Annons

Eos 1100D, total amatör behöver hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnaSkog

Ny medlem
Då har min första systemkamera äntligen kommit till posten och bara väntar på att hämtas ut.

Jag köpte ett färdigt paket med ett 18-55IS objektiv till och förhoppningen är att kunna fota barn och djur på inte alltför långt avstånd. Jag hoppas kunna välja om jag vill ha en helt klar bild eller "suddad" bakrund (läst lite och tror det har med skärpedjup att göra?).

Det vore även roligt att kunna fota tex blommor på lite närmare håll men har förstått att det kanske behövs annat objektiv för det?

Tanken är att jag ska lära mig kameran och tycka det är tillräckligt roligt med det medföljande objektivet medans jag spar ihop till ett till (vilket vet jag inte men hoppas komma på det under tiden jag lär mig).

Vilka typer av bilder gör sig bäst med objektivet som följer med kameran? Och kan jag få den snygga "suddiga" bakrunden och jag tex fotar en hund på en gräsmatta?

Ja ni hör vilken amatör jag är. Men hoppas lära mig :)

Då har min första systemkamera äntligen kommit till posten och bara väntar på att hämtas ut.

Jag köpte ett färdigt paket med ett 18-55IS objektiv till och förhoppningen är att kunna fota barn och djur på inte alltför långt avstånd. Jag hoppas kunna välja om jag vill ha en helt klar bild eller "suddad" bakrund (läst lite och tror det har med skärpedjup att göra?).

Det vore även roligt att kunna fota tex blommor på lite närmare håll men har förstått att det kanske behövs annat objektiv för det?

Tanken är att jag ska lära mig kameran och tycka det är tillräckligt roligt med det medföljande objektivet medans jag spar ihop till ett till (vilket vet jag inte men hoppas komma på det under tiden jag lär mig).

Vilka typer av bilder gör sig bäst med objektivet som följer med kameran? Och kan jag få den snygga "suddiga" bakrunden och jag tex fotar en hund på en gräsmatta?

Ja ni hör vilken amatör jag är. Men hoppas lära mig :)
Svårt att säga vilka bilder som gör sig bäst med objektivet rent allmänt. Men vad gäller den suddiga bakgrunden du är ute efter så får du det genom att gå så nära motivet (hunden) som möjligt när du tar bilden, och helst ska bakgrunden, om möjligt, vara långt ifrån motivet (hunden). Du bör också köra på den längsta brännvidden som är 55mm (dvs zooma in så mycket som möjligt) och köra på den största bländaren (minsta bländarvärdet, med ditt objektiv blir detta 5,6 när du fotar på 55mm). Ju längre brännvidd och ju större bländare desto kortare skärpedjup. EDIT: ...och ju kortare avstånd mellan motivet och kameran desto kortare skärpdjup, bör tilläggas.

Ett tips är väl att köra på Av-läget på din kamera (som du ställer in på programratten ovanpå kameran). Då kan du välja bländarvärdet helt manuellt och sedan ställer kameran in resten automatiskt (slutartid och ISO, (om du kör på auto-ISO vill säga)).

När du även nämnde eventuellt köp av ett andra objektiv så kan jag ju nämna det objektiv som förmodligen är det vanligaste andra objektivet för de som kör på Canon: Canon EF 50mm f/1.8 II. Det är ett fast objektiv med en mycket större bländare än 18-55:ans vilket gör det mycket lättare att få den där suddiga bakgrunden som du är ute efter.

Det är lätt och plastigt men smidigt att ta med. Det är inte någon snabb och tyst autofokus heller. Men skärpan är det inget fel på, och det är mycket, mycket prisvärt. Kostar för tillfället 890 kr inkl frakt från exempelvis Netonnet.

EF-S 18-55 IS är ett bra objektiv att börja med men vill du ha suddig bakgrund kan det bli svårt med så liten bländare.
Grunden är att ju större bländare, destu kortare skärpedjup vilket ger suddigare bakgrund.
Ju större bländaren fysiskt är, destu mindre är talet. På 55 mm har ditt objektiv bländare f/5.6 som störst vilket är ganska litet.

Som i så många andra trådar där detta tas upp rekommenderas i sedvanlig ordning objektivet EF 50 f/1.8 II som kostar ca 1000kr. Detta är otroligt prisvärt och har en bländare där du definitivt kan välja att få suddig bakgrund om du kör bländare f/1.8.
Dock är detta ett fast objektiv som inte tillåter zoom vilket gör att du fortfarande kommer ha nytta av ditt EF-S 18-55 IS i de sammanhang där du inte behöver suddig bakgrund eller behöver annan brännvidd.

En annan fördel EF 50 f/1.8 II har är att det kan släppa in mer ljus än ditt 18-55 IS objektiv kan då även detta beror på bländare. Det gör att du kan hålla kortare slutartider på samma ISO värde vilket gör att risken för rörelseoskärpa blir mindre om objektet du fotograferar är i rörelse.
Detta kan tänkas användbart inomhus vid fotografering av barn.

Att kunna ta närbilder på blommor går att göra på lite olika sätt. Vanligast är att man köper ett Macroobjektiv som kan komma riktigt nära, men det går även att t.ex. köpa mellanringar som man sätter mellan objektivet och kamerahuset. Detta gör att du kan fokusera närmare än vad objektivet normalt sett kan utan (Dock kan det då inte längre fokusera mot oändligheten utan då måste man ta av mellanringen igen).

Jag tycker dock att du ska prova med 18-55 IS objektivet ett tag, när man använt ett objektiv ett tag blir det enklare att komma på vad det är man saknar med objektivet och kan då komplettera med ett annat som täcker in dessa egenskaper.

Vill du fotografera en hund på en gräsmatta vill du förmodligen zooma objektivet mot den längre änden, alltså i närheten av 55 mm. Där är största bländare f/5,6, och det är inte mycket att hänga i granen.

Det är alltså så att med större bländare (mindre tal) får du kortare skärpedjup, vilket i sin tur innebär att du får suddigare bakgrund, om vi nu antar att du fick skärpan inställd där du skulle. Men med "stor" bländare får man nog avse åtminstone f/2,8, gärna ännu större, för att effekten ska märkas tydligt.

Sen är det också så att längre brännvidd ger suddigare bakgrund (så länge hunden i förgrunden är lika stor), men med ditt objektiv varierar alltså bländaren med brännvidden, när du zoomar. Vid 18 mm har du f/3,5 och vid 55 mm har du f/5,6. Bländare f/3,5 är hyfsat för att åstadkomma suddiga bakgrunder, men i och med att brännvidden då är så kort som 18 mm försvinner det mesta av effekten ändå.

Så snart du börjar titta på objektiv som har större bländaröppningar kommer du att upptäcka att de inte är gratis. Ett EF 85 mm f/1,8 USM är ett exempel, ett annat (billigt, förvisso) är EF 50 mm f/1,8 II.

Med ditt objektiv rekommenderar jag att du försöker komma lågt ner, så du inte får med gräsmattan omedelbart bakom hunden, utan längre bort. Dessutom ska du komma så nära hunden som möjligt. Prova på en pappkartong eller nåt, så får du se hur det kan bli. Effekten blir densamma på en hund, men hundar har en tendens att inte stå still i sådana lägen. Antingen springer de mot eller från fotografen, beroende på hur sällskapliga de är.

Bilden här är inte på en hund, men principen är ju densamma. Den är tagen med brännvidden 145 mm och bländare f/2,8. Tyvärr kostar det objektivet som en hyfsad begagnad bil, så det är inget som brukar vara förstahandsval att utrusta en 1100D med. Men du ser effekten i alla fall. Notera att jag också stått så att bakgrunden var långt bort, i förhållande till modellen.

Extrema närbilder kräver extra utrustning. Billigast är nog försättslinser. Bland objektiv speciella för närbilder finns exempelvis Canons EF-S 60 mm f/2,8 macro USM. Du kommer väldigt nära det du ska fotografera. Spelar ingen roll för blommor och annat som inte flyger sin kos, men insekter blir lätt skrämda och flyger iväg. Bra insektsobjektiv är exempelvis EF 180 mm f/3,5L macro USM, men då är vi återigen på summor som man får fullt fungerande bilar för.

Oj vad det ramlade in inlägg medans jag skrev. Nu känns det som om jag bara repriserade alltihop, men man kan i alla fall se att alla som svarat är tämligen överens!

Bilagor

• Aamnda 28.jpg
    Aamnda 28.jpg
    27.7 KB · Visningar: 632
Senast ändrad:
Tack alla.

Bilden du bifogade är precis den effekt jag söker. Men 20000 är nog i saftigaste laget tyvärr ;)

Jag gör som jag tänkt, lär mig kameran och försöker komma fram till vad som blir nästa objektiv att köpa till.

Tack alla.

Bilden du bifogade är precis den effekt jag söker. Men 20000 är nog i saftigaste laget tyvärr ;)

Jag gör som jag tänkt, lär mig kameran och försöker komma fram till vad som blir nästa objektiv att köpa till.
Lär känna ngn med objektiv och låna när ni är ute & fotar, det är billigast.
Leta upp en fotoklubb i närheten av där du bor.

Nu behöver du kanske inte gå upp på ett 70-200/2.8L IS USM utan det kanske räcker med ett 70-200/4L USM? Ingen bildstabilisering, men prisvärt och bildstabilisering är faktiskt inte en nödvändighet i alla lägen. Vill du komma billigare undan kan ett sigma eller tamron 70-300/4-5.6 kanske vara något? Inte lika bra som tidigare nämnda objektiv, men kan ändå fungera (bilderna på den här länken är tagna med ett tamron 70-300/4-5.6 på en 350D http://www.modellbilder.se/photoses...ession.php?do=options&id=19565&action=options).

Som sagt, EF 50 mm f/1,8 ger nog mest bakgrundssudd per krona.

Var rädd om den bara. Pansarvagn är inte det första man tänker på när man tar i den.

Här kan du bläddra igenom bilder som är tagna med kombon Canon 400D med EF 50/1,8 tills du blir trött :) http://www.flickriver.com/groups/canonef50mm/pool/tags/400d/

Kan ju vara kul att titta lite på vilka bilder man kan ta med objektivet. Kanske blir lättare att avgöra om det kan vara nåt.

(Hittade inte så mycket med 1100D så jag tog de som var taggade med en liknande kamera, dvs 400D, kanske skulle bli missvisande om det kom med massa fullformatsbilder).

Jag tycker du skall fota några månader med den glugg du har. Då kommer det att klarna vad du önskar.

Många rekommendera 50 1.8 och det är ju en mycket prisvärd glugg men å andra sidan tillför den ju inget vad gäller brännvidd. Min gissning är att du kommer saknar brännvidd lika mycket som du saknar en stor bländare.

En telezoom, t ex Canons billiga 55-250 IS är en variant som i och för sig även det saknar ljusstyrka men tack vare brännvidden kan du åstadkomma kort skärpedjup.

Ett annat alternativ är en markoglugg, med lite längre brännvidd, tex 90 eller mer. Dessa brukar också ha bra ljusstyrka och vara enormt skarpa vid full öppning.

Men som sagt, ta de lugn med inköpen och lär dig det du har innan du skaffar något nytt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar