Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 300D "* AE lock"

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanStåhl

Aktiv medlem
Go'dag där ute

Jag läser och provar och provar och läser igen i handboken. Försöker förstå vad som menas... om man trycker på *-knappen och sveper över motivet.. så... Hur använder jag den här funktionen: "AE lock", ja jag blir inte klok, kan någon förklara. Min engelska är det, hoppas jag, inget fel på. (engelsk manual)

Tacksam för hjälp
 
Det betyder att du kan låsa exponeringsvärdena, du kan alltså komponera om bilden utan att exponeringsvärdena ändras.
 
Du ser ju om exponeringsvärdena blir låsta eller inte i sökaren, ändras de inte när du flyttar kameran så är de låsta :D
 
ehh...inte dum kanske men man måste ha lite basic fotokunskaper för att förstå. Om du har automatik för exponeringen inställd ser du hur tid/bländare eller båda ändras beroende på hur ljust du har i sökaren. Vill man låsa värdena trycker man in *
Ett exempel är om man har starkt bakgrundsljus (ex. ljus horisont) som 'lurar' mätaren och gör bilden för mörk. Då kan man sänka kameran, trycka in *, komponera om och ta bilden. Den blir då rätt (eller åtminstone bättre) exponerad.
 
Du har ju digitalkamera, bara testa sig fram och ser vilket resultat man får, alla värdena går ju att kontrollera efteråt.

Kör hårt :D
 
ok, det ljusnar... tackar :)
som ni kanske har märkt är jag rätt ny på det här... basic fotokunskap var ordet... jag är på jakt efter en bra nybörjarbok, känner ni till någon? jag ska om en minut söka i rätt forum också.
ha det bra !
 
Här kan jag visa ett exempel på när AE-lock är användbart.

Jag ville ha en silhuett och mätte därför exponeringen på den ljusa bakgrunden först och sen zooma jag ut för att ta bilden med låsta exponeringsvärden, hade jag tagit den på "normalt" sätt så hade det inte blivit någon silhuett och bakgrunden hade blivit utfrätt.

Här är resultatet:
 

Bilagor

  • lindax.jpg
    lindax.jpg
    22.5 KB · Visningar: 456
Det kan även vara bra att veta att *-knappen inte låser de värden du ser i sökaren. När * knappen trycks ner så räknar kameran ut lämplig exponering för de 9% av bilden som ligger runt fokuspunkten i mitten. Normalt så använder kameran hela bilden för att beräkna exponeringen
Därför kan tid/bländare ändra sig drastiskt när man trycker ner *.

(Se även avsnittet "Metering modes" i manualen).
 
Är du säker?

Så som jag tolkar det använder den data från de använda fokuspunkterna? Åtminstone enligt nån av CFn-funktionerna?

/Micke
 
Javisst

Såhär står det i manualen:
"Aim the center of the viewfinder over the subject where the exposure is to be locked, then press *"

Jag gjorde ett snabbt test som bekräftar att det är mittpunkten som används. Jag valde den högra fokuspunkten, och använde * för att mäta både mörka och ljusa ytor, med centrumpunkten på samma ställe. Det blev samma exponeringsvärden.
 
Re: Är du säker?

AlfaGTV skrev:
Så som jag tolkar det använder den data från de använda fokuspunkterna? Åtminstone enligt nån av CFn-funktionerna?

/Micke

Så är det i det "vanliga" läget, evaluerande ljusmätning. I boken står det att den är kopplad till "valfri" fokuseringspunkt, enligt canon skall det tolkas som "aktiv". Vid utsnittsmätning (*) funkar det som Martin beskriver det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.