Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 1DMK2+EX-580 Custom functions

Produkter
(logga in för att koppla)

Valtsu

Aktiv medlem
Hej!

Har försökt hitta en funktin som skulle få ovannämnd utrustning att fungera på önskatt sätt utan att lyckas. Mitt problem är FP synk, eller kanske rättare sagt brist på automatisk fp synk. När man kommer tex ut ur ett dåligt belyst rum till solsken gkömmer man lätt att sätta på fp-synken och då expomerar kameran enligt 1/250 och det blir ofta överexponerat pga att man har haft största möljiga bländare inne. Bättre för mig skulle vara om kameran lät bli att notera upplättnigsblixt och använe då en snabbare tid, men så länge blixten är på och kameran på AV, blir den snabbaste tiden 250. Finns det någon inställning för att unvika detta probelm?

tack i förhand för era tips!
 
Finns under custom functions på min 5D och gör att kameran bländar ner automatiskt om det behövs i Av läget.
Vad händer om man har FP sync på för jämnan?
 
Borde det inte vara CF 16 som påverkar problemet? Jag försökte och det hjälpte inte. Det hjälper då man har blixten avstängd och då har jag ju samma problem igen. Synd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.