** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Eos 100 D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte en EOS R med RF 24-105 objektiv, Men det föll mig inte i smaken, för tung, så jag har avyttrat den, men jag har min EOS 100 D kvar som tur, gjorde jag fel, eller vad tycker ni ?
Knut

Vilken 24-105 fick du med EOS R? Finns 2st, dels RF 24-105 f4 L IS och sen den mindre RF 24-105 f4-7.1 STM IS. Om det är den större så förstår jag att du tyckte den kombon var för tung, det är ca 1,4kg. Dock väger den mindre linsen + Eos R ca 1kg vilket är väldigt lite med tanke på att du får i princip en 5D mark IV i mindre format vilken fullständigt kör över en 100D bildmässigt. 100D med kitobjektiv väger 600g, om du slänger på Canons bästa aps objektiv 17-55 f2.8 så är du på samma vikt som Eos R. Tyvärr kvarstår problemet även med kommande R10. Visst är den bättre en 100D men fortfarande sämre bildkvalitet än fullformat och vikten med nya RF 18-150 hamnar på 750g.

Jag skulle tipsa om EOS RP + RF 24-105 STM, det är en spegellös 6d mark II och den kombon väger 880g. Dom har sommarrea nu hos Rajala för 11900kr för detta kit.

Kolla jämförelsen mellan kiten jag nämnde nedan:

Compact Camera Meter (camerasize.com)

Hej igen
Idag fick jag min Eos R7 + Rfs 18-150 och kontrollring mot Efs, mer än nästan 1 kg i viktminskning, känns väldigt välbygd och skönt grepp, man har även flyttat några knappar så det blir mer logiskt. Den kostar ju några slantar, men jag känner mig nöjd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar