Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 1n eller EOS 3?

Produkter
(logga in för att koppla)

frazze

Medlem
Jag håller på att kika runt på beg. kamerahus, vill nämligen byta upp mig från min nuvarande EOS 1:a. Eftersom det inte är aktuellt med någon EOS 1v för mig står valet mellan beg. 3:a eller 1n. Kan prestanda för de båda kamerahusen rätt bra, men skulle gärna höra kommentarer från någon som använd BÅDA kamerahusen. Tack på förhand. /Johan
 
1N känns bättre, är tystare har 100% sökare och är helt enkelt skönare att jobba med. Ljusmätaren är mindre komplicerad på 1N än 3:an...

;- )
 
EOS 1n är bätte gemfört med EOS 3

jag har haft eos 3 som andra kamera och första är EOS 1N, men 1N är betydligt bättre än EOS 3,, den är allt för mycket plastig om man säger så,,,,den väger mindre, men EOS 1n är vad jag rekomenderar till dig

mvh
freddy
 
Eos 3 - om man tänker efter

Jag tycker helt klart att du ska satsa på Eos 3. Visserligen känns Eos 1n mer robust, men det är den inte. Eos 3 ska klara lika mycket damm och väta enligt Canon. Min ena Eos 3:a var proffskärd och väl skavd - men den verkade inte ha några problem med det.

Dessa är fördelarna med Eos 3:
- E-TTL
- Synk på alla tider
- Trådlös blixt
- Blixtspotmätning
- Nya boostern
- Snabbare autofokus
- Fler autofokusfält
- Snabbare motor

97 procent sökarbild räcker.

Jag har kört en del med Eos 1n, men framförallt med Eos 3 och Eos 1v. För mig är E-TTL med alla dess möjligheter mycket värdefullt och det har ju inte 1n.

Det går att begränsa de 45 fokuspunkterna till 11.
 
Men hur är det med ljusmätningen

1n är väl endast något sämre än Nikon F5, medan EOS 3:an generellt fått en del kritik för ljusmätningen. Då avser jag inte de första 3:eek:rna med felkalibrerad ljusmätare. Jag har själv funderat på att uppgradera till någon av dessa i framtiden, och jag kan inte bli klok på vilken jag ska välja. Båda kostar ju ungefär lika mycket begagnade.
 
Eos 3:ans ljusmätare är bra, men programvaran är skriven sådan att den ibland tar för stor hänsyn till vald fokuspunkt. Det gäller tex om man fokuserar på en personsmörka tröja på skuggsidan. Särskilt när man kör upplättnadsblixt blir det tokigt eftersom då är ju ofta huvudobjektet som man fokuserar på i skugga.

Ljusmätningen i 1n liknar den i 5:an som jag har stor erfarenhet av. Min uppfattning är att 3:an oftast är bättre än 1n men kan göra grövre missar.
 
Tackar för alla kommentarer, ni var snabba!
Tyvärr har jag inte blivit sa mycket klokare, men har atminstone fatt nagot att fundera över. Tackar och bugar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.