Annons

EOS 350D och dålig färg i bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

reed

Medlem
Hej,

Har varit länge på denna sida utan varit reggad, men nu så tog jag mig i kragen och fixade de:)

Jag är helt nybörjare vad det gäller fotografering på system-kamera-nivå. Har haft kompackta modeller innan, men köpte mig en Canon EOS 350D för drygt 1vecka sedan nu. Och är inte så jätte nöjd med kameran och dess färger, nu vet inte jag om jag har gjort fel i mina fotografier eller inte. Men kameran har jag inte rört i inställningarna eller så, färgen står på sRGB mm.
Och kör med P-läget då jag fotar. och var ute idag och skulle fota våran nya stuga och få till bra bilder till farsan så han kunde visa dem på jobbet!

Trodde nu får man kanon bilder alltså!! men så var inte fallet, 20*C i skuggan och solen står högt uppe (kl 13.30) och solen lös upp allt så bra, och var mycket färg i verkligheten omkring mig, riktigt sommar för hela slanten!!
Men kollade jag på bilderna när jag kom hem så ser det mer ut som det är hel mulet ute och grått och trist med andra ord, tycker inte kameran fångar färgen som den skall den kanske missar hälften av vad den skall tycker jag i alla fall (min olympys my410 ger bättre färg resultat tycker jag).

Här kan ni se lite bilder från dagen idag då jag fotade:
http://fss.nordicair.org/fotoalbum/index.php?album=stuga
Och på alla bilder så ligger solen på hela tiden (ej mulet i verkligheten då jag fotade).
Det ända jag har gjort är att förminska bilderna till 800pix för hemsidan skull (kör med högsta kvaliten och upplösningen i kameran). fick justera lite i photoshop cs2 så man fick fram färgerna lite mer, orginal är dem lite mer nertonade.

Någon som har några tips?