Annons

"Engelska" bluffanonser

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasf

Medlem
"Engelska" bluffannonser

Hej,
En önskan om att få plåta digitalt i fullformat och en from förhoppning om att någon skulle ha tröttnat på sin Nikon D700 gjorde att jag häromdagen sökte på "D700 säljes" på Google.

Högt upp på listan hamnade ett par annonser med riktigt, riktigt bra priser:

Från"Östra Göinge" i Skåne, 3.900:-

och

Från "Nynäshamn", 850 Euro


Inte för att jag fann dem särskilt trovärdiga, men jag skrev till båda i a f. Till svar fick jag artiga brev på illa skriven engelska, värst från den första ("Kathleen Foody") som inledde:
"Yes we still have the Nikon Camera D700 for sell....and its come with the All Accessories and Warranted too."

Jag frågade vidare på båda; varför de inte fanns på webben, om företaget har något riktigt namn, hur betalning går till osv. De redovisade då registreringsnummer och länk till engelska företagsregister för uppenbarligen existerande firmor som ägdes av ja, vem då? Man kommer inte så långt och tel.nr. finns inte angivet.

Båda svarande uppgav brittiskklingande namn, det fanns också en "Gilbert Somerset", med bättre engelska. Båda hade dock märkliga telefonnummer, med engelsk landskod (+44), men följt av "70", inga riktnummer som stämde med Bristol respektive Birmingham. Båda företagen lovade snabb leverans med UPS, FedEx el. dyl. för löjligt låga priser (100:- eller inbakat i priset). Betalning sker via skickapengar.nu (Western Union) och man ombeds skicka transaktionsnumret.

Jag sökte vidare på nätet och hittade bra sajter. t.ex. Fraudwatchers. Det finns en del att lära, märkte jag. T.ex.

  • Uppenbarligen är brittiska tel.nr. som börjar med 4470 s.k. "Follow me"-numbers som kan bli hur dyra som helst att ringa till (och bli uppringd från?), eftersom de kan registreras att följa abonnenten vartsomhelst. Stor varning, alltså.
  • Pengar som skickats med Western Union plockas snabbt ut mot ett förfalskat leg. Företaget tjänar själv på förmedlingen och gör inte mycket för att stoppa bedrägerier.
  • Mest uppenbart: ingen domän finns och inga betalleverantörer av mailtjänster utnyttjas (bara yahoo, live.com etc.)

Inte för att jag tror att särskilt många på detta forum låter sig luras, men jag berättar det för någon att kunna referera till, utan att behöva dra hela historien själv.

Plåta på!

Jonas
 
Senast ändrad:
Tack för varningen, det luktar bedrägeri lång väg.
Välkommen till forumet, förresten. Första inlägget på 7 år! Du är verkligen en "slow starter".
 
En smula eftertänksam kanske...

Tack Curt,
Jag är redaktör och läser texter hela dagarna till vardags (och har jobbat mycket med webb), vilket avspeglas i att jag nästan aldrig skriver något själv (eller har byggt någon webbplats för egen räkning). Ironiskt, va?

Fast jag bättrar på mitt facit allteftersom och kan t.ex. läsas som gästbloggare (på taffel.se) och i spridda frilansartiklar. Plåtat har jag gjort semiprofessionellt i ett par decennier, så jag får väl lägga upp några bilder vid tillfälle.

mvh
Jonas
 
Självklart, kul med lite nya "röster" på forumet. Tyckte bara det var lite unikt att någon som varit medlem nästan ända från början (mycket längre än jag själv) debuterade i forumet. Ser fram emot dina bilder :)
 
engelska bluffannonser minsann

Jag vet inte, jag vet inte vad jag ska tro. Som jag letat o letat efter nån forumtråd, nån Google träff för att besanna mina värsta farhågor: är Kathleen Foody verkligen en bluffmakare?!


Jag vety inte. Men antagligen, eller hur, deras annonser är FÖR bra för att vara sanna. En Nikon D300 (i detta fall) för bara 5200kr. Jag menar det är löjligt, det är kriminellt lite pengar...


Så, jag har googlat o hållt på sen igår, gick tom in på fraudwatchers o checkade av en massa boxar precis som de du listade Jonas.

