Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enkel portabel blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoJeppe

Aktiv medlem
Jag har en rätt så nyligen inköpt 30D och är lite sugen på en mycket enkel portabel blixt (som kommer att användas främst till upplättningsblixt då det behövs). Jag har en blixt sedan innan till min EOS 30, men den fungerar ju inte på min 30D. Det är en mycket enkel blixt, Sigma EF 500 ST (alltså ingen Super eller DG...)

Jag har inte tänkt skaffa något riktigt portabelt studiokit än men jag tänkte att jag kunde försöka göra någonting med min gamla blixt som nu bara blir liggandes.

Jag funderar på att köpa ett billigt kit med en radiosändare + mottagare så att jag kan avfyra blixten fritt stående på ett stativ med ett paraply (eller softbox?) på. Dessa kostar 4-500 på kaffebrus eller photax och innehåller allt man behöver, förutom en adapter mellan radiomottagaren och min blixt (ej av studiotyp). Finns det en sådan adapter? Jag har bara sett adaptrar från blixtsko på kamera till synkuttag... http://www.kaffebrus.com/blixtadapter-om-du-ej-har-synkuttag-168.html


Vad tror ni om detta? Skulle det kunna fungera över huvud taget? Blixten har ledtal 50, men inte några manuella inställningsmöjligheter förutom ML (Manuell låg effekt, 1/16) och MH (Manuell hög effekt, full styrka).

Eller har ni några andra förslag på hur jag kan göra? Det ska användas till upplättning på dagen och då ljuset är på gränsen till att räcka till, alltså inga extrema situationer då man behöver riktigt starka blixtar...

Det blev en lång fråga men jag hoppas att någon orkar svara på den ändå...
MVH /Jeppe
 

Bilagor

  • blixt-låg-uppl.jpg
    blixt-låg-uppl.jpg
    88.8 KB · Visningar: 599
Men räcker en sådan blixt till för det mesta? Eller måste man ha riktigt studioblixtar? Jag kommer ju vilja köra med ett paraply eller softbox, och då försvinner ju en del ljus... Saken är den att jag vill ha det så portabelt som möjligt och en blixt som denna är inte så stor, sen att jag radan har en är också ett plus. Hjälp mig?

/Jeppe
 
Den lär ju inte kunna lysa upp en ishall eller en hel pub men funkar ju för porträtt och så.

Varför inte köpa studioblixtar hos kaffebrus, du får ju tex 2 st 110 w/s blixtar med paraplyn och ställ för under 2000:- inkl frakt. Det är billigare en en enda Sigma Super DG. Blixtarna är behändiga ( 10 cm i omkrets ) och väger lite .
 
Max, jag har tittat på en sådan och det är en sån jag ska köpa, men från photax eller kaffebrus, troligen photax. De kostar en 440 :- för ett kit.

Per, jag skulle gärna köra med lite enklare studioblixtar men saken är det att jag vill kunna ta med mig det ut, och att köpa ett batteri till studioblixtar är inte att tänka på pga. priset...

Andra funderingar?
 
FotoJeppe skrev:
Max, jag har tittat på en sådan och det är en sån jag ska köpa, men från photax eller kaffebrus, troligen photax. De kostar en 440 :- för ett kit.

Per, jag skulle gärna köra med lite enklare studioblixtar men saken är det att jag vill kunna ta med mig det ut, och att köpa ett batteri till studioblixtar är inte att tänka på pga. priset...

Andra funderingar?

Du gör som du vill, men den mottagaren som jag tipsade om från Kina kan du sätta blixten på direkt, utan någon sladd eller adapter. Sändaren sätter du direkt på din kamera sen är det bara att fota loss. Radiomottagaren från Photax eller kaffebrus behöver en adapter som du kan stoppa sladden i för att det skall fungera, med kamerablixten. Dem från kaffebrus och Photax funkar fint till studioblixtar som har 1/4" Phono kontakt till synkingång.
 
Jaha, det missade jag! Jag får se hur jag gör, men jag kanske ändå tar photax alternativ, om de har en sådan adapter som jag behöver. Ja bor i Kalmar, så jag har inte så långt till Nybro, och då kan jag få sakerna direkt...

Men jag undrar fortfarande om jag ska satsa på det här? Kommer min blixt att räcka till, eller är den tvärtom för stark i och med att jag inte har så många manuella inställningsmöjligheter (Full effekt och 1/16). Jag ser inga andra alternativ om jag vill ha en portabel blixt för en vettig peng?
 
Blixten borde räcka till om du använder ett paraply som reflektor. Om det blir för starkt så får du ju justera ner blixten i första hand och välja en mindre bländare i andra hand. Det finns ju ND filter att tillgå om du det skulle behöva men jag ser inte att du skall behöva hamna i den situationen. Det blir nog på andra hållet att du skaffar en blixt till så att du kan leka lite mer.

www.pix4chicks.se
 
Okej, men då börjar jag med att köpa ett radiosändar/mottagar-kit och sen provar jag mig fram. Jag tänkte börja med använda ett vitt paraply och fixa ett egentillverkat fäste för blixt + paraply på ett stativ... Det är alltid roligt att bygga lite själv, och ännu roligare blir det om det fungerar hyffsat. Tack för hjälpen!

/Jeppe
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.