Annons

Eos 10D och backfocusing...

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Är det bara med piratgluggar som detta problem kan uppstå? Är det nåt som canon har löst m.h.a. firmware uppgradering? Kan det vara så att min 10D är drabbad av backfocusing? Den är köpt för mindre än en månad sen, och har firmware 1.0.1 installerad. Vad gör man om den är drabbad av backfocusing? Har ett Canon EF 28-135/3.5-5.6 IS USM, ett Canon EF 50/1.8 Mk1 och ett Sigma 70-200/2.8 EX HSM.
 
Walle skrev:
Är det bara med piratgluggar som detta problem kan uppstå? Är det nåt som canon har löst m.h.a. firmware uppgradering? Kan det vara så att min 10D är drabbad av backfocusing? Den är köpt för mindre än en månad sen, och har firmware 1.0.1 installerad. Vad gör man om den är drabbad av backfocusing? Har ett Canon EF 28-135/3.5-5.6 IS USM, ett Canon EF 50/1.8 Mk1 och ett Sigma 70-200/2.8 EX HSM.

Vad jag förståt är det tidigare modeller, för den 10D jag köpte för snart två veckor sedan har det inte, till skillnad ifrån min kompis 10D som verkar ha den till viss del, som är köpt för en 4-5 månader sedan, med en del objektiv. Han märkte det på sin billiga Soligor 70-300, men när vi testade den på min 10D uppstod det inte. Han har även en sådan 28-135 som du har, och på den har han inte observerat det, så det verkar vara lite objektivberoende om det märks. Han har inte heller märkt det på sin Sigma EX 20mm/2.8a.

Så med största sannolikhet har du det inte heller. Skulle man dock ha det, kan man vad jag förståt lämna in den till Canon för justering, om man nu vill vara utan kamera den tiden det tar..
 
Walle skrev:
Är det bara med piratgluggar som detta problem kan uppstå? Är det nåt som canon har löst m.h.a. firmware uppgradering? Kan det vara så att min 10D är drabbad av backfocusing? Den är köpt för mindre än en månad sen, och har firmware 1.0.1 installerad. Vad gör man om den är drabbad av backfocusing? Har ett Canon EF 28-135/3.5-5.6 IS USM, ett Canon EF 50/1.8 Mk1 och ett Sigma 70-200/2.8 EX HSM.

Jag fick min !0D i början av Augusti och blev väldigt besviken. Det problem som jag hade var dels backfocusing och ett ännu värre problem.
Vid övergångar mellan ljusa och mörka partier i bilden så blev där en neon blå/lila övergång som var otroligt störande.
Tog kontakt med Canon som ville att jag skulle skicka in kameran med alla objektiv som jag använder med den.

Innan jag kom så långt att kameran skickades så tänkte jag att jag provar att lägga in firmware 1.0.1 på den.
Nu så låg just den versionen i kameran så jag hade inte direkt någon förhoppning om att det skulle hjälpa.

Till min förvåning så gjorde den det.
Den fula och störande övergången försvann samt att kameran klarade att focusera mycket bättre och stabilare. Samt att piratgluggar som jag inte kunde använda tidigare ( Error 99 ) helt plötsligt fungerade.

Så....mitt råd är..... uppgradera kameran...även om det är samma version.
 
Kan man uppgradera fast kameran redan är uppgraderad???

Blev lite tokigt :)

Om din kamera redan har firmware 1.0.1 som min hade så ersätter du den med samma version som du hämtar på Canons hemsida.

Det går alldeles utmärkt och som sagt....det gjorde underverk på min kamera..
 
Det vore ju bra konstigt om det skulle skilja på mjukvaran från fabrik och den från hemsidan?!

Iofs har jag inga problem...än iaf, med mitt nya 10D hus.
 
Glock skrev:
Det vore ju bra konstigt om det skulle skilja på mjukvaran från fabrik och den från hemsidan?!

Iofs har jag inga problem...än iaf, med mitt nya 10D hus.

