kostsamt
tack, men det är ytterligare ett förslag som för mig bara resultera i en kostnad - inte att jag förstår saken bättre. Jag vill inte överlåta till programmet att förstå - utan jag vill ha helheten och förstå allt själv
. Min bokföring är så supersuperenkel. De enda frågetecknen jag egentligen har är vilka konton jag bör bokföra på. Det är frågeställningar som inte ens ett program kan lösa åt mig
.
Det tidigare tipset om att motbokföra på ett konto för ex varulager tycker jag var bra. Dock är det så att jag köper inte in en färdig vara som jag sedan säljer vidare utan jag har tillverkat en bok genom att bla nyttja externa tjänster för tryck, bokbinderi, grafisk layout osv. När jag senare säljer mitt häfte så gör jag en viss vinst och en del av den vinsten ser jag som ett arvode till mig för mitt upphovsrättsliga material som bild och text. Därför blir det inte helt lätt att bara motbokföra min kosttad för tex tryck mot ett varulager-konto.
Ett häfte har kostat mig:
x kr för trycket
x kr för bokbinderi
x kr för översättning
x kr för grafisk layout
Dessutom vill jag ha ersättning för min text och mina bilder:
x kr arvode för publiceringen av mina bilder och text
Därutöver
x kr i vinst
Kostnaden vid försäljning ska ersätta allt ovanstående.
Om jag ska motbokföra kostnaden för trycket på ett varulagerkonto så förstår jag inte hur det ska gå till. Det är ju bara en liten del av själva varan som jag har producerat själv.
För att förenkla det hela kan man ju jämföra med att jag säljer ett av mina foton inramat. Då har jag haft kostnad för fotoframkallningen(kopian), ramen, ev arbetskostnad för att rama in. Sedan vill jag ha arvode för min bild.
Det jag skulle vilja ha som tips är egentligen hur exakt det här skulle se ut i "huvudboken". Jag bokför alltså manuellt på ett blad och behöver då namn/nr på konton och hur jag då ska bokföra alla dessa kostnader och förstå... hur jag omvandlar mitt arbete till en vara och ett varulager