GöranH
Ny medlem
Jag var på ett släktkalas, fotade 400 bilder med min DSLR och lade upp 150 bilder på webben efter sortering, beskärning och lite bildbehandling. (Bilderna ligger på webben men inte publikt utan riktat till deltagarna på kalaset.) Jag är amatör och har tagit drygt 20 000 bilder med min Canon EOS 30D.
Nu har en person hört av sig och vill använda en av bilderna till en katalog. Bilden föreställer en något ovanlig tårta. Jag tror det är ett mindre företag som gör en katalog över sina tjänster, kanske både på papper och webb. (Personen är avlägsen släkting till min fru.)
Hur ska jag svara på det?
Ska jag hävda mina rättigheter och kräva att copyright 'mitt namn' trycks?
En vän säger:
"Det är ju ett kommersiellt uppdrag så det skall du ha betalt och givetvis gäller avtalet bara för den publiceringen."
Är det rimligt att ta betalt, och i så fall hur mycket?
Nu har en person hört av sig och vill använda en av bilderna till en katalog. Bilden föreställer en något ovanlig tårta. Jag tror det är ett mindre företag som gör en katalog över sina tjänster, kanske både på papper och webb. (Personen är avlägsen släkting till min fru.)
Hur ska jag svara på det?
Ska jag hävda mina rättigheter och kräva att copyright 'mitt namn' trycks?
En vän säger:
"Det är ju ett kommersiellt uppdrag så det skall du ha betalt och givetvis gäller avtalet bara för den publiceringen."
Är det rimligt att ta betalt, och i så fall hur mycket?