Annons

Eos 10 D

Produkter
(logga in för att koppla)

Royne

Aktiv medlem
Alla EOS 10 D ägare.

Jag har efter vissa mätningar konstaterat (tror jag) att min EOS 10 har en tendens till att överexponera ca 1/3 steg. Mätningarna som jag gjort baseras på mätning mot gråkort och en jämförelse mot min EOS 3, har även gjort en referens mätning med en Seconik ljusmätare
(vilket visar att EOS 3 ligger bra enligt ljusmätaren). EOS trean motsvarar värdet på ljusmäteren medans EOS 10 ligger ca 1/3 fel.

Bör de inte mäta lika mot ett gråkort i samma ljus???? Det vore kul att få in kommentarer från alla er som har skaffat er erfarenheter från EOS 10. Finns det någon annan som har testat det samma.

Till Jeppe, du som har koll på det mesta inom tekniken gällande EOS. Hur ligger din kamera jämfört med din analoga.Long time no see.

Royne
 
Jag mätte mot min EOS 1N och fick precis samma exponeringsvärde. Det handlar bara om olika kalibreringar. Din EOS 3:a kanske har samma kalibrering som din ljusmätare. Jag upplevde att 10D överexponerade innan jag uppgraderade till firmware 1.0.1

Även om inte Canon säger sig ha gjort något mer än småfixar som språk och något annat, så säger mina testbilder något annat.

Före uppgraderingen till 1.0.1

Båda bilderna är tagna med 1/500 f6.3 i P-läge
 

Bilagor

  • before.jpg
    before.jpg
    35.4 KB · Visningar: 900
Enligt mina ögon så ligger exponeringen efter uppgraderingen något mer minus, jämfört med före uppgraderingen. Jag körde ofta -2/3 för att inte bränna ut högdagarna (ja jag vet, jag saknar min spotmätare från 1N ;))

Numera kör jag mer -1/3. Eftersom det alltid går att utvinna information ur skuggorna, medans det inte alls går i högdagarna.

Det intressant här är ju att 1N's 16-zons mätare klarar jobbet precis lika bra som 10D's 35-zons :)
 
Jeppe: samma här.. behöver underexponera lite 2/3 ungefär för att få normala bilder utan utfräta fält..
 
om ni tycker att er kamera underexponerar eller överexponerar så går det att skicka den till canon it-service. Går att få kameran precis som man vill ha den, t.ex. +2/3dels steg osv.
Vet inte hur mycket det kostar.
 
Tack för era svar.

Jag vet att det går att få sin kamera kalibrerad av Canons IT-service, har gjort det med 3:an pga att den underexponerade konstant, 1/2- 1 steg.

Jeppe du sa att du fick samma värde med din 10D som med din 1 N. Men du säger samtidigt att du upplever att 10D överexponerade en del. Upplever du det samma med 1 N. Jag har alltid trott att Canon med sina kameror har legat åt andra hållet dvs underexponerat en del (enligt experterna och canon till fördel för diafotografen). Så var det med min 3:a innan jag skickade den för koll hos Canons IT-service. Eos 3:an hade problem vilket kunde konstateras vid nästan samtliga tester såväl i svenska som utlädska fototidningar. Jag tycker att 10 D har det samma fast åt andra hållet som ni förstår, enligt tester och rapporter så skall 10 D:s exponerings algoritmer vara "fixade" till det bättre från D 60. Då frågar man sig hur exponerde den. Min uppfattning är att det bör gå att kräva bättre exponering av 10 D, vilket inte är bra om man skall behöva underexponera 1/3-2/3 steg i var och varannan bild.

Ställer jag in exponeringsvärdet efter vad min 3:a visar så blir högdagrarna betydligt bättre för att inte säga riktigt bra. Är det inte så det skall vara.

Royne
 
Jag ska förtydliga lite. Jag har inte provmätt min 1N mot 10D före jag gjorde uppgraderingen.

Men eftersom jag nästan alltid körde - 2/3 till -1 steg innan uppgraderingen och numera kör -1/3 eller inget alls nu, så funkar den precis som min 1N. Eftersom jag ofta körde -1/3 även på den.

Mao. så exponerar mina två hus ganska lika och jag har inga problem att använda mig av -1/3 när det behövs.

Om du upplever att din 10D överexponerar konstant är det ju "bara" att kalibrera den. Kanske du kan få på garanti?

/Jeppe - pedagogisk som ett kylskåp
 
Jag har precis fått min 10D och kan kostatera att den överexponerar minst ett halvt steg jämfört med D60'n.

