Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enkelt val? EOS 40D, 50D eller beg. 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanStåhl

Aktiv medlem
Tja, vad tycker ni? Vilket ska jag välja?
Har haft min Canon EOS 300D nu sen 2005. (Digital Rebel, köpt på BHphoto i NY, enormt bra deal då)
Börjar tröttna på långsamheten, batterikap. mm.
Har så klart 18-55 objektivet som ingick i kitet plus ett gammalt Canon EF 75-300mm f/4-5.6III. Räcker det om jag bara köper ett hus eller bör jag även införskaffa en ny glugg?
Ett kit så här kanske: CANON EOS 40D+17-85 IS USM?

Johan
 
Hej Johan tycker nog du bör skaffa en ny normal zoom då den du har troligtvis är den sämsta Canon gjort tyvärr. Kanske en Sigma 18-50/2.8 kan vara något.
 
Jo, jag har ju hört det. Har aldrig haft ngt att jämföra med... (lyckligt ovetandes) Men själva huset då? Blir jag nöjd med en 40D och en ok glugg som medföljer eller tar det ett par år till så vill jag ha en ny igen eller ska jag slå till på en lite vassare tex 50D som är rel. ny på marknaden?

Budget kanske någonstans mellan 10 & 15'

Johan
 
Jo, jag har ju hört det. Har aldrig haft ngt att jämföra med... (lyckligt ovetandes) Men själva huset då? Blir jag nöjd med en 40D och en ok glugg som medföljer eller tar det ett par år till så vill jag ha en ny igen eller ska jag slå till på en lite vassare tex 50D som är rel. ny på marknaden?

Budget kanske någonstans mellan 10 & 15'

Johan

Jag skulle ha tagit en 50D. Det är ljusår från din 300D. Men det är såklart mer pengar.
 
Ska du köpa nytt är 50D värd den lilla mellanskillnaden gentemot 40D just nu. Bäst är kanske att du köper en begagnad 40D billigt och lägger resten av pengarna på bra optik. Men om du är ute efter ren och 'bäst' bildkvalité så ska du nog satsa på en 5D, men då måste du köpa bra gluggar till den med och det kan bli rätt kostsamt - så kortsiktigt får nog ändå bättre bildkvalitet med 40D för att du har mer pengar att lägga på glas. Sen är 5D tyvärr inte så mycket snabbare än din 300D räknat till bilder per sekund även fast autofokushastigheten är kvickare.
 
Beror lite på vad du ska fota, men jag hade valt 50D med 17-85 ca 14000 lr 50d med Sigma 18-50 (ljusstarkare något skarpare) men Canons optik är rätt mycket snabbare och har stabilisator.
 
Hej Johan tycker nog du bör skaffa en ny normal zoom då den du har troligtvis är den sämsta Canon gjort tyvärr. Kanske en Sigma 18-50/2.8 kan vara något.

Hmm, så du tycker att 22-55, 28-80 och 28-90 varianterna var bättre än 18-55? Intressant. Jag säger så här. Med tanke på upplösningen på en 300d så var inte alls 18-55:an så usel som alla försöker få den till, men självklart presterar den inte tillräckligt på de senare kamerornas sensorer. I övrigt delas helt uppfattningen, köp nämnda Sigman, den är jättebra.
 
Ja jag tycker nog den 18-55 utan is är det sämsta Canon gjort oavsett vad man jämför med, den gör att varje kamera underpresterar som jag ser det:)
 
Efter att du bytt upp dig kommer du att bli nöjd.
Själv bytte jag från 300D till 30D.

Kvaliteten på AF och tiden från att man trycker på avtryckaren till att bilden tas var två av de stora skillnaderna.

Likaså hur den presterade vid höga ISO.

Jag skulle ha satsat på 40D och något objektiv som passar dig.
 
Ja enligt dom testerna så är det ju så, men jag hade en 300d med ett 18-55 för länge sen och jag tyckte den optiken var helt kass men det kan ju vara så att mitt var kass, jag har iaf aldrig fått oskarpare bilder som med den optiken. Men men oavsett vilken optik du väljer så kommer du få en klart mycket roligare kamera som är både snabbare och säkrare i fokuseringen + en hel del annat som är bättre
 
Jämförelse

Kan detta vara något? Och är det över huvud taget samma glugg? Det står inte "EFS" på den till 40D.

Erbjudande från en kamerabutik online:

CANON EOS 50D + EFS 17-85 IS USM
14270.00

eller:

CANON EOS 40D + 17-85 IS USM
10980.00

Vilka alternativ finns det för gluggen?
 
Senast ändrad:
Kan detta vara något? Och är det över huvud taget samma glugg? Det står inte "EFS" på den till 40D.

Erbjudande från en kamerabutik online:

CANON EOS 50D + EFS 17-85 IS USM
14270.00

eller:

CANON EOS 40D + 17-85 IS USM
10980.00

Vilka alternativ finns det för gluggen?

Det är samma lins, finns bara en 17-85.

Kolla beg annonser här på Fotosidan. Exempel:
EOS 40D + EF 50 f/1.8 + stativ för 5.500kr
EF-S 18-55 IS för 750kr
EF 70-200 f/4L för 4.500kr
Totalsumma 10.750kr

Där har du ett bra och prisvärt paket!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.