Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enskild firma?

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Jag undrar om man kan registrera sig som en enskilld firma och frilansa göra lite av varje sälja ev. bilder till någon tidning, eller något beställnings jobb. Eller vad är de som avgör om man kan starta enskilld firma, är det ett visst årsbelopp jag måste tjäna på verksamheten?

mvh Christian

se även till att kolla upp hur det ser ut med a-kassan, du kan bli av med hela din stämpling, att starta firma är tyvärr inte det lättaste.

se även till att kolla upp hur det ser ut med a-kassan, du kan bli av med hela din stämpling, att starta firma är tyvärr inte det lättaste.

Hade tänkt att studera och enskild firma vid sidan om. Som sagt väldigt liten skala de första åren, lite små beställnings jobb. För att jag tycker de roligt, planerar inte att få massa pengar över.

Hade tänkt att studera och enskild firma vid sidan om. Som sagt väldigt liten skala de första åren, lite små beställnings jobb. För att jag tycker de roligt, planerar inte att få massa pengar över.
Då finns det ingen anledning att starta enskild firma. Ladda ner den här broschyren från Skatteverket istället -- den handlar om hur man deklarerar för hobbyverksamhet, vilket är precis vad du beskriver.

Javisst. När/om du tjänar tillräckligt mycket pengar (det framgår av broschyren) förvandlas hobbyverksamheten mer eller mindre automatiskt till enskild firma.

Kolla på skolan du ska studera vid om dom har någon form av hjälp till studenter som vill starta företag. Det finns det där jag bor. Kanonbra. Bl.a. får dom möjlighet att ha en plats i en öppen kontorsmiljö tillsammans med andra studenter med företag och det arrangeras träffar för studenter och det "vanliga" lokala näringslivet. Givetvis får dom även råd och stöd i sitt företagande av dom som jobbar med detta.

Några fördelar med att starta som student är bl.a. att du får tid att bygga upp företaget med allt praktiskt runt omkring (fakturering, kvalitetssäkring, egna avtalsmallar mm, mm) utan att behöva känna att du samtidigt måste dra in pengar för din överlevnad, att du får "träna" på att vara företagare, bygger upp ett bra kontaktnät. Vill du sedan köra fullt ut efter studierna så är du ju redan igång. Det finns säkert massor med andra fördelar, men detta är vad jag kommer på just nu.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar