Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 350D vs. E-500

Produkter
(logga in för att koppla)

intedinmamma

Aktiv medlem
I nuläget så har jag en Olympus E-500 med ett 18-55 (kitobjektivet) + en FL-36 blixt. En kompis till mig säljer sin EOS 350d med batterigrepp och dubbla batterier.

Vad jag har förstått så kan man gå längre upp i ISO med 350d'n utan att bruset blir alltför störigt, är det någon mer direkt skillnad? Saken är den att jag verkligen vill ha batterigrepp, men i övrigt så trivs jag bra med Olympusen. Dessutom så är utbudet utav objektiv till Canonen lite större. :)

Jag fotar en hel del i mörka miljöer med folk som rör sig, så ljusstyrkan är viktig.

Någon som har några tankar?
 
Två mycket bra verktyg: 350D & E-500

intedinmamma skrev:I nuläget så har jag en Olympus E-500 med ett 18-55 (kitobjektivet)...

Det finns väl inget 18-55 till en E-500 heller??

Prova gärna en Canon 350D, det är ju en av de absolut mest sålda DSLR på marknaden. Sökaren är tyvärr lika liten (på höjden), men om du ska spöa en E-500 i bildkvalitet, så måste du nog hitta lite bättre gluggar till 350D också. Annars kan det hända att du fortfarande kan köra med ISO400 på din E-500, medans du kan behöva gå upp till ISO1600 på kompisens 350D, så It All Comes Out In The Wash som man säger. Ingenting hindrar ju att man i sin "verktygsväska" kan ha fler än en hammare, så en 350D med batterigrepp och ett ljusstarkt EF-II 50mm f/1.8, är säkert ett svårslaget alternativ i vissa situationer.

Hur som helst, om du nu bara har ett kit-objektiv till din E-500, så föreslår jag att du även provar något med lite bättre ljusstyrka. Även E-500 är en kamera som har många nöjda ägare, allt enligt en nyligen publicerad konsumentundersökning från amerikanska J.D.Powers.

Prova då gärna en ZD11-22mm/F2.8-3.5 på din E-500, samt en ZD14-54mm/F2.8-3.5, där bägge dessa med fördel kan användas på största bländare med full skärpa ända ut till kanterna. Jag brukar plocka fram ett gammalt 50mm/F1.4 eller ett 50mm/F1.8 när det är skumt som nu på hösten. Dessa gamla och manuella objektiv ansluts via en adapter till min E-300. Tyvärr är det jobbigt att fokusera med gamla manuella objektiv, så jag brukar inte rekommendera det som första alternativ. Det finns ju även ett Sigma 24mm/F1.8, ett Sigma 30mm/F1.4, samt ett Panasonic/Leica 25mm/F1.4 på väg, om man har budget för lite ljusstarkare AF-objektiv.

Apropå brus, så rekommenderar jag NoiseWare eller Neat Image för att reducera brus i bilderna tagna på ISO800 & ISO1600. Helst som plugin i Photoshop, så att du selektivt på eget lager kan applicera lämplig mängd i olika regioner.
 
Har jag förstått det rätt att 3/4 fattning gör att det kommer in mer ljus = inte behöver gå lika mycket i ISO även om höga ISO är brusigare på Olympus?
 
Taka skrev:
Har jag förstått det rätt att 3/4 fattning gör att det kommer in mer ljus = inte behöver gå lika mycket i ISO även om höga ISO är brusigare på Olympus?
Snarare är det väl tvärtom, dvs med den minsta standardiserade bajonett-fattningen.

Ett F2.8 objektiv på en Hasselblad H3D och ett F2.8 objektiv på min E-300, ger vid samma belysning och ISO-tal lika exponeringstid. Dock skall sägas att det går åt mer glas för att ett objektiv skall kunna täcka en större bildcirkel, givet lika bildutsnitt hos de båda. I extremfall kan fördelen att bara behöva teckna ut en mindre bildcirkel, nyttjas till att göra extremt ljusstarka gluggar, såsom hos t.ex. ZD35-100mm/F2.0 samt ZD90-250mm/F2.8. Många av de för 4/3-systemet anpassade gluggarna uppvisar god skärpa och måttlig vinjettering även på största bländaren, såsom hos t.ex. ZD150mm/F2.0, ZD50mm/2.0, men även hos zommarna jag själv provat: ZD11-22mm/F2.8-3.5, ZD14-54mm/F2.8-3.5 och ZD50-200mm/F2.8-3.5.

Så fördelar/nackdelar hos APS-C, DX, och Four-Thirds, pga deras inbördes marginella avvikelser i storlek, uppväger varandra till mångt och mycket, "It All Comes Out In The Wash". Att bara stirra på en parameter, såsom enbart brusuppträdande, samt negligera övriga beroende parametrar är naivt. Som tur är finns det ett urval av kamerasystem att välja bland, så vilket/vilka system man i slutändan väljer av APS-C, DX, och Four-Thirds, beror huvudsakligen på individuella preferenser.
 
Oj, här var det uttömmande svar! :)

Tyvärr såldes 350d'n åt annat håll, så jag fortsätter med min E-500. Jag ska dock spana lite på de objektiven ni har tipsat om tills när jag får lite mer pengar att röra mig med.

Tack för hjälpen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.