Annons

EOS 350D med Sigma 70-300 DL Macro super

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Jag köpte nyligen en Canon 350D och är jätte nöjd. Jag har sedan tidigare en Sigma zoom 70-300 DL Macro Super, men dom vill inte alltid fungera tillsammans. Ofta blir det "Err 99" i Kameran. Jag har provat helt auto, manuell, div program men det fungerar inget vidare ändå.
Någon som vet något?

Hälsningar
Schultzen
 
Schultzen 123 skrev:
Hej
Jag köpte nyligen en Canon 350D och är jätte nöjd. Jag har sedan tidigare en Sigma zoom 70-300 DL Macro Super, men dom vill inte alltid fungera tillsammans. Ofta blir det "Err 99" i Kameran. Jag har provat helt auto, manuell, div program men det fungerar inget vidare ändå.
Någon som vet något?

Hälsningar
Schultzen

Err99 är koden för alla andra icke specificerade fel. Min bedömning är att kameran inte kommer överens med optiken fullt ut och därför upfattar kameran det hela som ett problem. Felorsaken ligger helt i Sigmaobjektivet, beroende på att Canon garanterar att Canon EF/EF-s optik fungerar, men inga andra fabrikat.

Eventuellt kan felet vara orsakat av oxid på kontaktytorna i kameran eller objektivet.

Till min 300D hade jag ett dylikt objektiv inköpt nytt år 2002 och det fungerade utmärkt på Canon EOS 1000F, EOS 300V och EOS 300D.
 
Objektivet funkar så länge du inte försöker blända ner det. Det går altså utmärkt att använda på full bländare, där det levererar jätteskarpa bilder... eller hur det nu var.
Mitt tips om du trivs med gluggen är att skicka in den för service. Det fins flera trådar om detta sen tidigare och jag har för mig att jag läst på något ställe att Sigma skulle stå för reparationskostnaden om du skickade in gluggen till Zieger som är auktoriserat serviceställe.

Per
 
Senast ändrad:
Hr du kollat så att inte bländarringen på objektivet står fel? Bländarringen ska vara inställd på minsta möjliga (32?).
 
KONTAKTA SIEGER OPTIK!!!
Dessa schippar om den helt gratis.

Telefon 013-288860

zieger teknik ab
gottorpsgatan 5
58273 linköping
 
Jag är på G att köpa just en Eos 350D..nu är frågan , köpa via Nätet ( tacksam för tips vart det kan va billigast ) eller köpa på orten ?
 
Eos 350D

Hej
Jag köpte min i butik på orten. Kungsholms foto,Fuji, i Solna Centrum. Dagspris 8195:- med kitobjektiv. Jag tror det är ganska bra pris. Skönt att köpa i butik. Lättare att få råd tips och eventuellt reklamera etc.

Lycka till!

/Peter
 
Tack för ditt svar

Jag kikade på Expert här i Gävle och där kosta den 9995 med ett batterigrepp.vet inte om det är ett bra pris , men kameran kändes skönare att hålla i med den

/Yvonne
 
Jag fick mitt 70-300 APO omchippat hos Zieger Teknik. Det går inte att chippa om alla äldre objektiv, men Zieger skall kunna svara på om det går med ditt. Ha serienumret tillhands när du ringer!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.