ANNONS
Annons

EOS 1D MK2 tyst slutare

Produkter
(logga in för att koppla)

Valtsu

Aktiv medlem
Ja, det går verkligen att få ner slutarljudet på MK2. Jag undrar bara på en sak. Min kamera gör så, att om man aktiverat den tysta slutarfunktionen går spegeln upp med ett vanligt "klonk" ljud och gör naturligtvis sökaren svart. Själva slutaren går när man släpper alvösren och är ett ganska tyst ljud (som det skall). Skulle vara väldigt användbar funktion då man vill fota utan att göra ett nummer av sig. Men (!) hur i världen skall man använda funktionen? Ljudet av spegeln är lika högt i alla fall och hur skall man kunna sikta utan att se genom sökaren? Är det någon som har erfarenhet av funktionen och fått den att fungera så skulle jag vara väldigt tacksamma för alla tips och råd!
 
Funktionen brukar kort och gott kallas spegeluppfällning, och är inte menad att göra kameran tyst. Den används då man tar bilder med stativ under sådana slutartider där spegelns vibrationen orsakar skakningsoskärpa. Jag minns inte riktigt vilka tidsintervall det rör sig om, men det torde väl vara typ 1/50 till 1/2 sekund eller så. Vid korta tider hinner inte spegeln inverka, och vid långa kan man anta att den lilla del av exponeringstiden då vibrationen fortfarande äger rum är försumbar och inte syns i bilden. Så det handlar om just vissa kritiska tider där emellan.

Rätta mig om jag har fel, jag är inte 100.
 
Jag har heller inte begripit mig på den funktionen trots att jag har en mk2 själv. Tror inte det är samma som spegeluppfällning dock. Magnus Fröderberg har tagit upp funktionen här på forumet vid nåt tillfälle för länge sedan och vill minnas att det krävdes en uppdatering via ny firmware? Spegeluppfällning gör väl nytta i intervallet 1/15 ner till 1 sekund? JANNE
 
Funktionen med tyst slutare ligger under de Personliga funktionerna P.Fn och aktiveras med hjälp av den medföljande FW-kabeln och programvaran.

Den funktionen finns på 1V och samtliga 1D-modeller. Fungerar bara i enbildsläge.
 
Jaha, som vanligt kommer det rätta svaret efter att man vräkt ur sig nån felaktighet för att ingen annan orkar svara.
 
Tack för ni att diskuterar problemet överhuvudtaget ;) Jag har redan aktiverat funktionen och problemet finns beskrivet i första meddelandet.
 
Nej, ljudet är faktiskt inte riktigt lika högt. Speglen går långsammare upp. Men visst klonkar det till lite. Men inte alls lika mycket som när man kör normalt.

Jag kör den funktionen när jag kör bröllop och jag siktar, trycker av och släpper i en ganska snabb sekvens. Visst missar man möjligheten att fånga just det där. Men vad gör man inte när man vill vara lite tystare.
 
Jeppe skrev:
Nej, ljudet är faktiskt inte riktigt lika högt. Speglen går långsammare upp. Men visst klonkar det till lite. Men inte alls lika mycket som när man kör normalt.

Jag kör den funktionen när jag kör bröllop och jag siktar, trycker av och släpper i en ganska snabb sekvens. Visst missar man möjligheten att fånga just det där. Men vad gör man inte när man vill vara lite tystare.

Ja, vad skulle man inte göra. Tack för ditt inlägg. Jag skall undesöka om det verkligen blir tystare med spegeln. Finns det inte en större risk för att få skakningsoskärpa när man måste fara av och ann med avlösaren? Det brukar ju inte finnas allt för mycket ljus heller då man vill vara tyst.
 
Valtsu skrev:
Finns det inte en större risk för att få skakningsoskärpa när man måste fara av och ann med avlösaren? Det brukar ju inte finnas allt för mycket ljus heller då man vill vara tyst.

Slutartiden påverkas inte av denna funktion. Bilden tas som vanligt när du trycker ner fullt (dvs slutaren öppnas och stängs) men det är först när du släpper upp avtryckaren som spegeln fälls ned igen och du därmed åter kan se via sökaren.

Personligen tycker jag ljudskillnaden är för liten för att denna funktion ska vara riktigt användbar. Fördröjningen mellan de två ljuden kan nästan upplevas som mer irriterande än ett enda ljud, även om det är något högre.

// Petter

EDIT: Det slog mig att du kanske menade risk för oskärpa genom att du inte kan göra serietagning (med pekfingret nere hela tiden). I så fall stämmer det. Å andra sidan kanske serietagning är mindre vanligt i situationer man vill fota tyst. 1D*-smattret är ju inte direkt diskret.
 
Petter Stahre skrev:


Personligen tycker jag ljudskillnaden är för liten för att denna funktion ska vara riktigt användbar. Fördröjningen mellan de två ljuden kan nästan upplevas som mer irriterande än ett enda ljud, även om det är något högre.

Jag tycker att skillnaden är så påtglig att det är en stor fördel för mig.
 

Personligen tycker jag ljudskillnaden är för liten för att denna funktion ska vara riktigt användbar. Fördröjningen mellan de två ljuden kan nästan upplevas som mer irriterande än ett enda ljud, även om det är något högre.

// Petter

[/B]


Jag håller med dig. Tack för era kommentarer. Jag tycker att skillnaden och funktionen är väldigt oanvändbar så som den ter sig på min kamera. Vad jag förstår av era svar så fungerar den rätt. Skillnaden på spegelljudet är väldigt marginalt och de andra problemen som funktionen medför gör att det inte är någon ide' att ta funktionen i bruk överhuvudtaget.

Oskärpan var jag rädd för att man måste göra en dubbelrörelse med avlösaren, som man ännu är ovan att göra och för att jag tror att det är lättare att holla kameran stilla om man ser genom sökaren.
 
Valtsu skrev:
Oskärpan var jag rädd för att man måste göra en dubbelrörelse med avlösaren, som man ännu är ovan att göra och för att jag tror att det är lättare att holla kameran stilla om man ser genom sökaren.

Hur skulle det kunna bli oskärpa? Bilden tas ju direkt. Det är ju spegelreturen som inte kommer förrän man släpper upp fingret, och då är ju redan bilden tagen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.