Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enskild firma och foto

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Jag har idag en enskild firma sedan 4 år tillbaka där jag genomför reperationer på golfutrustning. Jag håller mig flytande (liiiten vinst varje år) men jag plockar inte ut lön då jag även har ett "vanligt" arbete.

Nu till saken...
Jag tänker ansöka om att få in fotograf i verksamhetsbeskrivningen (ca 10%) för att ha en möjlighet att kunna fakturera vid eventuella fotouppdrag. Min plan är att 2008 åka runt på lite större golftävlingar och plåta för t.ex. arrangerande klubb, lokala tidningar etc.

För detta ändamålet känner jag att jag behöver utöka min optikpark framförallt med ett telezoom som t.ex. Nikon 80-400 VR. Jag äger idag min kamera och alla objektiv och tillbehör själv men planen är att firman skulle bekosta 80-400'an. Det är ett objektiv i en prisklass som jag aldrig skulle köpa privat utan firmans planer och därmed borde väl avdragen inte kunna ifrågasättas av Skattmasen eller?

Bryr sig Skatteverket om jag använder objektivet privat också? Det kan de väl knappast kontrollera men säkerligen förstå att jag tänker.

Hur är det med den utrustningen jag har idag som jag köpt själv? Är det någon idé att fundera på att få in det i firman som inventarie eller fungerar detta bara första året man kör firman?

Hrm, det blev en del frågor men förhoppningsvis så är det några kunniga personer här på FS som kan hjälpa mig.
 
jdandanell skrev:
Bryr sig Skatteverket om jag använder objektivet privat också? Det kan de väl knappast kontrollera men säkerligen förstå att jag tänker.

Det låter inte troligt att de ska ha några synpunkter på. Däremot kanske försäkringsbolaget kan krångla om du har objektivet på en företagsförsäkring och använder det privat och något händer?

jdandanell skrev:
Hur är det med den utrustningen jag har idag som jag köpt själv? Är det någon idé att fundera på att få in det i firman som inventarie eller fungerar detta bara första året man kör firman?

Hur gammal är utrustningen? Saker som är så pass gamla att värdet efter avskrivningar är lika med noll (ur skattesynpunkt) blir ju meningslöst. Men nyare grejer kanske kan vara en idé. Vet inte om det är skillnad mellan olika bolagsformer i det här fallet, men skulle det vara ett AB så skulle företaget kunna köpa in grejerna till marknadsvärde (inköp- minus avskrivning). Men det kanske inte funkar med enskild firma?

Hade visst inga direkta svar, men lite fler frågor kanske också kan hjälpa till ibland... :)
 
Stina.D skrev:
Ring Skatteverket och fråga. De svarar proffsigt och bra.
Ja, det är ju en lösning men det kunde vara bra att ventilera lite av de "dumma frågorna" innan man ringer de som bestämmer ;-)

Här borde det finnas lite olika varianter och lösningar som kanske kan passa.

Jsg köpte en D80 med 18-70 och ett billigare 50-200 VR i våras så det är ju inte jättelängesedan men i en enskild firma så kanske det kvittar?!
 
Kanske hittar du en del svar i "Bokföring, bokslut och deklaration, Del 1"
http://www.skatteverket.se/download/18.7459477810df5bccdd4800010385/28201.pdf

Några utdrag:

Vilka tillgångar får bokföras i firman?
En tillgång som kan förväntas tillföra firman ekonomisk
nytta.

Egna insättningar (ökar eget kapital)
• Privat insättning av pengar på firmans bankkonto.
• En privat tillgång förs över till firman.
• Betalning av firmans utgifter med privata pengar.
• Firmans nyttjande av privat tillgång
 
Tack Anders för en bra länk.
Jag fastnade på följande...

"Vilka tillgångar får bokföras i firman?
En tillgång som kan förväntas tillföra firman ekonomisk nytta. En båt som ska användas för nöjeskörning får alltså inte bokföras i firman. Om du väljer att bokföra en tillgång i firman måste du bokföra hela tillgången där (se dock nedan om fastighet). Använder du en tillgång som bokförts i företaget privat kallas det eget uttag. Använder du en privat tillgång i företaget kallas det egen insättning."

Jag kan se min kamerautrustning som en tillgång till firman och definitivt bokföra den i firman om jag tänker tjäna pengar på mitt forograferande.

Några frågor som uppstår.
Hur mätar man den privata användningen av kamerautrustningen i så fall? "Eget uttag" låter väldigt ekonomiskt men vad mäter man med kameror? Slitage?

Samma fråga för ett tvärtomförhållande d.v.s. att behålla kamerautrustningen som en ren privat inventarie men vad blir då "egen insättning"?

Lånar man i så fall ut utrustningen till firman?
 
jdandanell skrev:

Några frågor som uppstår.
Hur mätar man den privata användningen av kamerautrustningen i så fall? "Eget uttag" låter väldigt ekonomiskt men vad mäter man med kameror? Slitage?

Samma fråga för ett tvärtomförhållande d.v.s. att behålla kamerautrustningen som en ren privat inventarie men vad blir då "egen insättning"?

Man kanske kan tänka sig att man lånar kameran av firman ibland utan att betala hyra till firman men lika ofta lånar ut andra saker till firman utan att ta hyra för det. Den sortens jämkning finns nog inte i regelverket längre, men skatteverket ser nog med förnuft på små belopp?
 
Hur har ni andra i en liknande sits gjort?
(nog finns det väl några enskilda firmor här?)

Vad är egentligen skillnaderna?

Att få in utrustning som tillgång och därmed möjlighet till avskrivning är ju en ekonomisk vinning för firman men hur påverkar det mig som privatperson?

Är det mindre (potentiellt) strul att äga grejorna privat och låna (hyra?) ut prylarna till firman eller att låta firman äga rubbet och böka med "eget uttag" när grejorna används privat?
 
jdandanell skrev:
Hur har ni andra i en liknande sits gjort?
(nog finns det väl några enskilda firmor här?)

Jag har visserligen en bifirma i ett AB, så jag vet inte om det som jag lärt mig gäller också för enskilda firmor. Men i princip borde det väl vara samma som gäller i detta fall.

Själv har jag tänkt föra över hela min kamerautrustning på firman, som jag köpt privat (förutom senaste gluggen och en del mindre tillbehör som firman köpte). Därför tycker jag dina frågeställningar är intressanta, även om jag inte kan så mycket om detta heller.

Teoretiskt sett skulle du kunna äga grejerna privat och "hyra" ut dem till företaget för en summa som kan motsvara värdeminskningen pga slitaget. Eller att firman äger grejerna och du betalar till firman när du använder dem privat för samma belopp. Men är det enskild firma handlar det ju bara om hur man flyttar omkring siffror i bokföringsprogrammet, det borde inte påverka varken din eller företagets ekonomi, eftersom det i enskilda firmor väl i princip är samma sak?
Den enda "nyttan" med att göra på det första viset (privat ägande, företaget använder) är att det kanske kan lättare motivera att du slänger in slitagekostnaden i fakturan till kunden, om du nu skulle vilja göra det.

Som jag ser det är fördelen med att äga privat att du skulle kunna plocka ut slitagekostnaden som kostnadsersättning istället för lön (m a o utan inkomstskatt, soc avgifter osv).
Fördelen med att firman äger är det du själv skriver om avskrivningar, samt eventuellt i försäkringsfrågor om olyckan är framme.

Slitagekostnadsfördelen borde väl vara mindre än värdet av att kunna göra avskrivningar.
 
Har nu pratat med skatteverket

Det var inga som helst problem att, efter prissatt mot marknadsvärde, lyfta in den utrustning som behövs för att jag skall kunna bedriva min verksamhet.

Fr.o.m. 2008-01-01 har jag frilansfotograf som en del av min verksamhet i min enskilda firma och det skall bli kul att utveckla mina möjligheter att tjäna pengar till firman.

Egentligen hade de inga synpunkter på att jag redan nu lyfter in inventarierna men eftersom min ändring till Bolagsverket och Skatteverket görs med start 2008-01-01 så kan jag lika gärna vänta tills dess. Det är ju inte så mycket kvar av året och det spelas ju t.ex. inga golftävlingar förrän tidigast april ändå.
 
jdandanell skrev:
En båt som ska användas för nöjeskörning får alltså inte bokföras i firman.
Jag kommer ihåg en reporter som försökte hyra en båt i Stockholm. Det var inte en enda av de "bolagiserade" båtarna som hyrdes ut. Men bränslet fanns det skatteavdrag för.

Skattmasen bryr sig helt enkelt inte. Han har nog en egen båt till uthyrning...
 
Tänk på att dina fotoprylar inte längre omfattas av din hemförsäkring när du bokfört dom som tillgångar i firman. Du kan heller inte sälja kameran när du vill utan att lägga på moms.

Skriver detta bara så du inte glömmer att det inte enbart är vinster med att lägga in den i firman, det kan också uppstå kostnader.
 
BugEyes skrev:
Tänk på att dina fotoprylar inte längre omfattas av din hemförsäkring när du bokfört dom som tillgångar i firman. Du kan heller inte sälja kameran när du vill utan att lägga på moms.

Skriver detta bara så du inte glömmer att det inte enbart är vinster med att lägga in den i firman, det kan också uppstå kostnader.
Ja, det är viktigt att komma ihåg. Nu har jag ju en befintlig firma med ansvars- och rättskyddsförsäkring men behöver uppgradera egendomsskyddet i och med större värde på inventarierna.
 
BugEyes skrev:
Tänk på att dina fotoprylar inte längre omfattas av din hemförsäkring när du bokfört dom som tillgångar i firman. Du kan heller inte sälja kameran när du vill utan att lägga på moms.

Skriver detta bara så du inte glömmer att det inte enbart är vinster med att lägga in den i firman, det kan också uppstå kostnader.

Njaa.....
Inventarier som är inköpta utan att momsavdrag har gjorts, säljs utan att du lägger på moms så länge försäljningspriset inte överstiger inköpsvärdet. Då lägger man på moms på det överskjutande beloppet.

För övrigt har Björn väldigt rätt. Man startar inte en egen firma och tror att man kan "plocka russinen ur kakan". Du ikläder dig vissa skyldigheter och vissa av dem kostar en liten slant. T. ex att få hjälp med bokföring, deklarationen, prel dek, bokslut osv osv.)

//Micke
 
Visst är det så Michael
Mina polare brukar säga att min firma är som ett svart hål där man kan dumpa alla inköp och dra av moms på löpande band. De har inte riktigt förståelsen med det där om utgående respektive ingående moms. En del tycker det är bra att få tillbaka momspengar men det innebär ju samtidigt att firman går med förlust och det håller ju inte i det långa loppet.
 
Bra att du är lite vaken. Är man bara medveten om vad man ger sig in på, så är det trevligt med ett litet företag. //Micke
 
J Tjerneng skrev:
16 år, oavsett bolagsform. Men innan man är myndig ska man så klart ha föräldrars/förmyndares tillstånd.

Mja, det var nästan rätt. Om man har fyllt 16 men inte 18 så krävs förmyndares och överförmyndares samtycke för att få driva verksamhet som är bokföringsskyldig enligt bokföringslagen. Allt enligt Föräldrabalken 13 kap § 13 andra stycket.

Ett litet länktips: http://foretagarguiden.nutek.se/
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.