Jag tror inte att det skiljer sig mellan mjukvaran som sätts i kameran från fabrik och den som ligger på webben.
Däremot så går ju allt via automatik i produktionen och det kan tänkas att det smyger in något fel..... Har ingen annan förklaring till varför den mjukvaran inte fungerade fullt ut.
Mer än att efter ompragrameringen av samma firmware så fungerade kameran...och det var det viktigaste...inte varför det nu blev så :))
 
Speciellt som 1.0.1 inte rör något som har med fokusen att göra utan bara något med menyspråken har jag för mig. Fast massa poster på DPreview om det.
 
Damocles skrev:
Speciellt som 1.0.1 inte rör något som har med fokusen att göra utan bara något med menyspråken har jag för mig. Fast massa poster på DPreview om det.

Tja, du har för dig rätt på ett ungfär.
SKILLNADEN mellan firmware 1.0.0 och 1.0.1 är att det tillkom en del nya menyspråk....bland annat Kinesiska.Men om du nu tror att det är det enda som en uppgradering av firmware gör så är du helt fel ute.
Vad jag säger är att på min kamera så hjälpte det att programmera om den med den versionen som ligger på nätet.
Har du någon annan erfarenhet som motsäger det så måste mitt exemplar av Canon 10D vara väldigt unikt.
 
Men om du nu tror att det är det enda som en uppgradering av firmware gör så är du helt fel ute.
Det var inte det jag sa, jag sa att jag hade för mig att enda skillnaden mellan 100 och 101 var just menyspråken. Och i det fallet så är det det enda den firmwaren borde ha gjort, om canon nu inte har massa dolda saker dom inte vill tala om. Och nu diskuterade vi faktiskt skillnaderna mellan 101 och 100, eller tom canons 101 från nätet och 101 från fabrik. Sluta förutsätt massa saker om vad folk kan och inte kan och ta och tagga ner lite va. Eller kom tillbaka då du har suttit och kodat egna firmwares i assembler.

Helt strikt taget så är det en firmware upgrade gör är att den i regel först rensar ut kamerans eeprom, för att sedan skriva över detta med den nya informationen i den nya firmwaren. Ofta har dessa chip två separata eeproms(eller två areor som skrives separat), ett för firmwaren, ett för själva inställningar/flaggorna, samt klocka, etc.

Har ett skrivfel smugit sig in under grundflashningen på fabriken kan det hända att en flashning med samma version gör något, annars ska inte den nya versionen göra någon skillnad alls enligt canons egen info, men som sagt så vet man inte om dom smugit in någon annan ändring.

Jag vet att det var någon som kollade om den hade ändrat exponeringen bland annat.
 
Senast ändrad:
Jag får err 99 med en originalglugg. Provade ovanstående att uppdatera firmware.

Ingen skillnad.

Ska byta ut huset hos min ÅF.

/Björn
 
Damocles skrev:
Sluta förutsätt massa saker om vad folk kan och inte kan och ta och tagga ner lite va. Eller kom tillbaka då du har suttit och kodat egna firmwares i assembler.

Inte alls meningen att reta upp någon.
Jag har givetvis ingen aning om vad folk kan..lika lite som du :) så kasta inte sten i glashus :))

Till diskutionen.
Jag vet inte hur Canons mjukvara är uppbyggd....men din beskrivning låter helt trolig. I mitt fall så hade det helt klart smygit in något skrivfel vilket rättades till med omprogrameringen.

Felet med att kameran la till en extra blå/lila färg vid övergångar mellan ljust/mörkt ...försvann

Objektiv som jag inte kunde använda alls (error 99) ....dom kunde jag använda efter omprogrameringen.

Skärpan som tidigare bara var bra på 2 av 10 bilder blev betydligt stabilare ...alltså alla 10 håller skärpan. (utom dom som man kan skylla på den som håller i kameran :)

Det var vad som hände med min kamera efter omprogrameringen.

Hoppas att din 10D inte var ett Måndags exemplar som min tydligen var :)
 
Jag tycker att skärpan är hyfast bra på denna på en meters avstånd, vad säger ni?

http://hem.passagen.se/jomo/web/focus.jpg

Jag har gjort om bilden till svartvit och beskurit den, ej förminskat den.

OBS! OBS! OBS!
Upptäckte till min förvåning att man måste markera länken och trycka på enter efter att man tryckt på länken, annars får man inte fram bilden. Varför är det så? Nån som vet?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.