/ Tomas
 
Senast ändrad:
Jeppe skrev att han tyckte att 10D:n exponerade lika bra som sin Eos 1n. Jag har jämfört med 1v och måste säga att 10D gör betydligt fler missar.

Nu kör jag 10D alltid på minus ett halvt steg. Då funkar det för det mesta. Blixten på minus ett steg.

Det är märkligt att Canon släpper en digitalkamera som tenderar att överexponera när det är så känsligt. Andra märken lär snarare underexponera en aning - vilket jnu är bättre.

Min eos 1v kör jag alltid på normal och blixten på minus 2/3 steg.

Min D60 har jag inte testat ordentligt än. Det får bli efter semestern eftersom det är en tjänstekamera.
 
Tackar för ytterligare svar, dock är det tråkigt att det verkar vara så att exponeringen på 10 D inte är lika bra som på Canons övriga modeller.

Magnus, håller verkligen med dig att det är märkligt av Canon att släppa en kamera med så "dålig" exponering, särskilt när det har stått så mycket om att den skall vara förbättrad jämfört med D 60 ( din test tyder inte på det Tomas).

Det jag tycker även att det är märkligt är att tidningen Foto i sin test av 10 D inte nämner något om hur kameran exponerar. De brukar i vanliga fall ta upp den biten "särskilt" vid tester av Canon kameror. Om någon från tidningen läser det här är jag taksam för en förklaring.

Min personliga uppfattning är att när teknikerna på Canon lyckats så bra med 1 V så borde man ta med sig av de erfarenheterna och lägga det på sina nya modeller.

Vi kan väl hoppas att det kommer en ny uppgradering där man gjort något åt exponeringen.
Vill gärna höra av fler 10 D ägare och hur ni upplever exponeringen.

Oavsett om det är en digital kamera och man kan kolla läget och göra justeringar så borde automatiken vara bättre (Canon kan uppenbarligen bättre).

Det kanske är som med 3:an, vilket dock hade problem med underexponering, men som Canon tydligen rättade till.

Vi 10 D ägare får göra ett massinskick av våra kameror till canons service så kanske det händer något på programvarufronten????


Royne
 
Jag kör - 1/3 steg på min 10D.Men på eos3 an kör jag på normal läget.Tycker inte att det blir så många missar på nån av dom.
 
Royne skrev:
Min personliga uppfattning är att när teknikerna på Canon lyckats så bra med 1 V så borde man ta med sig av de erfarenheterna och lägga det på sina nya modeller.

Jag tror att det är svårt att begära att exponeringen ska fungera riktigt lika bra som med Eos 1v. Hela det systemet med autofokuspunkter kopplat till mätningen är mycket komplicerat. När Canon gjort 10D har de satt upp en fix pris som kameran får kosta. Sedan har de fått göra många prioriteringar. Därför får man acceptera att de tagit hårdvara rakt av från Eos 30 (sökarsystem och mätning).

Däremot kanske man kan tänka sig att teknikerna kan göra andra avvägningar vid programmeringen av mätningen. Jag tror att Canon har gjort som de gjort för att den genomsnittlige köparen är inte så bevandrad i bildbehandling och vill ha en lagom ljus bild från början och ser inte om det är lite utfrätt på något ställe.

En idé vore ju att Canon hade en speciell pro-version av programvaran för oss mer krävande. Kanske t o m en riktig pro-version av kameran med firewire.

Själv väntar jag på att slå till så fort efterträdaren till 10D kommer och nöjer mig jobbets D60 tills dess.

/magnus

PS. Hur ställer ni in -1/3 på 10D. Den jag använde hade bara halva steg. Är det nån CF-funktion?
 
jag tror ju inte Canon är så dumma att dom skulle ta det bästa från 1V och lägga i 10D då skulle dom inte sälja många 1Ds som ju är deras digitala pro system.
1/3 dels steg kan man ändra till i CF funktionerna.
 
Om man nu upplever bilderna som överexponerade överlag. Går det inte att ställa in kameran att alltid underexponera eller måste den justeringen göras varje gång man plåtar?

// Gabbe.
 
Hur ser ni att bilderna är överexponerade på digitalkameran? På skärmen, den färdiga påsiktsbilden eller exponeringsvärdet? Det är inte bara så att exponeringsomfånget inte räcker till så att de ljusa delarna helt enkelt blir utfrätta?
 
Man ser det på histogrammet, där ser man om staplen slår i den högra kanten. Då räcker inte exponeringsomfånget. Men vissa upplever det som att 10D har svårt med högdagarna, när man är van vid att fotografera med film. Möjligen kan man skylla på slarvig ljusmätning, men jag tror film är tacksammare mot utfrätta högdagrar än vad en sensor är.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.