Annons

Enkelt utskriftsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn Sehlin

Ny medlem
Hej, är det någon som ett tips om ett bra utskriftsprogram som är lätt att använda.

Jag har en Canon Prograf 1000 skrivare och råkar ständigt ut för problem med färghantering och layout i Lightroom och Photoshop. När det gäller Canons eget plugin program Print Studio Pro så verkar det just nu inte ha stöd för Lightroom eller Photoshop.

Tack! / Björn

Det hjälper kanske inte dig men jag tycker utskriftsfunktionerna i Lightroom är riktigt bra och när man väl klurat ut de grundläggande färghanteringen så brukar det bli bra.

Om jag vore du skulle jag försöka komma till rätta med problemen du har i LR istället för att söka efter någon annan lösning.

Utskriftsproblem är förstås alltid svåra att beskriva och ge råd i men om du gör ett försök att visa vilka inställningar du har och vilka problem som du får så kanske du kan få råd som får det att fungera?

Jag håller helt med Anders beträffande LR och utskrifter. Själv använder jag ON1 för all redigering sedan en tid tillbaka. Lämnade LR med viss bävan, men har verkligen inte ångrat mig. Men - ON1 har en rätt usel utskriftshantering så jag har behållit LR (sista stand alone-versionen 6.14) som jag numer endast använder för utskrifter. (från ON1 kan man lätt öppna en fil (.psd) i LR).

Vid övergången till ON1 tittade jag på många alternativ för utskriftshantering, men det stannade vid att fortsätta använda LR för detta. Och det fungerar (än så länge) utmärkt med en äldre "köpt" version. För mig är LR suveränt bra (och enkelt när man lärt sig) för att hantera utskrifter. Dessutom är jag alltid nöjd med resultatet LR och skrivaren (Epson) gemensamt levererar.

Det här blev inte heller svar på din fråga, men.....:) Föreslår att du tar en ny match med LRs utskriftsdialog. Det finns säkert många bra "print-tutorials" på YouTube. Att få till bra utskrifter är inte helt enkelt tekniskt sett och jag vet inte om det går att göra det så mycket enklare och bättre än i LR.

Och som Anders skrev - berätta gärna vad du tycker går fel när du använder LR för dina utskrifter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar