ANNONS
Annons

EOS 300D i minusgrader??

Produkter
(logga in för att koppla)

jpr

Ny medlem
Hej!

Jag är på väg att köpa mig en EOS 300D men fick kalla fötter när jag läste att den lägsta brukstemperaturen är satt till noll grader! Ganska uselt med tanke på att jag ofta är ute på vinten och fotar.

Är gränsen satt av feghet? Är det batterierna som är begränsningen, de tappar ju alltid kapacitet när det är kallt.
Jag har hört att EOS D60 går ganska dåligt när det är kallt i alla fall, men vet inte anledningen.

Är det någon som har fakta? Någon måste ja ha testat att använda kameran under nollan i alla fall. (Med under nollan avses kamerans temperatur inte omgivningens!)

Mycket tacksan för att info som bringar klarhet!
/Jonas

Det går fint att plåta i minusgrader. Anledningen till att specifikationerna är satta till noll grader är att då garanterar Canon att allt unkar utan påverkan. LCD-displayer och liknande blir ju långsamma vid kyla.

Se till att ha ett resrvbatteri med dig som du har i fickan så att det hålls kroppsvarmt. När batteriet i kameran blir svagt byter du och värmer upp det gamla som återår en del av sin kraft.

När du tar in kameran bör du ha den i en tät plastpåse om det är riktigt kallt ute för att inte kameran ska drabbas av kondens.

Dessa rekommendationer kommer direkt från Chuck Westfall som är teknisk chef för Canon Foto i USA.

Visserligen skiljer sig 10D och 300D en hel del i konstruktionen, men LCD displayen bör vara mer eller mindre likadan (tror tom det är SONY som gör den)

Jag använde min 10D för 3 veckor sedan när jag var i Sälen, en av dagarna var det -25 grader kallt och jag märkte inte någon som helst problem med varken kameran eller displayen....

Batterierna höll dessutom hela dagen (ca 200 kort) och när jag kom hem visade mätaren fortfarande fullt...

En annan aspekt på detta är att garantin inte gäller om det inträffar något med kameran. Hur dom(servicestället) nu ska kunna bevisa att man använt kameran i minusgrader är dock en annan fråga. Värt att tänka på iallafall. Detta är förstås inget unikt för digitalkamerorna, samma gäller för EOS 30. Vill man vara på den säkra sidan är det EOS 3 eller 1 som gäller. Garanterat (med garantin som stöd) ner till -20.

froderberg skrev:
Det går fint att plåta i minusgrader. Anledningen till att specifikationerna är satta till noll grader är att då garanterar Canon att allt unkar utan påverkan. LCD-displayer och liknande blir ju långsamma vid kyla.

Se till att ha ett resrvbatteri med dig som du har i fickan så att det hålls kroppsvarmt. När batteriet i kameran blir svagt byter du och värmer upp det gamla som återår en del av sin kraft.

När du tar in kameran bör du ha den i en tät plastpåse om det är riktigt kallt ute för att inte kameran ska drabbas av kondens.

Dessa rekommendationer kommer direkt från Chuck Westfall som är teknisk chef för Canon Foto i USA.
Blir det mindre kondens med plastkaross? Kommenterade han det?

Här var det -20, kameran fungerade klanderfritt.
(....och gör det fortfarande.. ;-) )

Visst äter den batterier lite mer kanske, men min erfarenhet är att jag får slut på minneskort innan batteriet ger upp :)

Bilagor

• minus20.jpg
    minus20.jpg
    15 KB · Visningar: 410
niklasl skrev:
Blir det mindre kondens med plastkaross? Kommenterade han det?

Nej han kommenterade inte det. Men modellerna med metallkaross har ju bättre tätning. Skärskilt 1D-modellerna.

Kondensen som uppstår inne i kameran är nog farligare än den utanpå.

Så plastpåse på när du går in!

Har kört min 300D i minusgrader (som lägst -15 ca), och funkar utan problem. Men visst, batteriet tappar juh kapacitet medans man är ute (återfår kapaciteten när det blir varmt).

Inga som helst problem.

Men man vet juh inte om nått har påverkats som pajar i framtiden?

/Jocce
ps. Vart står arbetstemperaturen, hittar det inte i min bruks ds.

froderberg skrev:
Nej han kommenterade inte det. Men modellerna med metallkaross har ju bättre tätning. Skärskilt 1D-modellerna.

Kondensen som uppstår inne i kameran är nog farligare än den utanpå.

Så plastpåse på när du går in!

vanlig 3 liters plastpåse man brukar ha i frysen? Suga ut luften å på med gummiband eller?

Jag har varit ute och knäppt bilder i -15 grader med min 300D, kameran fungerade fint hela tiden. Batteriet höll sig förvånansvärt länge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar