Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos 1DS alt 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Sture E.

Aktiv medlem
Jag står nu i valet med att välja någon av ovanstående kameror. De ligger i samma prisnivå begagnade. Kanske ni, mina okända vänner med kunskap,kan råda mig och förklara för mig vilken av dessa beg digitala kameror jag bör välja!
Jag gillar Canons färgrymd och ljusmätning. (Nikon ger mer knivskärpa men jag tycker inte längre att det är allt)
Jag kommer att fotografera mycket i svartvitt alt konvertera till sv/v.
Tidigare hade jag en Pentax K10D men den var inte så användarvänlig i menysystemet, dessutom var det lite tight med objektiv.
Tilläggas kan - som en parentes - att jag tidigare haft EOS 600, 5, 3, 1, 1N av de gamla goda analoga. Jag kommer i stort sett att köra på tidsautomatik.
Detta är vad jag har att berätta. Nu längtar jag, kluven som jag är, att få ta del av era åsikter och kunskaper. Dessutom är jag tämligen novis vad gäller photoshop och vill helst att bilden skall vara för mig godkänd i fotograferingsögonblicket samt att det inte blir några actionbilder.
 
Personligen hade jag valt en 5D framför en 1Ds. Nu är jag ganska färgad eftersom jag har en 5D redan och är mycket nöjd med den. 1Ds är en stor kamera, ganska långsam och med mycket brus på höga ISO. Den är dock byggd för att tåla det mesta, AF är bättre (tror jag) än på en 5D.

Det hela är beroende på vad du ska använda den till. Att 5D är mindre ser jag som en stor fördel, med möjlighet att kunna välja om man vill ha vertikalgreppet eller inte. På 1Ds kameran är det inbyggt i kameran vilket ger en annan känsla men är mindre flexibelt.

Har du hållit i en 1Ds eller 1D kamera? Om inte så försök hitta någon så att du kan testa, den är tung men stabil. 5D är inte lika stabil men för mig är det tillräckligt.
 
Jodå, jag har hållt i bägge! Det är detta som gör mig kluven. Det jag behöver är tekniska och subjektiva omdömen.
Trevliga hälsningar från
Sture i Gbg
 
Du nämner användarvänlighet i menyerna som en viktig grej, då kan jag väl flika in med att min 1Ds förvisso MKII inte är något under i användarvänlighet, vet inte om den äldre 1Ds har samma dubbelkommando upplägg i menyerna dock?

Spontant skulle jag säga köp 5D för bildkvalitet (speciellt på högre ISO) & smidighet.
 
Jag hade också denna fråga innan jag bestämde mig.

Det blev en 5D då jag var ute efter bra kvalitèt på högre ISO,
samt smidigheten, en FF förpackad i ett litet skal, med möjlighet
att fläska på batterigreppet om man vill.

Sedan åldern.

1Ds är ju äldre, större, klumpigare, och jag är övertygad om att 5D den dagen jag ska uppgradera mig är lättare att sälja.

MVH Julle.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.