Spotmätning & filmval
timida skrev:
fast jag vet tyvär inte riktigt vad spotmätning innebär.. ingen som har lust att försöka förklara?
Tja...
Jag kan göra ett försök, övriga får gärna rätta ev. felaktigheter. Spotmätning betyder att du mäter ljuset i en extremt liten del av bildytan. Jag vet inte riktigt hur liten men jag gissar att spot är någonstans kring 3% av bildytan.
Detta är användbart för att mäta ljuset på flera ställen och för att beräkna någon form av medelvärde. Det är också mycket användbart då man vill exponera efter ljuset i en speciell del av bilden, tex där det är starkare eller svagare än övriga bilden. Det är också bra att kunna mäta den ljusaste resp. mörkaste delen i bilden för att se hur stor skillnaden mellan dessa är. Blir skillnaden för stor kommer du att få utfrätta högdagrar alt. helt svarta skuggor beroende på hur du väljer att exponera bilden. (avtonade filter är inte dumma i de lägena) Det kan vara bra att veta och att få välja själv hur du vill exponera bilden.
Med "evaluerande", dvs flerfält/zoners mätning så använder kameran ett medelvärde för alla zoner och försöker ta hänsyn till mörka och ljusa partier - men det blir alltid en form av medel som kanske inte ger dig den exponering du tänkte dig.
Centrumvägd mätning mäter ljuset i mitten av bilden och med en mycket större bildyta än spot. Jag vet inte hur mycket större men jag gissar ung 30%. Det varierar säkert mellan olika kameramärken och modeller.
Ljusmätning är en konst i sig men det är helt klart mycket användbart med spotmätning!
sen då? vilken film ska man använda t.ex om man vill ha snygga färgbilder? och om man vill ha svartvita bilder?
Det är mycket en fråga om tycke och smak. Vill man vara noga så skall man välja film efter motivet man tänkt fota. Det finns tex särskilda porträttfilmer som ger mycket bra hudtoner men som just därför ger lite sämre resultat vid annan typ av fotografering.
Vad gäller svartvitt så beror det på vad man gillar. Tri-x är en schysst film som ger en snygg kornighet vid pressning vilket många gillar. T-max har en annan typ av korn som ger mycket skarpa bilder men inte lika "snyggt" korn som Tri-x. Fuji Neopan sägs också vara bra - men jag har liten erfarenhet av just den.
När det gäller negativ färg så är det samma sak, det finns särskilda porträttfilmer och filmer med hög känslighet. Fuji har tex en serie de kallar "Press", för "press-fotografer" som behöver hög känslighet men trots det har acceptabelt korn. Dessa är dock lite dyrare än de vanliga Superia filmerna och finns oftast bara i välsorterade fotoaffärer.
Själv gillar jag Fuji's Reala eller deras vanliga "Superia" som är en "snäll" film. Den tål att felexponeras (inom rimliga gränser) och kan dessutom pressas utan att bli "konstig". Den är dessutom väldigt skarp och har högre kontrast än Reala.
För naturfoto (funkar för all del även som allround också) gillar jag Agfa:s "proffsfilm". Minns inte helt vad den hette, labbet rekomenderade mig att testa den. Jag vill minnas att den heter Optima Prestige (eller möjligen professional?) och jag blev nöjd. Den har neutrala men kraftiga färger och är skarp (finkornig) och bra kontrast. Den överdriver inte färger eller kontrast utan är väldigt "neutral". En av de bästa filmerna tycker jag. Högre kontrast än tex Fuji Reala (imho -andra har säkert en annan uppfattning) och lite kraftigare fäger, vilket är bra för natur eller kanske det mesta utom porträtt? Agfa är gissningsvis en av de mest underskattade filmerna och tyvärr en av de minsta på den svenska marknaden, vilket gör att de kan vara lite svåra att få tag i. Själv har jag hittat dem hos Expert och labbet jag framkallar hos (ProPrint).
En nykomling som jag bara hunnit ta en rulle med är Kodak's HD (HighDefinition). Den har extremt fint korn vilket ger oerhört skarpa bilder och har väldigt mustiga och härliga färger och rätt neutral, på gränsen till återhållen kontrast. Den enda rullen jag testat gjorde mig mycket positivt överraskad! Jag är annars ingen större fantast av Kodak's negativa färgfilmer som inte imponerat...
Det allra bästa resultatet får du om du använder dia. Iofs skall man ju gärna ha en projektor och en duk för att kunna se dem, vilket gör att många undviker dia. Dia är helt överlägsen negativ färg när det gäller färgåtergivning och skärpa.
Mina egna favoriter är Fuji's Velvia (som många dock anser ger överdrivna färger) och Kodak Ektachrome E100VS. Generellt så är dia mycket bättre än vanlig (negativ) färgfilm. Jag skulle tro att Agfa:s dia (rsx) är bra den också men jag har inte provat den själv så jag kan inte uttala mig med någon säkerhet.
Min erfarenhet är dock att det kan skilja mycket mellan hur olika kameror trivs med olika filmer, så det bästa är att testa några olika filmer som du sedan framkallar hos ditt favoritlabb och ser vilken kombination som passar just dig bäst.
Läs också bland recensionerna av filmer här på fotosidan så får du en uppfattning om hur de är.
Vänliga hälsningar,
Kjelle