Annons

EOS 350D och förhandsvisning av CR2 i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

s60761

Aktiv medlem
Kör Camera raw 3.1 till Photoshop CS2 med EOS 350D.

Har ett problem bara. Jag får inte upp förhandsvisning av .cr2 (raw) filerna i photoshop. Vill slippa att köra raw + jpg.

Dubbelklickar jag på filerna startar camera raw i photoshop och allt är frid och fröjd, men ingen förhandsvisning. :-(

Kan tillägga att bilderna inte roterar sig automatiskt heller.
 
Titta så att du har lagt Raw Pluginen rätt. Skriv över den gamla.
Den ska ligga under tex.

C:\Program\Delade filer\Adobe\Plug-Ins\Cs2\File Formats

Visningen funkar klockrent hos mig!

Lycka till...
 
Gott! Det gjorde susen.

Nu är jpg ett minne blott. Nu kan man fota i enbart raw och ha en hyfsad browser (Adobe Bridge Crtl-L) och ett smidigt arbetsflöde, 16bit rakt igenom flödet. ;)
 
Ta någon bild med raw + jpg och för att liksom lära datorn. Vad jag erfarde så blev endast nya raw bilder korrekta. De jag lagt in sedan tidigare fick ingen preview.

Eller prova att flytta äldre raw till annat biblotek.

Lägg Camera raw filen endast i och ingen annanstans:

C:\Program\Delade filer\Adobe\Plug-Ins\Cs2\File Formats
 
Precis så enkelt var det ;) jag flyttade filen till en annan mapp å så fungerade allt!!

Tackar! /Micke
 
Man kan fortfarande undra varför vissa mappar inte förhandsvisas men andra. Det hjälper nog bara genom namnbyte, men jag tycker det är väldigt buggigt? Vad kan detta bero på?
 
Tack Jann. Jag fann vidare hjälp på Adobes forum och jag laddade ner senaste 1.0.2. Inte så jättesvårt egentligen. Tömde cachet också. Jag funderar på att ha en enda hårddisk som hjälper till PS att ta hand om cache och temp-minne. Det blir en hel del sådant.
 
Någonting som kanske inte är aktuellt för er, men det finns en fil till XP som kan visa alla raw filer. Sök på Raw image wiewer hos microsoft.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.