Annons

Blixtadapter

Produkter
(logga in för att koppla)

myrann

Aktiv medlem
Tjena! Har suttit och letat ett tag nu men inte lyckats hitta någon blixtadapter som uppfyller det jag vill :( Jag har för närvarande en Sigma 530 DG ST (inte super) och funderar på att köpa en billig manuell blixt och en radiosändare till den. Allt det fungerar. Men då tänkte jag, att jag kan ju ha kvar Sigman (som inte går att radiosända) på kameran om jag kan lyckas få en synkanslutning till sändaren (som inte finns på 450D) på nått sätt. Så jag tänkte att om jag hittar en blixtadapter som jag sätter i hotshoen, som har ett synkuttag som jag sätter till sändaren och kardbordar fast i blixten som sitter i toppen på adaptern. Kommer detta ens att fungera? Sigman behöver TTL, så adaptern måste släppa igenom det till hotshoen på toppen, samtidigt som den skickar en trigger signal i synkuttaget som går till sändaren och sen till den manuella blixten. Tacksam för svar!

Jag tror få söker en lösning på ditt problem. =) Även om jag kan dra mig till minnes att jag faktiskt sett en sån grej som du söker i en studio jag lånade. En Canon TTL mojäng som sattes i blixtskon med ett syncuttag på sidan.

Dock vet jag inte om din idé är bra.. att köra en manuell blixt på sändare och en TTL blixt monterad på kameran känns krångligt och onödigt. Det går ju rätt snabbt att skifta mellan din blixt och radiosändaren om du snabbt får TTL behov.

Annars så kanske du kan byta bort din blixt mot supermodellen (har en sån själv) vilken går att lösa ut på centrumkontakten. Om du dessutom köper en gammal blixt och trådlösa sändare har du två trådlösa manuella grejer alternativt en TTL blixt monterad på din kamera.

Nackdelen med Sigma supermodell är att den i "centrumkontakttriggarläget" dessutom har sin fotocell aktiverad vilket gör att den triggas av andra kamerors blixtar. Funkar exempelvis inte på dop, scenframträdanden etc. där andra förutom du fotograferar.

Jag tror få söker en lösning på ditt problem. =) Även om jag kan dra mig till minnes att jag faktiskt sett en sån grej som du söker i en studio jag lånade. En Canon TTL mojäng som sattes i blixtskon med ett syncuttag på sidan.

Dock vet jag inte om din idé är bra.. att köra en manuell blixt på sändare och en TTL blixt monterad på kameran känns krångligt och onödigt. Det går ju rätt snabbt att skifta mellan din blixt och radiosändaren om du snabbt får TTL behov.

Annars så kanske du kan byta bort din blixt mot supermodellen (har en sån själv) vilken går att lösa ut på centrumkontakten. Om du dessutom köper en gammal blixt och trådlösa sändare har du två trådlösa manuella grejer alternativt en TTL blixt monterad på din kamera.

Nackdelen med Sigma supermodell är att den i "centrumkontakttriggarläget" dessutom har sin fotocell aktiverad vilket gör att den triggas av andra kamerors blixtar. Funkar exempelvis inte på dop, scenframträdanden etc. där andra förutom du fotograferar.

Grejen är att jag vill använda dem samtidigt, om jag ska ta porträtt eller liknande så kan jag studsa den jag har på kameran.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto