte påverkar bilderna. Vilket säljaren säkerligen var helt medveten om - och att detta skulle underlätta affären.

Det förefaller tyvärr som att säljaren har helt fel här. Lite svårt att tro att han/hon verkligen skulle vara så okunnig att han inte skulle se detta, även om det inte helt kan uteslutas. Men jag är rädd för att han högst sannolikt medvetet ljög för dig om saken.

Mycket vänligt erbjudande Gunnar, jag bor faktiskt i Göteborg, men har redan besökt en Expertbutik och testat ett annat objektiv. Precis som väntat så funkade AF finfint, och manuell skärpa med. Nu återstår då att finna ett väldigt billigt objektiv så jag äntligen kan börja fota.

Precis som du säger så känner jag mig lite blåst: emellertid så sa säljaren inte det där om att objektivet tar felfria bilder förrän auktionen redan var avslutad och priset satt. Och jag tror faktiskt att det är full möjligt att han inte själv förstod att något var fel: med tanke på vissa omständigheter så är jag föga förvånad över att han inte har användning för en systemkamera om man säger så. Tack för ditt svar!

Thomasuser: Jag ska kolla upp det, men som sagt räknade jag korkat nog med att kunna använda detta objektivet i alla fall ett tag, och har som student väldigt lite pengar att röra mig med. Men det vore ju sorgligt om kameran bara ska ligga i fodralet.

Nu återstår då att finna ett väldigt billigt objektiv så jag äntligen kan börja fota.

Det finns 3 st 18-55 till salu här på fotosidan. Två utan IS för 4-500, ett med IS för 1200:-. Om jag vore du skulle jag kontakta den som har IS-objektivet och försöka pruta en hundring eller två.

Lycka till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar