ANNONS
Annons

EOS 300D hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

woofes

Aktiv medlem
Införskaffade en Canon EOS-300D igår av Sune som annonserade här på FS.

Har lite funderingar. När man skall föra över bilderna till datorn, måste man då använda Canons ZoomBrowser EX eller FileViewerUtility? Tidigare digitalkameror så har den dykt upp som en extra enhet i utforskaren, men det gör inte denna. Någon som har en lösning? Hjälper det om man skaffar en minneskortsläsare? Vilket jag ska göra, då USB 1.1 är på tok för långsamt.

/Andreas

Canonkameror dyker tyvärr inte upp som en egen enhet, men du kan ladda in filerna med en kortläsare utan att använda Canon-program

Jag säger precis som Magnus, skaffa dig en extern minneskortsläsare för USB-porten. Den är dels mycket snabbare samt att den inte drar något batteri från kameran.

froderberg skrev:
Inte hos mig. Och jag tror definitivt inte i winows 2000 och 98

Finns en inställning på kameran. Minns inte namnet. Där kan du ändra protokoll.

Äldre OS än XP fungerar det inte på.

Fördelen med att överföra direkt från kameran till datorn är att du slipper plocka ur minneskortet. Misstänker att det kan bli slitage alt. någon "pinne" kan komma snett.

Nackdelen är ju hastigheten - skiljer det 100%?

Senast ändrad:
tackar, då vet jag!

det blir med all sannolikhet så att jag skaffar en kortläsare med USB 2 stöd, eller firewire.

Vilken kortläsare kan ni rekommendera? och vilket USB 2 eller firewire kontrollerkort är vettigt?

Är det föresten någon större skillnad i prestande på Sandisk type 1 och type 2 CF kort?

/Andreas

Är det inte så att du har en nätverksansluten enhet på bokstaven närmast CDspelaren? Typ.. CDn på E: och nätverksanslutna F:...

XP är lite buggigt så den monterar kamera/kortläsare m.m. på enheten närmast en fysisk enhet.. I mitt exempel F: som då redan finns, vilket gör att den nya enheten inte syns. Tar man bort den nätverksanslutna enheten finns plötsligt kortläsaren där..

Trött på långsam överföring från 300 d till datorn, inhandlade en kortläsare för 149:- för ett par veckor sedan går cirka 10 ggr fortare.

En annan fördel är att du måste ha canons programvara installerad på den datorn du för över till om du för över direkt från kameran, detta problem kringgår du med en extern kortläsare.

fure skrev:
Trött på långsam överföring från 300 d till datorn, inhandlade en kortläsare för 149:- för ett par veckor sedan går cirka 10 ggr fortare.

En annan fördel är att du måste ha canons programvara installerad på den datorn du för över till om du för över direkt från kameran, detta problem kringgår du med en extern kortläsare.

Vart hittade du den?
Är det USB 2 eller?

/Jocce

fure skrev:

Nja, jag har bara installerat drivrutiner för 300D till datorn och använder PS till att ladda ner. Har iofs inte prövat RAW än.

Mvh
/Ante

Det finns en inställning som du ändrar i menyn Komunikation: ställ den på PTP så hittar XP den som en egen enhet.

Kortläsare för 34 kronor

Varför inte en kortläsare för 34 kr istället. Gå hit:
http://www.bonniershop.nu/default.asp?type=details&ID=157

Ta en prenumeration. Du får tidning + CD + kortläsare för 34 kr. Vill du sedan inte ha tidningen, säger du bara upp prenumerationen på en gång, så har du fixat en mycket billig kortläsare som kommer hem till dig efter ca 3-4 veckor.

Oslagbart billig kortläsare är det i alla fall!

:) Håkan

Re: Kortläsare för 34 kronor

hakanv skrev:
Varför inte en kortläsare för 34 kr istället. Gå hit:
http://www.bonniershop.nu/default.asp?type=details&ID=157

Ta en prenumeration. Du får tidning + CD + kortläsare för 34 kr. Vill du sedan inte ha tidningen, säger du bara upp prenumerationen på en gång, så har du fixat en mycket billig kortläsare som kommer hem till dig efter ca 3-4 veckor.

Oslagbart billig kortläsare är det i alla fall!

:) Håkan

Nån som vet om det är en USB 2.0 läsare?

/Jocce

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar