ANNONS
Annons

Enkel kompaktkamera till äldre?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fia-Mia

Aktiv medlem
Jag skulle vilja köpa en kamera till mina föräldrar, som absolut inte är intresserade av teknik, bara titta och trycka.
Knappar får inte vara för små och för många, och de kommer aldrig köra på nåt annat än helautomatiskt.
Finns det såna kameror numera, eller har alla massa specialfunktioner som bara krånglar till det för dem?

Jag skulle vilja köpa en kamera till mina föräldrar, som absolut inte är intresserade av teknik, bara titta och trycka.
Knappar får inte vara för små och för många, och de kommer aldrig köra på nåt annat än helautomatiskt.
Finns det såna kameror numera, eller har alla massa specialfunktioner som bara krånglar till det för dem?

Ixusen med pekskärm, minns inte vilken siffra den har på rak arm, gick hem hos mina svärföräldrar som har ungefär samma krav. (Detta mina försök att pracka på dem en S95 till trots.)

Det svåraste tycker jag är att det är för många knappar på kamerorna. Om man ser dåligt och är lite fumlig är det lätt att trycka in nåt macro-läge eller stänga av blixten utan att ens veta om det förrän man ser att bilderna blir jättedåliga.
Pappa ser inte tillräckligt bra för att kunna se på displayen vilka inställningar som är aktuella, så helst hade jag haft en kamera som bara är helautomatisk. Att alla kameror klarar av det gör ju inte att alla klarar av att använda dem.

Det svåraste tycker jag är att det är för många knappar på kamerorna. Om man ser dåligt och är lite fumlig är det lätt att trycka in nåt macro-läge eller stänga av blixten utan att ens veta om det förrän man ser att bilderna blir jättedåliga.
Pappa ser inte tillräckligt bra för att kunna se på displayen vilka inställningar som är aktuella, så helst hade jag haft en kamera som bara är helautomatisk. Att alla kameror klarar av det gör ju inte att alla klarar av att använda dem.

Det kan väl nte vara så svårt att lära dem att om bilderna blir dåliga så gör de en omstart sedan de kollat att kameran är inställd på grön fyrkant eller motsvarande.

Lite enkla instruktioner, gärna även lämnade på ett papper, kan vara en god början. Likaså att någon, tex du, är beredd att lära dej kameran så att du kan handleda gamlingarna per telefon.

Vi som är äldre har inte svårare för att lära oss, men det kan ta lite längre tid ;-)

Hade det bara varit lite zoom på den så skulle jag kasta min dammsugare till Samsung och köpa den, den har ju bra pris och går ner i fickan. Samsungen som jag köpte för 700 kr förra sommaren har bra vidvinkel, men små knappar och går ner i fickan men har varit inne på verkstad en gång för avdammning av sensorn. Nu är sensorn helt prickig igen fast jag haft den i en antistatisk plastpåse när jag har den i fickan.

Egentligen är det inte tekniken i sig som är problemet utan fysiska begränsningar.
Ser man dåligt är det inte lätt att bedöma bildens skärpa på displayen så att man upptäcker felaktiga inställningar. Och stela, tjocka fingrar hittar inte små knappar och kommer lätt åt fel knapp.
Jag kanske får leta efter en kamera som har inställningarna lite svårtillgängligt, ingen ratt som lätt kommer i fel läge osv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar