Annons

EOS 350D och dålig färg i bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

reed

Medlem
Hej,

Har varit länge på denna sida utan varit reggad, men nu så tog jag mig i kragen och fixade de:)

Jag är helt nybörjare vad det gäller fotografering på system-kamera-nivå. Har haft kompackta modeller innan, men köpte mig en Canon EOS 350D för drygt 1vecka sedan nu. Och är inte så jätte nöjd med kameran och dess färger, nu vet inte jag om jag har gjort fel i mina fotografier eller inte. Men kameran har jag inte rört i inställningarna eller så, färgen står på sRGB mm.
Och kör med P-läget då jag fotar. och var ute idag och skulle fota våran nya stuga och få till bra bilder till farsan så han kunde visa dem på jobbet!

Trodde nu får man kanon bilder alltså!! men så var inte fallet, 20*C i skuggan och solen står högt uppe (kl 13.30) och solen lös upp allt så bra, och var mycket färg i verkligheten omkring mig, riktigt sommar för hela slanten!!
Men kollade jag på bilderna när jag kom hem så ser det mer ut som det är hel mulet ute och grått och trist med andra ord, tycker inte kameran fångar färgen som den skall den kanske missar hälften av vad den skall tycker jag i alla fall (min olympys my410 ger bättre färg resultat tycker jag).

Här kan ni se lite bilder från dagen idag då jag fotade:
http://fss.nordicair.org/fotoalbum/index.php?album=stuga
Och på alla bilder så ligger solen på hela tiden (ej mulet i verkligheten då jag fotade).
Det ända jag har gjort är att förminska bilderna till 800pix för hemsidan skull (kör med högsta kvaliten och upplösningen i kameran). fick justera lite i photoshop cs2 så man fick fram färgerna lite mer, orginal är dem lite mer nertonade.

Någon som har några tips?
köpte Dustins kit med väska,minne och objektiv (kitobjektivet) plus ett UV filter, kom oh tänka på att det kanske var UV så gjorde dessa problem först men testade sedan när jag kom hem och ta bilder från samma ställe med och utan UV filtret men såg ingen skillnad, så det andra som jag kom på som kan vara mitt problem är att kameran kanske får in för mycker ljus eller vad tror ni? ett solljusskydd kanske skulle lösa mina problem eller är det någon inställning i kameran tror ni eller rent av har jag kanske fått ett söndags exemplar av kameran!!.

/Philip Nordlander,
 
Senast ändrad:
Det kan bero på många saker men i det stora hela så har det alltid varit så, ända sedan färgfotografins barndom, att när solen står högt på himlen så blir det inte så bra...

Med ett polfilter så kan du släcka ut reflexer & få högre färgmättnad & ofta är det så att man upplever färgerna som kraftigare kl. 12.00 en solig dag än vad det blir på bilden.

om du går ut en eftermiddag/kväll när solen ligger lågt & tar bilder i samma miljö så är jag övertygad om att du kommer att förstå vad jag menar.

Jag tror för övrigt inte att detta skulle blivit bättre med din gamla kompakt.

Ser också på nån bild att du har ströljus in i kameran, reflexer. Använde du motljusskydd?

//Larsa
 
Det ska gå att ställa parametrar för kontrast mättnad och skärpa i kameran. Om du höjer dessa en aning tror jag det kan ge bilderna en kick. Annars kan du ju även göra samma sak i ett bildbehandlings program.

Jag personligen tycker det är svårt att få ett perfekt resultat i starkt solsken mitt på dagen. Lättare ljus att fota i morgon och kväll.

Tycker att himlen verkar lite utfrätt på bilderna, det kan också göra att man tycker de känns lite "platta" Jag använder polarisationsfilter eller ett avtonat gråfilter för att få fram den blå färgen på himlen.

Tog mig friheten att "mickla" lite med en av bilderna i photoshop. Överdrev kanske lite... Men iaf ett exempel.
 

Bilagor

  • exempel.jpg
    exempel.jpg
    54.5 KB · Visningar: 936
Jag kan bara instämma med Larsa. Det blir ofta så där mitt på dan, hårda skuggor, urblekt himmel osv., ett tips är att försöka ha solen i ryggen vid foto mitt på dan, då blir himlen blåare (se i stugfönstret på bild 0588). I en motsatt situation, en stuga som står norr om fotografen, då hade fönsterreflexen blivit vit, men säkerligen en rätt vacker himmel.
 
Larsa slår huvudet på spiken. Middagssolen ger ett väldigt kallt och hårt ljus, som inte medger särskilt mycket värme och mättnad i färgerna. Kvällsljus är mycket bättre i fotohänseende.

Sen kan man ju i efterhand öka mättnaden i PS, men man kommer i alla fall inte åt den stora kontrasten mellan partier i bilden i direkt solljus, och de partier som ligger i skugga. Kontrasten mellan ljus och skugga blir helt enkelt mycket kraftigare än kontrasterna mellan de olika färgerna i bilden, och "överröstar" färgerna.

Mulet väder ger mindre kontraster mellan ljus och mörker, och ger ofta bättre resultat fotomässigt än strålande sol middagstid, även om det sena eftermiddagsljuset (/tidiga morgonljuset) nästan alltid är det bästa.

Jag fotar nästan bara i Adobe RGB nuförtiden, inte för att jag gjort någon vetenskaplig studie om vilken färgskala jag får bäst resultat genom, utan för att jag tycker mig ha förstått av diskussionerna här på FS att färgerna blir lite mer mättade då. Fast jag kan mycket väl ha fel (nu oxå).

Se också till att du i kameran har ställt in rätt vitbalans för det motiv som du skall fota. Vet inte hur bra Canons vitbalansautomatik fungerar, men jag kan inte tänka mig att den skall missta sig särskilt ofta. Fota samma sak i samma ljus med olika vitbalansinställningar, så får du se vilken skillnad det blir i resultatet (eller fota i RAW och byt vitbalans i datorn i efterhand)!

Jag tror i alla fall inte att det är kameran som inte fungerar som den skall, men det märker du ju när du har experimenterat lite mer.

Det där med vilket ljus som är bäst är inte helt enkelt att lära sig, och beror ju också på vad det är man skall fota. Ut och pröva!
 
Det är mycket lättare att fotografera vid rätt ljusförhållanden än att i efterhand fixa till det i PS (vilket inte går) & kamerans inställningar för färgmättnad m.m gör heller inga underverk.

Larsa
 
Tjena Philip!

Precis som Larsa säger så är inte kamerans inställningar någon källa till underverk. Det du dock bör ha i åtanke är att anledningen till att din digitalkompakt levererar mera tryck och "färdigt" resultat beror på att den är konstruerad för att göra jusst detta. Kompakten skall du i princip kunna gå till fotobutiken med och få direktkopior från kameran.

Den digitala systemkameran (givetvis även den digitala kompakten) levererar bildfiler som man skall betrakta som ett analogt negativ, det skall framkallas och behandlas i redigeringsprogram för att önskvärd mättnad och kontrast skall uppnås. Den digitala systemkameran ger även en något mindre mättnad i färgerna, bilderna kan även upplevas som "softa" vilket beror på att kameran inte själv lägger på någon skärpa (oskarp mask). Allt detta för att det skall finnas utrymme att arbeta med bildfilerna i ett redigeringsprogram utan att kvaliten sjunker allt för mycket.

Mitt råd till dig är att: 1) Tänka på det här med mitt på dagen...det suger om man skall plåta färg, måste du så använd polfilter eller avtonat gråfilter (ND). 2) Arbeta mera med bildfilerna i redigeringsprogrammet. Det är här du får fram den mättnad och det uttryck som man annars skulle göra i det analoga mörkrummet.

Lycka till!
Mvh Mikael
 
Tack alla för riktigt bra svar!!
Nu så hänger jag med hur det fungerar jämtemot system och kompackt. I alla fall så hänger den största delen på fotografen i sig har jag hört ett X antar ggr. Men övning ger färdighet!
Skall ut och fota lite mera idag för att få in den rätt feelingen samt ta lite bilder mot kvällen för att jämföra färgen, om det nu inte bli regnt mot kvällen:)

Men nu är det sol så skall ut och tvätta/vaxa morfars bil som jag lovade.

hörs alla!

Ps, vilken kanon sida detta är!

/Philip Nordlander,
 
Ha inte automatisk vitbalans, kör på soljus.
Ha mer färgmättnad och kontrast, om det går direkt i kameran, eller sen i bildbehandlingsprogram.
Exponera efter högdagrarna, som diafilm och fota i medljus om du vill ha fin himmel.
 
Mitt på dagen är den sämsta tiden på dygnet för fotografering, själv gillar jag grynings ljuset bäst. Själv fotar jag alltid i Rawformat och har kameran inställd på automatisk vitbalans och exponering, blir det fel fixar man det enkelt i PS, ser ingen anledning att böka med det på fältet när jag kan fixa eventuella fel enkelt i efterhand utan förlust. Om du fotar landskap så rekomenderar jag dig att skaffa ett antal filter som jag tycker är oumbärliga, nämligen Pol-filter, avtonat gråfilter samt ett heltonat gråfilter, gärna flera i olika styrka. Viktigast tycker jag det avtonade gråfiltret är då det gör att man får en balans mellan himmel och förgrund så inte himlen blir så utfrätt, ett heltonat gör att du kan fota med längre slutartid i starkt ljus eller för att välja större bländar öppning än det befintliga ljuset tilllåter. Pol-filtret tar bort reflexer och gör himlen mer blå.

Lycka till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.