Och så har jag haft mailkontakt med den här Kathleen Foody idag o frågat ang betalning:
de skickar tydligen kameran efter jag sätter in halva betalningen. Sen betalar jag resten av beloppet när jag fått paketet.


???????????????????????????????????? WHAT?!

Jag vet verkligen inte. De ger mig massa registreringsnr, länkar till sajter där deras företag är registrerat - jojomensann. Jag ska kontakta ett av ställena.

Just nu är ett köp inte aktuellt, har blivit rejält bortskrämd, o brukar vara väldigt skeptisk till såna här otroliga deals på internet,

Det som driver mig nu e min egen nyfikenhet. Jag ba måste veta om de är for real/om de har blåst folk tidigare. Kan inte nån ge sig till känna här på forumet? Nån som vet vilka bluffisar dessa är. Helt otroligt vad de hittar på...


/Fanny
 
Ja, bäst att se upp

Hej Fanny,
Det är nog så illa att man nästan måste känna någon därborta som vet mer om firman, om man ska vara säker. De uppger en massa registreringsnr. till vad som verkar vara (eller ha varit) riktiga företag. Men de anger inte tydligt var de själva finns eller hur det kan verifieras.

Annonserna på svenska sajter är insatta av ibland spårningsbara personer med hotmailadress el.dyl. i Sverige (titta på svaret du fått om det finns någon sådan referens, "svar på annons, insatt av .... osv. långt ner i mailet). Därav de lite mystiska städer där det sägs vara infört.

Och som sagt, har personen på andra sidan ett falskt leg och du skickat pengar till denna genom Western Union så är det för honom/henne lättförtjänta "halva kameror" de sålt. Ingen lär kolla legget speciellt noga och banken tjänar i vilket fall själv på affären.

mvh
Jonas
 
Hej, jonas... jag vet, det är totalbluff.

Men jag ligger hemma o har flunsan, e snart helt återställd men ligger o kollar på film o löjlar mig med denhär Kathleen Foody titt som tätt på mailen.
Det är helt sjukt.
De råkade formulera sig lite knäppt o hade skrivit att efter de skickat paketet så kommer de skicka en invoice till mig o jag bet direkt "åh, så ni menar att jag kan spåra paketet(Ni skickar paketet INNA jag betalat för den?"

De svarade att "jo, vårat företag klarar att du betalar in 50% först o sen resten när du fått paketet"

Hahahaha! Vilka desperata bluffisar.

Aja,jag kankse tar detta med för många nypor salt, men jag har ju liksom inget att förlora då jag inte seriöst menar att betala dem NÅNTING nånsin, bara leker lite på mailen för att se hur långt jag kan gå/testa dem.

Frågade ifall det möjligtvis fanns fler tillbehör såsom batterigrepp, blixt samt objektiv till kameran, "till så fantastiskt låga priser" de nappade direkt o ba "ja, säg bara vad du vill ha så ska vi kolla efter om det finns inne". Galet.

Jag skrev ihop en lång lista o ska se vad de säger;)

Jag e typ den enda som tycker detta är hur knäpproligt som helts, mne d lär ju bero på att min hjärna e helt tom o jag fortfarande inte riktigt är kry... hehe.

Snart börjar jag nog gå på alla fotografers nerver dock. De verkar tro jag har tappat greppet helt;) Ha!

Äsch. Jag ska sluta ta upp massa forum-space, det här var bara för att se om du eller nån annan hade nåt mer att tillägga ang Kathleen Foody-grejjen. Såklart att jag vet att det är bluff. Ville bara se hur långt den gått hos andra. Om det fanns andra som faktiskt GÅTT hela vägen...

Men inte. Bra.


Ok, nog nu.

Ha det!

//Fanny
 
Hejja Fanny, att lura lurendrejare är hedervärt, och verkar vara ett utmärkt sätt att få utlopp för sin feberyra! Per
 
Att be om hälften av pengarna för att sedan betala resten sen är ju 'smart'. Kan få folk att känna sig tryggare i sittuationen.

De får bara hälften av pengarna men de tänkte aldrig skicka något i första hand.

Att köpa saker över nätet är alltid svårt. Köper man saker som kameror begagnat bör man väl ändå träffa personen och få känna på kameran och prova den?

Personligen betalar jag hellre ett par tusen mer än 'drar en rövare' för att få något dumbilligt på nätet. Speciellt om det inte finns en hemsida och vad som ser ut att vara ett seriöst företag bakom.

Då är det värre när man faktiskt köper från ett företag som sedan sätter sig självt i konkurs. Som det strax innan julen 2008. Då tror man ju att det faktiskt är riskfritt.
 
De försöker på alla möjliga olika marknader, driftiga rackare.
Jag var på jakt efter motorcykel i somras och såg en till ett mycket fördelaktigt pris med ungefär samma upplägg.
Jag tyckte det var uppenbart att det var en blåsning men jag spelade med och mailade fram och tillbaka några ggr för att se vad som händer.

Allting såg väldigt seriöst ut med företagsnamn domäner och sånt men är man bara lite frågvis och gräver lite på nätet så hittar man snart massa frågetecken.

I mitt fall var det ett leasingföretag vars kund inte kunde betala längre och därför sålde de hojen till ett mycket bra pris.
Ett engelskt leasingföretag som annonserar på blocket och dessutom lägger in hojen under nån Jämtländsk liten håla?

Hojen var i utmärkt skick och det enda jag behövde göra var att betala för frakten (ca 8000 kr). Om jag efter inspektion inte skulle vara nöjd skulle jag direkt få pengarna tillbaka och de skulle betala returfrakt. Allting skulle betalas genom en "fristående" bank för bådas säkerhet. Givetvis hade de en "utmärkt" sådan bank som de använde sig av.

Som så många ggr förr, är det för bra för att vara sant....
 
En historia om skojare från nätets "barndom"

Ibland drömmer man sig tillbaks till gamla tider, typ 90-talet då nätet var ungt :)

När de första mailgrupperna började bildas (ofta forskare/studenter på olika institutioner) gällde redan en slags "netikett". Att man inte skulle försöka utnyttja medlemslistorna för reklam, numera med ett ännu äldre begrepp (70-talet, Monty Python) ofta kallat "spam".

Det var något par i USA som struntade i det där och började bombardera listorna med potordererbjudanden från sin firma. Då slöt sig medlemmarna samman och bombade tillbaka med massor, massor av falska beställningar från fejkade personer med fullt möjliga namn och adresser.

Det fanns ingen möjlighet för paret att undersöka vilka av personerna som verkligen existerade. De fick lägga ner.

Men 'Kathleen Foody' vill ju ha pengarna - eller i a f hälften av dem - i förväg.

Simma lugnt och krya på dig, Fanny

Jonas
 
Spammarna har blivit lite bättre på att gömma sig numera tyvärr, så det är svårare att hämnas med mailbombning åt andra hållet. Men det är fortfarande en sport att skoja skojarna, det finns en del kul historier om hur man kan utnyttja samma blindhet som hoppet om en bra affär ger, men åt andra hållet. Hur smart är man om man går på samma skojeri som man själv försöker utföra? :)
 
Hej,
En önskan om att få plåta digitalt i fullformat och en from förhoppning om att någon skulle ha tröttnat på sin Nikon D700 gjorde att jag häromdagen sökte på "D700 säljes" på Google.

Högt upp på listan hamnade ett par annonser med riktigt, riktigt bra priser:

Från"Östra Göinge" i Skåne, 3.900:-

och

Från "Nynäshamn", 850 Euro


Inte för att jag fann dem särskilt trovärdiga, men jag skrev till båda i a f. Till svar fick jag artiga brev på illa skriven engelska, värst från den första ("Kathleen Foody") som inledde:
"Yes we still have the Nikon Camera D700 for sell....and its come with the All Accessories and Warranted too."

Jag frågade vidare på båda; varför de inte fanns på webben, om företaget har något riktigt namn, hur betalning går till osv. De redovisade då registreringsnummer och länk till engelska företagsregister för uppenbarligen existerande firmor som ägdes av ja, vem då? Man kommer inte så långt och tel.nr. finns inte angivet.

Båda svarande uppgav brittiskklingande namn, det fanns också en "Gilbert Somerset", med bättre engelska. Båda hade dock märkliga telefonnummer, med engelsk landskod (+44), men följt av "70", inga riktnummer som stämde med Bristol respektive Birmingham. Båda företagen lovade snabb leverans med UPS, FedEx el. dyl. för löjligt låga priser (100:- eller inbakat i priset). Betalning sker via skickapengar.nu (Western Union) och man ombeds skicka transaktionsnumret.

Jag sökte vidare på nätet och hittade bra sajter. t.ex. Fraudwatchers. Det finns en del att lära, märkte jag. T.ex.

  • Uppenbarligen är brittiska tel.nr. som börjar med 4470 s.k. "Follow me"-numbers som kan bli hur dyra som helst att ringa till (och bli uppringd från?), eftersom de kan registreras att följa abonnenten vartsomhelst. Stor varning, alltså.
  • Pengar som skickats med Western Union plockas snabbt ut mot ett förfalskat leg. Företaget tjänar själv på förmedlingen och gör inte mycket för att stoppa bedrägerier.
  • Mest uppenbart: ingen domän finns och inga betalleverantörer av mailtjänster utnyttjas (bara yahoo, live.com etc.)

Inte för att jag tror att särskilt många på detta forum låter sig luras, men jag berättar det för någon att kunna referera till, utan att behöva dra hela historien själv.

Plåta på!

Jonas


Jag förstår egentligen inte problemet. Är det verkligen någon som handlar via nätet och skickar pengar utan att ha får varan?
För att jag skall handla via nätet så krävs det att jag antingen kan betala via postförskott, eller via faktura som medföljer varan.
Om någon skickar pengar utan att ha fått varan så förstår jag varför dessa bedrägerier förekommer.

Alltså skicka inga pengar i förskott, så är problemet löst.

Mvh
 
Betalningssättet kommer först vid svar...

Hej,
Jovisst bör man garantera sig om säker leverans. Men annonserna har bara en svarsadress. Hur det hela går till får man veta först när man har svarat på annonsen. Ofta gör de som de gjorde mot Fanny (och mig); de påstår snabbt att beställningen i princip redan är "packad och klar" och att de bara behöver den lilla förhandsavgiften.

mvh
Jonas
 
Hej,
Jovisst bör man garantera sig om säker leverans. Men annonserna har bara en svarsadress. Hur det hela går till får man veta först när man har svarat på annonsen. Ofta gör de som de gjorde mot Fanny (och mig); de påstår snabbt att beställningen i princip redan är "packad och klar" och att de bara behöver den lilla förhandsavgiften.

mvh
Jonas

Hej!
Bluffen från england ska man ta på allvar!
Kollade företaget som de skriver i svars brevet W1000W LIMITED
detta företag har inte varit aktivt sedan 2007!
Och att de använder Western Union Money Transfer är ju bara det ett bevis för att det hela är en bluff.
Pratade med en från banken de sa att de kände till ganska så mycket om deras förfarande, sätter man in pengarna så är det till ett namn vilket som helst, de kan gå dit och hämta ut pengarna utan leg, de säger att det kommit pengar från den eller de personerna från sweden, så så mycket till den person tex Vandrous Jones och så är det hela i land, men några varor kommer säkert inte att skickas !
Betala hälften nu och resten när man fått varan... ingen vågar att göra detta i dagen sammhälle!!!
So Kathleen Foody you is a big joke.....

Så nu hoppas jag att annonsderekt.se kan plocka bort dessa bluff annonser
 
Jag förstår egentligen inte problemet. Är det verkligen någon som handlar via nätet och skickar pengar utan att ha får varan?
För att jag skall handla via nätet så krävs det att jag antingen kan betala via postförskott, eller via faktura som medföljer varan.
Om någon skickar pengar utan att ha fått varan så förstår jag varför dessa bedrägerier förekommer.

Alltså skicka inga pengar i förskott, så är problemet löst.

Mvh

Redan förträngt detta? I alla fall verkar 2600 gjort det 2008.

http://www.fotosidan.se/cldoc/26897.htm
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.