Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Enskild firma och moms
- Trådstartare Dave
- Start datum
danielll
Aktiv medlem
Hej David!
kolla länken och se om du finner svaren du söker.
http://skatteverket.se/
Jag tror att du kanske kan finna något matnyttigt där.
Mvh Daniel
kolla länken och se om du finner svaren du söker.
http://skatteverket.se/
Jag tror att du kanske kan finna något matnyttigt där.
Mvh Daniel
Dave skrev:
Undrar kort om detta med att ha en enskild firma, handlar man momsfritt då? och isåfall köper man produkten för att sen dra av momsen eller behöver man inte "ligga ute" med momsen?
Man får kvitta momsen på sånt man köper mot moms man tar in vid försäljning. Man får inte kvitta för mer än man drar in (utom för första året).
Om man inte omsätter några jättebelopp behöver man bara redovisa en gång om året, i deklarationen. Vid större omsättning eller andra företagsformer redovisar man moms en gång i månaden.
Jottas skrev:
Man får ju visst dra av mer moms än man drar in!! Man får ju tillbaka den moms som ligger över. Eller har jag helt fel??
Nej det får man inte för enskild firma, bara första året. För konstnärer 5 år.
Aktiebolag är en annan femma, men då är det också en hårdare lagstiftning och krav på revisor som gäller.
lintrik [E.F.S]
Aktiv medlem
Om jag har fattat detta rätt så får jag dra av moms innan jag har tjänat något första året eller har jag fel?
Isåfall är min följdfråga: Om jag startar en enskild firma och köper en kamera för ca 30.000 kan jag handla den momsfritt utan att jag har dragit in en krona? För jag måste ju ha något att börja min verksamhet med. Och om firman skulle gå så dålig att jag inte får in någon större summa pengar och beslutar mig för att lägga ner den. Vad händer då med de grejer jag handlade momsfritt när jag startade firman? Får man betala momsen i efterhand?
Isåfall är min följdfråga: Om jag startar en enskild firma och köper en kamera för ca 30.000 kan jag handla den momsfritt utan att jag har dragit in en krona? För jag måste ju ha något att börja min verksamhet med. Och om firman skulle gå så dålig att jag inte får in någon större summa pengar och beslutar mig för att lägga ner den. Vad händer då med de grejer jag handlade momsfritt när jag startade firman? Får man betala momsen i efterhand?
Liza
Aktiv medlem
Om jag inte har fel så ligger du ute med momsen och får tillbaka den senare efter momsredovisning + och -.
Vidare har detta diskuterats nyligen i en annan länk där det också konstaterades att skatteverket blivit mer restriktiva då det tydligen blir vanligare med folk som startar firmor för att kunna köpa dyra varor och sen lösa dem för privat bruk.
Tips - ring skattemyndigheten....
Vidare har detta diskuterats nyligen i en annan länk där det också konstaterades att skatteverket blivit mer restriktiva då det tydligen blir vanligare med folk som startar firmor för att kunna köpa dyra varor och sen lösa dem för privat bruk.
Tips - ring skattemyndigheten....
Damocles
Aktiv medlem
Instämmer, ring skattemyndigheten och kolla på hemsidan, den finns där av ett själv.
Jag läste på lite på intranätet(jobbar som it-människa på skatteverket - it) och hittade då lite dokument att avdrag över 5000kr eller nåt dras av med en viss avräkningsats / år, beroende på uppskattad livslängd.
Så en kamera för 30000 kanske måste dras av över 5-10 år om det är illa.
Jag läste på lite på intranätet(jobbar som it-människa på skatteverket - it) och hittade då lite dokument att avdrag över 5000kr eller nåt dras av med en viss avräkningsats / år, beroende på uppskattad livslängd.
Så en kamera för 30000 kanske måste dras av över 5-10 år om det är illa.
shanghai
Aktiv medlem
Tror nog Magnus har lite fel där. Klart man som enskild företagare får ha överskjutande utgående moms mer än det första året. Har själv gjort det, visst man får visa upp alla papper men så länge det inte är bluff så är det.
Man ligger ALLTID ute med momsen. Får tillbaka den i bästa fall 1månad efter inköp.
Man behöver inte uppvisa vinst eller faktisk intäckt för att få tillbaka moms. I princip kan du ha förslust i många år bara du kan visa vem som finansierar verksamheten.
Följ det mycket sunda rådet att ringa skattemyndigheten. Boka en tid med dem och sitt ner och prata. Dem är faktiskt riktigt snälla och hjälpsamma bara man frågar.
Lycka till med verksamheten!
Man ligger ALLTID ute med momsen. Får tillbaka den i bästa fall 1månad efter inköp.
Man behöver inte uppvisa vinst eller faktisk intäckt för att få tillbaka moms. I princip kan du ha förslust i många år bara du kan visa vem som finansierar verksamheten.
Följ det mycket sunda rådet att ringa skattemyndigheten. Boka en tid med dem och sitt ner och prata. Dem är faktiskt riktigt snälla och hjälpsamma bara man frågar.
Lycka till med verksamheten!
lintrik [E.F.S]
Aktiv medlem
Det där med att bestämma träff med skattemyndigheten låter ju väldigt bra. Det som gör att jag drar mig för att öppna egen firma är allt pappersarbete.
Dave
Aktiv medlem
Japp pappersarbete.. har fått fram att man inte måste göra bokslut, men måste föra löpande bokföring, alltså inkomster och uttag, men det säger sig självt. Vidare så är ska det vara enklare vid försäljning av foton, enklare för företag o köpa av företag. Så till skattemyndigheten blir det att gå för ett besök.
Tack för svaren
Dave
Tack för svaren
Dave
mikaelleijon.se
Aktiv medlem
Skattemyndigheten har kostnadsfria informationsmöten för personer som har eller tänker starta företag. Gick på ett par sådana när jag körde igång. Vet inte hur ofta men kolla med din lokala skattemyndighet!
/Mikael
/Mikael
shanghai skrev:
Tror nog Magnus har lite fel där. Klart man som enskild företagare får ha överskjutande utgående moms mer än det första året. Har själv gjort det, visst man får visa upp alla papper men så länge det inte är bluff så är det.
Det är nog skillnad om man redovisar moms i deklarationen eller i särskild momsredovisning. Jag redovisar i självdeklarationen och då får jag inte dra av mer moms än jag fått in.
Men visst är det bäst att kolla med skatteverket.
lintrik skrev:
Det som gör att jag drar mig för att öppna egen firma är allt pappersarbete.
Max en timme om året räcker för mig för bokföringen. Sedan tillkommer tid att skriva ut fakturor, men det är ju lite roligare....