Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enskild firma i praktiken....

Produkter
(logga in för att koppla)

daniel81

Medlem
Hej, har varit inne lite på detta med enskild firma och FA-skattsedel förut men skulle vara tacksam för lite mer info om hur allt det fungerar med t.ex. avskrivningar av utrustning, resor osv, hur mycke skatt man betalar, när man betalar den osv. Finns det någon sorts bidrag man kan söka någonstans?
Jag jobbar som frilandsare innom skidfoto så jag har stora utgifter och mindre inkomster.

MVH/ Daniel

Ring skattemyndighterna och fråga när de har kurs för nystartade företagare nästa gång.

Köp en bok om att driva enskild firma.

Som egenföretagare är man alltid frilansare, med stora utgifter och små inkomster ;-)

Du får uppskatta hur mycket du tror att du kommer tjäna på ett år. Sedan betalar du månadsvis en summa, den uppskattade summan delat på 12månader.

Denna summa ska du betala oavsett om du tjänar något den månaden eller inte.

Det kan ibland vara tungt, så uppge hellre en lägre summa och betala in mer då du kan. I slutet av året då du deklarerar, kanske det visar sig att du ligger efter med skatt. Då ligger man risigt till!
Du skattar bara på din vinst. Så har du en massa avdrag, kan du kvitta dem mot din inkomst. Men utan vinst har du ju inget att leva på...

I vissa kommuner kan man nog fortfarande få "starta eget"-bidrag. Jag tror det motsvarar A-kassan i 6månader, eller nåt.

Men om jag jobbar "som vanligt" under delar av året så kan jag ju livnära mig på den inkomsten ifall jag går i förlust. Men hur fungerar det om man nu går i förslut och vill kvitta det mot det man har tjänat på sitt vanliga jobb?

En annan sak. Jag ska då försöka frilansa innom skidfoto och då reser jag t.ex. till Tärnaby eller Canada för att fotografera en åkare. Jag har ju då (oftast) inget uppdrag av de tidningar eller företag som senare, förhoppningsvis, kommer att betala för bilden. Kan man ändå göra avdrag på den summa som resorna kostar. (det över 7000kr)

MVH/ Daniel

Det där hanldar nog om ditt samvete.
Jag har jobbat med div. dokumentärer, TV, som ännu inte är sålda eller fäördiga. Jag tar upp dem som 2resor i tjänsten" då jag tor och hoppas att de går att sälja framöver.
Så länfge din inkomst är högre än dina avdrag, har jag inte stött på några problem...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar