Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 1N eller F100???

Produkter
(logga in för att koppla)

Nenoj

Aktiv medlem
Jag har frågat en gång tidigare om ett passande val av systemkamera för mig och fått en mängd svar. Tack för dem!

Jag valde dock att starta en ny tråd eftersom jag tror att jag har bestämt mig.

Jag har två favoriter så här långt, men har inte provat eller sett någon av dem än, men dessa är:

Canon EOS 1N
Nikon F100

Kan dessa passa mig som är ganska mycket nybörjare? Jag vill ha en ganska rejäl systemkamera med mycket manuellt, men inte alltför svårhanterad?

Tack!
/Helena.

Hej

Utan att starta ett krig mellan märken men mitt tips är:

1. Kolla priset på bra nya objektiv

2. Kolla beg marknaden

Det verkar som Canon har en aggresivare prissättning, kolla tex 24-80/2.8 gluggarna så förstår du vad jag menar.

Det vekar som om Canons beg marknad är bättre för köparen

Det verkar ev som om beg och ny sidanpå digitalhus också går Canons väg

roine

Hmm. Låter ju som du kommer att lägga enheldel på en ny systemkamera, och isåfall skulle jag nog faktiskt hellre rekommendera en 1V (med eller utan booster), eller en EOS3:a. både med tanke på bättre autofokus / 45 punkter och ETTL.

Vilket inte 1N har. =)

Hej igen

Enig med föregående talare, hade tidigare en EOS 3, men idag får du en 1V för ca 10´

Det är en kamera, förutsatt du vill ha analogt, som inte begränsar dig alls.

Roine

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto