Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 30/33 Ögonstyrning eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Funderar lite på att köpa EOS 30 eller EOS 33. Har förstått att det enda som skiljer är ögonstyrningen? Kan någon berätta fördelarna resp nackdelarna om detta för mig, jag har aldrig hört talas om detta innan jag började titta på ny kamera.
Om man väljer med ögonstyrning, går det att knäppa av detta?
Tack på förhand.
Hälsningar H Zetterberg

Japp det går att stänga av...

Det kan vara bra, men oftast går det snabbare att välja fokuseringspunkt manuellt.. Eller att låta kameran välja, den gissar ofta rätt på "normala" bilder...

Glasögon till ögonstyrningen?

Hej igen!
Gick långt ner i frågehögen och upptäckte diskussionen om glasögon och ögonstyrning. Både min man och jag har glasögon, kanske är fånigt att ens fundera på att köpa modellen MED ögonstyrning. Eller?

Beror på hur starka glasögon ni har. Vet inte om EOS 30 har olika minnen för olika fotografer, EOS 5 har det... EOS 5 funkar bra, jag har kört den med glasögon (-1.5). Men alla Canon har redan umm.. -1? diopter i sökaren, så har man inte så mycket kan man lyfta på glasögonen. Jag har slutat använda glasögon vid fotograferingen då min 1N har diopterjustering.

Det gäller att kalibrera..kalibrera och kalibrera. Desto fler gånger du kalibrerar... desto säkrare blir funktionen.

Men som sagt.. det är funktion som jag hade klarat mig utan. Kameran gissar som sagt ganska bra.

Hej.
Jag hade en 30 för en tid sedan och konstaterade att det är en vanesak att nyttja den. Själv använde jag den som test och den fungerade men jag upplevde den som långsam.
Däremot så har 30 flera minnen så det går att ställa in den för flera brukare av kameran.
30 har även dioptrijustering vilket kan göra nyttjande av glasögon mer eller mindre onödig.

Först en liten kommentar: Vilken fantastisk hemsida, upptäckte den av en slump när jag skulle försöka leta lite information om olika kameror.Kul att kunna slänga ut frågor, och tack för att ni svarar!

Vad gäller ögonstyrningen, både jag och min man är närsynta och ligger på -3 till -4, det börjar kännas lite osäkert att köra på ögonstyrning, jag har ju heller aldrig saknat detta.

Har fler frågor på EOS 30/33, men lägger upp en ny rubrik.

Har kört med EOS 30 i snart två år och är nöjd. Ögonstyrningen är enlig mig mycket snabb och är mycket smidigare att använda än manuellt "fipplande" med knappar. Jag har glasögon och det fungerar oftast. Med det menar jag att det under vissa ljusförhållanden kan falera. Men på det hela tagen är det en mycket bra funktion. Det går att lagra inställningar för ett antal personer. Det som är viktigt är att kalibrera ögonstyrningen under olika förhållanden. Kameran lagrar och lägger till varje kalibrering. Den blir med andra ord säkrare med tiden! Kameran känner också av om den hålls vågrätt eller lodrätt.
Ögonstyrningen går naturligvis att stänga av. Funktionen där kameran själv väljer fokuspunkt har jag i princip inte använt då det är sällan kameran vill som jag.

Personligen använder jag aldrig varesig ögonstyrning eller att kameran väljer. Finner det mycket enklare att använd punkten i centrum (den är ju säkrast iallafall, högst bländar värde och både horisontell och vertikal sensor) trycker ner avtryckaren till hälften, riktar om och fyrar av.

Fokuspunkterna ligger ju iallafal oftast inte där man vill ha fokus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar