Annons

Eos 400d med kit 18-55 eller med EF 50/1,8 II?

Produkter
(logga in för att koppla)

crono

Medlem
Hejsan

Ska inhandla min första digitala systemkamera imorgon och undrar en sak

Jag har sökt mycket här på forumet och förstått att kit objektivet till 400d passar bra när man är nybörjare, men så såg jag att objektivet EF 50/1,8 II bara kostar runt 1000 kr. Blev rätt sugen att skaffa detta istället för kit objektivet. Ska använda det till allround fotografering.

Vad tycker ni jag ska göra?

Jag tycker

verkligen att du ska köpa dig EF 50/1,8 II !
Dock är det en fast optik men bildkvaliten är ohyggligt bra för dom pengarna..
Köpte en sån till mig själv för några månader sen o jag är ruskigt nöjd med den ! Suverän som porträtt-optik tycker jag !

Mvh Johan

Vad kan man mera 50:an till än porträttfoto, det kanske finns typ en bra 35 eller 24 som är ett bättre val

crono skrev:
Blev rätt sugen att skaffa detta istället för kit objektivet. Ska använda det till allround fotografering.

Ett fast 50mm funkar inte som ENDA objektiv.

Jag köpte ett och visst är jag jättenöjd med det, inte minst med tanke på priset. Sanningen är dock att jag använder det på mindre än 5% av mina bilder...

Jag tror du kommer ha betydligt mer nytta av kit-objektivet, skaffa gärna 50/1.8 som komplement men tro inte att det täcker alla, eller ens en majoritet, av dina behov.

Lycka till!

Ok tack ska ni ha! Det blir nog ett kit objektiv då..Tar nog och skaffar Ef 50 1,8 senare när ja utvecklats mer.

Något som funkar som allround med 400D är 28/1.8. Bildvinkeln blir som en normal och du har samma ljusstyrka. Finns även en billigare 28/2.8.

Kolla begagnat här på FS. Jag köpte min 28/2.8 ny för 2000kr. Lite surt när den sen dök upp begagnad för lite mer än halva det. Finns en 28/1.8 bland annonserna nu.

400D med 18-55 kommer att hålla dig fullt sysselsatt den närmaste tiden.

Endast ett 50 mm kommer göra dig frustrerad ganska snabbt. Det är i mitt tycke bättre att själv efter en tid komma på om 18-55 fungerar eller om det är något annat som krävs. Det är som sagt något som framtiden och ditt intresse som kommer fånga upp det mer exakta behovet framöver, när du givit dig själv och kameran tid att vänja er vid varandra.

Det tråkiga med 18-55 är att den är långsam, f/3,5 vid 18mm och f/5,6 vid 55mm. Bildkvaliten, helt öppen, är kanske ännu mer irriterande. Tar man vidvinkelbilder, så bländar man oftast ändå ner. Vid porträtt så saknas det en del för den där fina bakgrundoskärpan.

Björn, menar du mig så, ja det var så jag tänkte. Blir som att gå runt med en 50'a på en filmkamera/fullformat.

Nu är jag inte en speciellt erfaren fotograf men jag förstår inte riktigt hur man tänker när man rekommenderar ETT fast objektiv till någon som köper sin första systemkamera?

Jag tycker det skulle kännas oerhört begränsande.

Kitobjektivet till 400D är inte det bästa, MEN det kommer med stor sannolikhet ge betydligt bättre bilder än med den untrustning man haft tidigare och det ger en möjlighete att prova på vad man verkligen är ute efter. Kostnaden är låg.

Kanske visar det sig att trådskaparens stora intresse blir att fota rovfågel, då är det ju inte mycket nytta med ett fast 28 eller 50.

Varför har alla kompakter ett zoom-objektiv? Varför säljs de allra flesta instegs DSLR med ett zoom-objektiv? Kan det vara för att det är det bästa valet för en majoritet av köparnarna?

Jag antar att du inte är en av dom som började med en SLR som hade en 50mm med på köpet? :) Tiderna förändras, men visst kommer man långt med bara en normal. Man kanske till och med lär sig snabbare, när man inte behöver blanda ihop zoom med autofokus och har möjlighet att se vad f/1,8 egentligen gör med en bild.

paco skrev:
Jag antar att du inte är en av dom som började med en SLR som hade en 50mm med på köpet? :) Tiderna förändras, men visst kommer man långt med bara en normal. Man kanske till och med lär sig snabbare, när man inte behöver blanda ihop zoom med autofokus och har möjlighet att se vad f/1,8 egentligen gör med en bild.

Min första kamera var nog en Kodak 1970. Jag minns än i dag hur jag 10 år gammal besökte kolmårdens ny-öppnade delfinarium på klassresan. Knäppte hela rullen där inne och lämnade förväntasfullt över den till farsan för framkallning. Resultatet blev 24 rutor med några små svarta prickar mot en blå bakgrund, jag hade nog behövt en zoom redan då! :)

Skämt åsido, bara för att något fungerat förr så behöver det inte vara optimalt nu. Jag tror fortfarande att en 18-55 zoom som kostar några hundralappar (vilket kit zoomen gör) är ett bra startobjektiv. Det var ett sådant jag själv började me på min 350D. Visst bytte jag snabbt ut det mot andra prylar men hade jag haft bara en fast glugg de där första månaderna hade det inte varit lika skoj - det är jag nästan säker på.

Detta sagt, det är verkligen synd att Canon inte lagt lite mer krut på att göra sitt 18-55 lite bättre. Det förtjänar kamerorna.

Tillverkarna har väl förstått att de flesta ändå lägger det mesta av budgeten på kameran. Till en början iaf, det brukar vända efter ett tag. Kameran byts ut, men optiken kan man ha kvar.

Ständigt detta tjat om 18-55, som faktiskt presterar tillräckligt bra för de flesta situationer. Optiskt håller det HELT OK klass, mekaniskt verkar det rassligt, men tycks hålla.. För bara ett par år sedan var det få förunnat att äga en zoom med fast bl. f/2.8. Nu för tiden verkar det vara en förutsättning för att bli accepterad på FS..

//jens...

Jag skulle nog aldrig satsa på ett fast 50mm som enda objektiv. Det funkar väl iofs om du bara tar en viss typ av foton men om du vill kunna variera dig lite mer så är 18-55:an ett helt ok objektiv. Jag köpte själv EOS 400D med kitobjektivet för ett tag sedan och är mycket nöjd med det.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto