ANNONS
Annons

Eos 300d & 28-90/4-5,6 Ii Dc

Produkter
(logga in för att koppla)

mianto

Aktiv medlem
Tjena,
Jag var inne hos en fotohandlare i stan och kikade på 300D, funderar på att köpa bara huset och frågade om mina 300V pryttlar är kompatibla och om jag behövde i så fall 18-55 objektivet.

Svaret var som så att det enda som inte var kompatibelt var blixten, och objektivet behövde jag ju inte eftersom jag redan hade ett 28-90/4-5,6 II DC, det var ju samma sak sa han efter att ha räknat en stund.

Den sista meningen tyckte jag var lite underlig, jag vet inte varför men det känns som om det inte stämmer, jag hör ju många som tycker att detta objektiv (18-55) ska man ju absolut köpa med kameran, det finns ju inte till salu vid sidan om.

??
Mvh...Micke

28mm- är ju verkligen inte samma sak som 18mm-

28mm ger motsv. 45mm på en 300D, medans 18mm motsv 29mm på 300D.

18-55mm ("29-88mm") objektivet är ju till för att du ska få samma bildutsnitt på 300D som med en vanlig normalzoom på en småbildskamera.

mianto skrev:

Svaret var som så att det enda som inte var kompatibelt var blixten, och objektivet behövde jag ju inte eftersom jag redan hade ett 28-90/4-5,6 II DC, det var ju samma sak sa han efter att ha räknat en stund.

??
Mvh...Micke

Möahhaha! Snälla, kan du inte berätta vilken fotohandlare du var hos?

Det finns nån liknande vid fältöversten i sthlm. Killen där hade ett fint namn på Sonys F828. "Den där åttamiljonersmegapixelskameran"

18-55 är billigt och ett hyfsat objektiv. Det följer med i kitet och passar endast till 300D.
Det finns ingen vinst i att välja bort det.
Om du har en annan zoom med ungefär samma brännvidd är det en annan sak, då kan du välja bort det.

Tack för svaren.

Jan olof, jag hade ju det enligt min handlare, så förtjänsten hade ju varit en ny blixt var tanken.

Så det enda rätta om jag förstår det hela rätt är att köpa MED objektivet.

mianto skrev:

Räkna? Det kanske är så att din fotohandlare har fått det här med brännviddsförlängning om bakfoten.
ett 18-55 motsvarar ett 28-78 vilket är ungefär vad du har.
Men å andra sidan så blir ditt 28-90 ett 45-145 när det monteras på en 300d.

Slutsats: Räkna inte, jämför siffrorna rakt av sålänge du ska använda dom på samma hus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar