Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enstaka bild till katalog

Produkter
(logga in för att koppla)

GöranH

Ny medlem
Jag var på ett släktkalas, fotade 400 bilder med min DSLR och lade upp 150 bilder på webben efter sortering, beskärning och lite bildbehandling. (Bilderna ligger på webben men inte publikt utan riktat till deltagarna på kalaset.) Jag är amatör och har tagit drygt 20 000 bilder med min Canon EOS 30D.

Nu har en person hört av sig och vill använda en av bilderna till en katalog. Bilden föreställer en något ovanlig tårta. Jag tror det är ett mindre företag som gör en katalog över sina tjänster, kanske både på papper och webb. (Personen är avlägsen släkting till min fru.)

Hur ska jag svara på det?
Ska jag hävda mina rättigheter och kräva att copyright 'mitt namn' trycks?

En vän säger:
"Det är ju ett kommersiellt uppdrag så det skall du ha betalt och givetvis gäller avtalet bara för den publiceringen."

Är det rimligt att ta betalt, och i så fall hur mycket?

Jag tycker din vän har helt rätt. Hur mycket du ska ha betalt är förstås en förhandlingsfråga, möjligen en tusenlapp. Att man sätter ut byline i kataloger är dock ganska ovanligt.

Om kundföretaget ska betala mig som privatperson, måste beloppet då beskattas som lön?

Jag kan tillägga att jag har eget företag i annan bransch. Borde jag faktuera från mitt företag (inklusive moms)?

Jag hade nog krävt att fotografens namn (d.v.s. ditt namn) skulle synas på bilden, plus en tårta i ersättning.
Fast jag har ingen erfarenhet alls av att ta betalt för foto!

Om kundföretaget ska betala mig som privatperson, måste beloppet då beskattas som lön?
Du skulle väl kunna fakturera från företaget, men annars kan du deklarera för intäkten som hobbyverksamhet. Det innebär att utbetalaren inte ska dra av för arbetsgivaravgifter eller preliminärskatt, utan betala hela bruttobeloppet till dig (precis som om du hade F-skatt). Du kan läsa mer om detta på Skatteverkets webbplats.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar