Annons

enkel kontoplan för fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

elingseva

Aktiv medlem
Är det någon som vill dela med sig av någon bra "designad" kontoplan för fotografer med förenklat årsbokslut? Gärna för både 2009 och 2010 :).. Jag behöver veta hur jag ska bokföra ex det att jag tryckt upp en liten bilderbok, kostnaderna för det (innefattar både tryck, grafiskt arbete, översättning) och mina intäkter för att jag sedan säljer häftena (som ej är böcker i vanlig mening för jag har inte skaffat isbn-nr och gått via förlag osv). Också hyra av fotoutrustning är sånt som förekommer i mina transaktioner.

Eva

Tveksam till att det finns en skräddarsydd kontoplan. De allra flesta följer BAS-kontoplanen och kräver lite bokföringskunskap i slutändan.

Materialinköp brukar man vanligtvis bokföra på 4010 medan efterarbete som du köper bokförs på 4610. Hyra av fotoutrusning lägger du på 52-konto t.ex. 5212 alt 5220.

Ett tips är att köpa boken "Redovisa rätt" av Nancy Holmström. Boken ges varje år av Bonniers. 2010 års upplaga har ISBN 978-91-622-9960-6 eller så köper du lite "kom-i-gång-hjälp" av en byrå.

lagerhålla häftena?

När man har tillverkat ett antal häften - likt bilderböcker och har kvar i lager av den. Då ska man antagligen redovisa ett lager? Men detta är ju inte bara ett häfte eller pr när jag har skapat både bilder och text i den. Vad kallar man det och hur bokför man en försäljning av den? Jag har ex sålt några ex på svenska och några ex på arabiska till ett dagis (häftet fungerar som barnbok).

Samma fråga kan ju dyka upp om jag jobbar konstnärligt med mina bilder och ex har bild till försäljning på utställning. Själva fotokopian är ju inte så svårt att bokföra, men hur bokför jag då försäljningen av en bild? Och om jag har flera ex av den i ett lager så känns det ju svårt att sätta något värde på den. Den är ju i princip inte värd något mer än pappret förrän den är såld. Och det jag säljer är ju en upphovsrättslig bild - ska inte sådant bokföras på något särskilt sätt??

Eva

Det är nu du behöver köpa lite redovisningshjälp för att komma vidare.

1. Enbart vid årets slut behöver du tänka på lagervärdet. Under året bokför du dina inköp på t.ex. 4010. De saker som finns kvar och är till försäljning är lika med ditt lager. Då motbokar till konto 1510 - lager. Inventeringen skall göras och listan skall finnas till bokföringen. Sedan finns det lite regler runt omkring detta. T.ex. inkurans på lagervärdet.

2. När du säljer en bild, så bokförs den på ett försäljningskonto t.ex. 3010. Säljer du en bild eller liknande där det är en annan moms, då måste du ha ett annat försäljingskonto (fortfarande i 3-serien) så att du kan hålla isär dina olika försäljningar beroende på momssats. Du kan i princip ha hur många konton du vill men det blir bara bökigt.

3. Bilder/Konstverk som ligger till försäljning skall värderas till marknadsvärde vid årsbokslutet. Här finns en del att tänka på och inget som jag tänker att gå in på i forumet. En stötesten är begreppet marknadsvärdet.

Helt klart är att du skall kontakta en sakkunnig och komma igång på ett riktigt sätt. Till att börja med, så kanske du måste köpa ganska mycket tid men allt eftersom, så kan du säkert göra det löpande arbetet själv. Ett tips är att använda samma bokföringsprogram som redovisningsbyrån använder (om möjligt)

revisor

Jag har en sådan väldigt liten omsättning. Dessa häften var årets affär ungefär. Men vinsten kommer att ätas upp om jag ska anlita byrå för att få veta mer. Jag vill hålla det så enkelt som möjligt. Hade kunnat lägga ner firman om det inte var för att jag har ett par uppdrag per år. Jag trodde inte det var ett krav att jag måste anlita revisor? Jag gör min bokföring och årsbokslut själv. Det jag gör är på gränsen till hobbyverksamhet, men jag förstår att det finns folk som skulle vilja suga åt sig. Jag skulle föredra stöd och support iform av riktiga råd istället för att hänvisas vidare till folk som "kan bättre".

kostsamt

tack, men det är ytterligare ett förslag som för mig bara resultera i en kostnad - inte att jag förstår saken bättre. Jag vill inte överlåta till programmet att förstå - utan jag vill ha helheten och förstå allt själv :). Min bokföring är så supersuperenkel. De enda frågetecknen jag egentligen har är vilka konton jag bör bokföra på. Det är frågeställningar som inte ens ett program kan lösa åt mig :).

Det tidigare tipset om att motbokföra på ett konto för ex varulager tycker jag var bra. Dock är det så att jag köper inte in en färdig vara som jag sedan säljer vidare utan jag har tillverkat en bok genom att bla nyttja externa tjänster för tryck, bokbinderi, grafisk layout osv. När jag senare säljer mitt häfte så gör jag en viss vinst och en del av den vinsten ser jag som ett arvode till mig för mitt upphovsrättsliga material som bild och text. Därför blir det inte helt lätt att bara motbokföra min kosttad för tex tryck mot ett varulager-konto.

Ett häfte har kostat mig:
x kr för trycket
x kr för bokbinderi
x kr för översättning
x kr för grafisk layout

Dessutom vill jag ha ersättning för min text och mina bilder:
x kr arvode för publiceringen av mina bilder och text

Därutöver
x kr i vinst

Kostnaden vid försäljning ska ersätta allt ovanstående.

Om jag ska motbokföra kostnaden för trycket på ett varulagerkonto så förstår jag inte hur det ska gå till. Det är ju bara en liten del av själva varan som jag har producerat själv.

För att förenkla det hela kan man ju jämföra med att jag säljer ett av mina foton inramat. Då har jag haft kostnad för fotoframkallningen(kopian), ramen, ev arbetskostnad för att rama in. Sedan vill jag ha arvode för min bild.

Det jag skulle vilja ha som tips är egentligen hur exakt det här skulle se ut i "huvudboken". Jag bokför alltså manuellt på ett blad och behöver då namn/nr på konton och hur jag då ska bokföra alla dessa kostnader och förstå... hur jag omvandlar mitt arbete till en vara och ett varulager :)

Helt rätt, ett program kan aldrig ersätta kunskaper. Programmet är bara ett verktyg och är vida överlägset papper och penna. Inga felräkningar och snabba rapporter. Även om ditt företag är litet och du tycker att det borde vara enkelt, så kräver det kunskaper i redovisningens principer. Du är skyldig att föra dina papper på ett visst sätt och myndigheterna kräver att du följer de redovisningsprinciper som finns. Därför så måste du köpa hjälp. Kommer du in felaktigt, så kommer det att kosta mer för byrån att reda ut din bokföring.

Konkret bokföring i ditt fall med ett häfte.

KOSTNADER
D4010 Inköp häfte
D4610 Främmande arbete (förädling av din produkt) Enklast är att föra alla utgifter på detta kontot men du kan skapa 4611, 4612, 4613 osv om du anser att du vill hålla isär bokbinderi, laminering, översättning osv.

INTÄKTER
K3010 Försäljningen av häftet. Helt enkelt det pris inkl din tänkta vinst.

Intäkter minus kostnader = din vinst eller om du vill kalla det för lön

Överblivna böcker vid årets slut är = lager och skall värderas till lägst inköpsvärdet minus 3% i inkurans.

Värdet bokförs

K4010
D1510

En lek med siffor kan tyckas men så skall det vara. Inkuransen redovisas aldrig öppet utan räknas av.

Lycka Till!

P.S
Tänk på att du måste både ha en dagbok (verifikaten) samt en huvudbok. Överväg inköp av ett program. Klart mycket enklare. Det du kallar för huvudboken är förmodligen din dagbok. Huvudboken följer ett konto i taget över en period - t.ex. 1 månad. Inte varje enskild transaktion (= dagbok)

Jo visst blir ett program aktuellt om jag får fart i firman. Just nu överväger jag snarare att kanske lägga ner den. Hinner inte ta uppdrag som det ser ut nu, men har mitt lilla lager med häften kvar.

Tänkte på det att du skrev "inköp häfte". Jag har egentligen inte köpt in något häfte utan jag har ju producerat trycksaken genom beställning av olika tjänster. "inköp häfte" motsvarar isåfall "tryckeritjänster". En sak gör detta ytterligare komplicerat dock - nämligen att jag lät en skola göra trycket och trycket blev i princip gratis mot att jag sponsrade klassen - gav en slant till klasskassan. Så jag får fungera lite på just den där transaktionen. På kvittot jag fick står det "gåva till klasskassan". Hehe - vad man krånglar till det för sig.

Om du nu skall lägga ner firman, så kan det verkligen löna sig att få lite proffs hjälp. Ditt underskott (?) får du dra mot din inkomst av tjänst som ett allmänt avdrag under vissa förutsättningar.

Skall du ha kvar firman, är det bättre att rulla underskottet framför sig mot en kommande vinst.

I know

Jo jag vet det där. kvittade det mot inkomstskatten förra året (vilket gör att jag nu känner mig osäker på vad som ska föras över som ingående balans). Javisst, revisor vore bra men jag har inte lust att betala för det ;-). Det kan gå att få gratisrådgivning för nystartade företag, jag vet det. Måste bara hitta dit :)

Poängen med mitt tips var egentligen att peka på det faktum att man uppenbarligen inte "behöver någon kontoplan".

"I Visma Enskild Firma behöver du inte hålla reda på tusentals nummer i kontoplaner eller fundera över om ett belopp ska skrivas in i debet eller kredit.
Det enda du registrerar löpande under året i kassaboken är de utbetalningar du gör och de inbetalningar du får.
Ange även datum, belopp, samt om betalningen gäller kassan, bankkontot eller girokontot. Sedan tar programmet hand om resten och ser till att din bokföring uppfyller alla krav som myndigheterna ställer.

I Kassaboken kan du också registrera överföringar när du flyttar belopp mellan Kassa, Bankkonto och Girokonto.
I programmet finns därtill en separat funktion för registrering av privata uttag av varor och tjänster ur firman. Sådana uttag måste numera bokföras enligt de nya reglerna."

ok

okey. tack för tips. det kan vara något lite längre fram men just nu har jag en stark vilja att förstå det som ligger bakom :). Någon form av val gör man ju även i programmen även om det inte är konton. Jag tror jag är mitt på spåret ändå. Ska bara kolla av det med någon gratisrådgivning först samt få reda på lite mer om hur man gör med lager då man producerat böcker eller bilder - om man måste redovisa det som inventarier eller ej.

Absolut inte inventarie. En inventarie har en förväntat livslängd om 3 år och ett belopp som överstiger ett halvt basbelopp. Det gäller alla företagsformer.

okey.. men man ska ha något varulager eller? Här på forumet borde ju vimla av fotografer som åtminstone sålt någon bild på utställning.. och sålt den inramad. Ska allt sånt som man skapar höra till ett varulager. Om det inte är inventarie så är det väl nån form av tillgång iallafall? Gäller inte särskilda villkor för sådant som är upphovsskyddat tex böcker, fotografier, konst osv.. Jag fiskar efter något sånt. När jag gjort mitt häfte så är det i vilket fall inte någon återförsäljning av inköpt vara utan jag har ju tillverkat något. Det är ingen pryl jag säljer vidare utan den har ju ett värde genom min upphovsrätt, eller hur jag ska säga, och jag har lagt ner tid för fotografering och att skriva en text (i detta fall formen som en barnbok). En författare.. hur bokför han sin bokförsäljning (det var kanske att ta i men) inte bara som en trycksak väl? Är allt bara olika materiella tillgångar? Finns inget konto för upphovsrättsliga ersättningar/arvoden? jaja, det snurrar lite här men kommer väl på plats. Jag ska kolla med Kyllenius om de kan ge rådgivning.

En författare bokför sin försäljning av böcker löpande. De böcker som inte har blivit sålda, får enbart värderas till inköpspriset. Du vet aldrig vad en bok är värd förrän du har sålt den och då sker konteringen på ett försäljningskonto.

Det är precis så jag känner. Jag har ingen aning om mina häften i lagret kommer att bli sålda. Jag tryckte upp fler än min kund ville ha bara i fall att. Men sen har jag inte hittat någon väg att sälja dem.. Samma med foton - de har ju egentligen inget värde förrän någon vill betala för dem.

Menar du att när jag får fakturan från bokbinderiet så ska jag motbokföra kostnaden på ett tillgångskonto? Ett särskilt tillgångskonto för just dessa häften? Sedan när jag säljer så krediterar jag samma tillgångskonto? (eller om det är debiterar jag ska göra hehe - har inte lärt mig + och - ännu)

Och när fakturan kommer från översättningsbyrån så gör jag samma sak där - lägger en summa i tillgångskontot för häftet?.. hm nej det går ju inte riktigt.. Jag måste ju räkna ut den ursprungliga materialkostnaden TOTALT (dvs från alla fakturor jag fått) och sen dra en fast summa per häfte jag säljer..
ähum.. men då får jag ju inget arvode för fotograferingen liksom.. då måste jag använda företagets vinst för att få ett arvode för bilderna. På något sätt behöver jag betala ett arvode till mig själv för publiceringen av bild och text och så addera till till materialkostnaden innan jag kan få ett "pris före vinst"..

Jag förklarar antagligen dåligt. Undrar om nån förstår "problemet".. Min produkt är ju inte bara ett fysiskt material utan även ett "skapat verk", om man säger så. Och kostnaden för "skapandet" måste ju ligga med i det minsta möjliga priset? Eller så ska det vara en engångskostnad jag drar i förväg som ska var oberoende av ifall det säljs några häften eller ej?

klurigt.. man är fotograf med upphovsrätt och är samtidigt den som tillverkar en produkt. Om jag hade köpt tjänsten fotograf och författare ifrån någon annan så kanske det vore enklare..

När du får fakturan från bokbinderiet så bokför du den kostanden på ett 4000-konto. Vanligtvis 4010. När fakturan kommer från översättningsbyrån, så gör du lika dant med den. Det är upp till dig om du vill särskilja dessa kostnader i bokföringen. I så fall så skapar du 4010, 4011, 4012 osv

Motkonto till dessa bokningar, är ett pengakonto. Kassa/Bank eller egen insättning. Inget annat förutom momsen skall bokföras i detta läget.

När du väl säljer ett häfte, så bokför du på ett 3000-konto. Förslagsvis 3010 försäljning häfte. Motkonto är ett pengakonto som ovan. Förhoppningsvis säljer du häftet för mer än vad du har för total kostnad på häftet. Mellanskillnaden är din vinst eller lön om du så vill.

Inga andra konton skall du använda med ett tänkt värde etc. Får du inte sålt dina häften, då bokförs det som en förlust och den får bara bokföras när förlusten är ett faktum. Vanligtvis vid årsbokslutet.

det låter vettigt..

jag håller bara på och hakar upp mig på det där med att mitt arvode för foto och bild borde ligga med som en del av kostnaden för häftet... men man kan väl ändå inte ta ut något sådant arvode innan varan är såld så att säga.. Dock.. hade jag köpt motsvarande tjänst av en anna fotograf så vore ju bilderna i sig också en kostnad för mitt företag...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar