Annons

EOS 300D och D50

Produkter
(logga in för att koppla)

oxfilé

Medlem
Hejsan!

Nu har jag blivit extremt horny på att köpa en digital systemkamera för de pengar jag tjänar på sommarjobbet. Hursomhelst vet jag inte riktigt än vilken jag vill ha...antingen EOS 350D eller D50. Hade foto i skolan förut och där använde vi oss av EOS 300D kameror och dom tyckte jag var lagom avancerade. Förstod inte riktigt allt på den och så, alltså en bra nybörjarkamera. Därför undrar jag nu om det finns lika mycket manuella inställningsmöjligtheter i Nikons D50 som i Canons EOS 300D, eller kanske mer :O!?!? Finns det nån vänlig själ som kan svara på det?

D50 har fler manuella inställningsmöjligheter än 300D, frånsett spegeluppfällning som man får med 300D om man lägger in hacket.

Även 350D ger fler manuella inställningsmöjligheter.

Minska vibrationer med långa slutatider när kameran står på stativ för att få skarpare bilder.

sagan skrev:
D50 har fler manuella inställningsmöjligheter än 300D, frånsett spegeluppfällning som man får med 300D om man lägger in hacket.

Även 350D ger fler manuella inställningsmöjligheter.

Fördelarna med D50 är att du kan ställa in autofokus-metod och ljusmätningsmetod själv.

Sen så är fördelarna med 300D (hackad) att du kan ställa in spegeluppfällning, vilken ridå blixten ska synka på (första eller andra). Sen så har den fler autofokuspunkter (7 istället för 5).

Om du är nybörjare så behöver du med största de funktioner som 300D har och inte D50. Tänk på att du inte bara väljer kameramärke, du väljer samtidigt vilket märke det ska vara på objektiv, blixtar och andra tillbehör. Det är dom grejerna som kostar pengar sen så räkna i första hand på vilka grejer du planerar att köpa till.

/A\

300D är mycket strypt i funktionalitet. Detta ledde till det s.k "rysshacket" när Nikon släppte D70. Rysshacket var ett sätt att matcha D70.

Canon föll till föga och släppte 350D

D50 kommer bli en i bildkvalite förbättrad D70, med teknik hämtad från D2X.

Arleklint skrev:
300D är mycket strypt i funktionalitet. Detta ledde till det s.k "rysshacket" när Nikon släppte D70. Rysshacket var ett sätt att matcha D70.
Rysshacket har inget som helst med D70 att göra, att det heter rysshacket beror helt enkelt på att det är en ryss som gjort hacket, rätt logiskt.

Att hacket kom till var givetvis för att ryssen såg möjligheter att förbättra sin kamera.

Haha, du tror alltså om inte D70 kommit så hade han inte varit intresserad av att förbättra sin kamera?

Skärp dig för 17.

sagan skrev:
Vilket man oxå kan med 300D om man lägger in hacket.

Jag har då inte lyckats att byta ljusmätningsmetod med rysshacket på annat sätt enmetoderna kan växlas utan rysshacket. Blir gärna upplys om hur jag går tillväga.

Utan rysshacket beskriver Canon kamerans ljusmätare; "Du kan välja mellan 35-zons evaluerande ljusmätning (länkad till den aktiva fokuseringspunkten), centrumvägd genomsnittsmätning och utsnittsmätning för noggrann mätning av en viss motivdel."

RolandM skrev:
Jag har då inte lyckats att byta ljusmätningsmetod med rysshacket på annat sätt enmetoderna kan växlas utan rysshacket. Blir gärna upplys om hur jag går tillväga.

Utan rysshacket beskriver Canon kamerans ljusmätare; "Du kan välja mellan 35-zons evaluerande ljusmätning (länkad till den aktiva fokuseringspunkten), centrumvägd genomsnittsmätning och utsnittsmätning för noggrann mätning av en viss motivdel."
Jag hade för mig att ljusmätningsmetoderna var styrda beroende av vilket programläge man använde.
Medans med hacket så kan man styra ljusmätningen som man vill, stämmer inte det?

sagan skrev:
Jag hade för mig att ljusmätningsmetoderna var styrda beroende av vilket programläge man använde.
Medans med hacket så kan man styra ljusmätningen som man vill, stämmer inte det?

Inte görs det på annat sätt en med kamerans ordinarie funktioner. Jag har inte hittat något annat sätt en det Canon har i instruktionsboken.

En annan skillnad mellan D50 och 300D är att D50 är snabbare på att behandla bilderna och skriva dem till minneskortet. Detta kan ju vara av praktisk nytta vid sekvenstagningar.
I övrigt ger det åxå en mer responsiv kamera om man vill kolla på de bilder man tagit, för att eventuellt ta bort bilder eller liknande.
D50 är även i andra avseenden snabbare, som tex vid uppstart.
Det är ju inte så konstigt om D50 är snabbare heller för den delen. Det är en nyare och modernare kamera. Det skiljer ju nästan 2 år mellan dem.

Det enda som 300D kan konkurera med är ju ett billigare pris (begagnat).

För övrigt är jag helt övertygad om att rysshacket inte hade sådär särskilt mycket att göra med D70:n, om det nu inte på något konstigt sätt var så att Canon använde denne ryss som nån slags inofficiell kanal för att få ut en "hackad" programvara (kanske inte så troligt) för att detta skulle bli något slags kvasi-försäljningsargument..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar