Annons

EOS 1D vs 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

Feedback

Avslutat medlemskap
Hejsan,

Har en liten fundering på om en 1D vore en nedgradering eller uppgradering mot 30D'n. Jag tänker framför allt på hastighet, autofokus (förutom fler punkter), färgåtergivning.

Läst en del test och visst brusar den duktigt mot dagens Canon-hus. Även lägre upplösning på bilderna förstås.
Är kameran till någon fördel för mig vid vimmelfotografering? Vädertätningen är förstås en aning betydande.

ISO 400-640 är vad som brukar behövas och där någonstans börjar testbilderna visa en hel del brus vid 100% crop.

Har ni några invändningar?

Mvh. Nicklas

Hastighet, AF-punkter, AF-hastighet, vädertätning, stabilare bygge som tål mer. Det som känns trist är avsaknaden av inzooming på tagna bilder.

Har själv en 1D och en 20D. Säljer nu min 20D och behåller 1D. Här några tankar.

Pro 30D
- Bättre menyer
- Mindre krångliga knappar (1D kan behövas två knapptryckningar, och vrid med den tredje handen för att ändra ett värde)
- Lättare och smidigare
- Betydligt mindre brus vid höga ISO
- Högre upplösning (bra vid A2 förstoringar och uppåt)
- Möjligheten att använda EF-S objektiv
- Möjlig överföring av bilder via USB (1D har bara IEEE 1394, FireWire...)
- Större LCD-skärm med möjlighet att zooma

Pro 1D
- Betydligt mycket bättre AF
- Tyngre och stabilare kamera (ger mindre skakoskärpa)
- Snabbare seriebildtagning (8 vs 5b/s)
- Kortare slutartid (1/16000s mot 1/8000s, inte ens den senaste 1DMKIII eller Nikon D3 har så kort slutartid)
- Vädertätning och robustare
- Möjlighet till kortare skärpedjup tack vare större sensor
- Ger inte lika stora filer
- Betydligt ljusare och större sökarbild

Tror inte heller 1D tar större minneskort än 2GB, kan vara bra att veta.

För egen del var det tre punkter som övervägde till fördel för 1D:
- AF
- Kort skärpedjup
- Större och ljusare sökare

Bättre AF ger fler skarpa bilder, kortare skärpedjup bättre bilder och större/ljusare sökare gör det roligare att fotografera.

"Tror inte heller 1D tar större minneskort än 2GB, kan vara bra att veta"

Går att uppgradera firmware för detta. Det har jag gjort.

StaffanW: Man får tacka så oerhört för din sammanställning. Kul att vi båda har liknande tankar då, problemet som får mig att hålla kvar lite i 30D'n är det där med större skärm samt möjligheten att zooma på bilderna. Dock är AFen bättre på 1D, större sökare. Kanske man klarar sig rätt långt med 2" skärmen utan zoom då man vet att skärpan sitter som regel?

Läste lite ang. firmwares men kunde inte se något om en uppgradering gällande minne i den senaste. Men jag tror på dig Jan, tack för infon. Lär köra med 2 Gb kort, räcker till och blir över!

EOS 1D är en gammal kamera från 2002 men med rätt programvara så kan man få den att prestera riktigt bra resultat mycket pga den större sensorn. Jag satt och interpolerade gamla bilder tagna med en 1D med hjälp av Genuine Fractal och blev överraskad av hur bra resultatet blev även vid förstoringsgrader av 200-300%, jag testade även att interpolera några bilder från en 20D och resultatet blev något sämre än med 1D. Men på det hela taget är en 20D eller en 30D ett bättre köp än en 1D framförallt för att de är betydligt rappare.
//Chasid

vilken firmware är det som gör att det går att uppgradera till större minneskort en 2gb ?? mvh påö

påö skrev:
vilken firmware är det som gör att det går att uppgradera till större minneskort en 2gb ?? mvh påö

Ok, nu har jag testat lite och letat på nätet. Det verkar INTE vara en firmware uppgradering som behövs.

Det som krävs är att kortet är formaterat i FAT16 istället för FAT32 som är vanligast idag.

Själv fick jag kortet att fungera efter att ha formaterat det via datorn i FAT32 (fanns tyvärr inget alternativ med FAT16). Därefter formaterade jag det i kameran som säkert formaterade det i FAT16, och nu fungerar det utmärkt.

Upptäckte en annan sak. Har haft ett Sigma zoom (70-300) liggande, som inte fungerat med min Canon D30, 20D eller 350D. Har hela tiden gett Err99. Känt problem att många äldre Sigma inte fungerar med Canons DSLR. MEN, nu testade jag den på min gamla 1D, fungerade klockrent...
Så har man en massa obrukbara Sigma-objektiv liggande som inte fungerar på nya hus, kanske det kan vara värt att köpa en gammal 1D.

På min gamla analoga EOS100 hade Sigman dessutom mycket svårt att hitta fokus, i synnerhet i dunkel. Men det fungerade naturligtvis betydligt mycket bättre med 1D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar