Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enkel användning av blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Hejsan.
Låt oss leka med tanken att jag komponerat en scen och får den katastrofala tiden typ 1/10. Kan jag då bara stoppa dit min blixt och välja en annan slutartid tex 1/40 så att den fyller ut vad ljus som saknas?

Om jag då vill bounca mot ett tak måste jag ställa blixt-compen mycket högre?

Tacksam för svar då man är skrämmande främmande för blixtljus...

Om du kör digital så är det ju bara att testa.

Slow-sync är nåt som jag själv gillar mer och mer, d.v.s. blixt i kombination med långa slutartider som gör att bakgrunden exponeras mer eller mindre korrekt.

neppp... inte digital...
Har en digital iofs men det är nån plasticcam (Z3)... jag fotar mycket och gärna småbild...

Båda tiderna går i princip lika bra, men stativ är nästan ett villkor.
Precis som hr Olsson påpekar gör en lång slutartid att bakgrunden exponeras fylligare. Det gäller om du har kameran inställd på tids- och bländarförval, eller i helt manuellt läge.

Blixtkompensationen ska du inte behöva ställa högre bara för att du studsar ljuset mot ett tak. Kameran med sin TTL-mätning justerar exponeringen efter behov.

ANNONS