Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Engelsk och Amerikansk fotogrografi - intressanta fotografer?

Produkter
(logga in för att koppla)
www.jamesnachtwey.com

James Nachtwey, amerikansk krigs- och konfliktfotograf.

Hans bilder berör mig. De är hemska och fantastiska på samma gång.
 
Re: Några tankar...

Highweiss skrev:
...

Magnum Photos nämndes redan - det är ju de verkligt stora grabbarna. MP grundades (?) av Capa och har, om jag förstått det hela rätt, ett fastslaget antal medlemmar. Ingen har någonsin skrivit ut sej ur MP, så nån medlem måste dö innan en ny får komma in. Måste lyfta fram kära Finland lite: Ilkka Uimonen


Andreas

Sebastian Salgado lämnade Magnum.

/Magnus
 
Senast ändrad:
olofsilfverdal skrev:
LG: Jag hade tänkt höra av mig angående böckerna men det blev inte av. Apropå något helt annat, jag såg en bok på statsbiblioteket som hette "Futurism and Photography" som var riktigt kul att kika i, de vet inte om ni har något liknande hos er? Minns inte vad fotograferna hette, har för mig att det var en del italienare men jag kan ju kolla upp det.


Tyvärr Olof. Vi har bara "bildböcker", inte några om fotohistoria eller dyligt.
 
HDFS) (KGS skrev:
Är det världklass? jag förväntar mej det eftersom Magnum verkar så haussat... vari ligger storheten? bara nyfiken...
Det är som med all historia; du måste sätta den i sitt sammanhang. Vari låg storheten hos T-Ford? Löpande band är ju inget konstigt.

När Magnum bildades var fotografen reducerad till en tidningsslav som bara skulle producera säljande bilder efter redaktionens direktiv. Det har sina för- och nackdelar men många av dåtidens fotografer var missnöjda med situationen. Att då fem erkända fotografer bröt sig loss och bildade en oberoende bildbyrå var en stor sak.

Världsklass förresten... i vad?
 
LGS skrev:
Tyvärr Olof. Vi har bara "bildböcker", inte några om fotohistoria eller dyligt.

Ok, det var mest bilderna som jag tyckte var spännande, det fanns ju såklart en del text också men jag läste aldrig i den utan bläddrade mest. Tänkte om ni hade bilderböcker med liknande foton?
 
jpersson skrev:
Världsklass förresten... i vad?

Jag menade just den aktuella bilden... blev måttligt impad av den. Skulle nog ha rensat ut den om den dykit upp på mitt minneskort. Damen ser mest ut som om hon råkat gå ivägen...
 
HDFS) (KGS skrev:
Jag menade just den aktuella bilden... blev måttligt impad av den.
...och det var också därför som jag frågade dig vilken världsklass som du syftade på. Bilden gör sig knappast som ett naturfoto. Tänk på Magnum som på en internationell bildbyrå för oberoende pressfotografer. De är knappast kända för sina vykort, för sina reklambilder, för sina konstbilder eller för sina modebilder. De är kända för sina pressbilder. De brukar till exempel vara representerade bland de uttagna bilderna i World Press Photo.

För mig får en bild ett värde först när den sätts i ett sammanhang; i det här fallet i en artikel. Hon är kanske känd? Bilden är kanske en del av en serie som speglar en händelse eller en plats? Saknar man sammanhanget så har bilden inte heller något värde. Jag tycker om spontaniteten och det ärliga i bilden men det gör den inte till ''världsklass''.
 
Jo, i rätt sammanhang kan förstås en totalt hopplös bild vara ytterst värdefull... men nåt sådant sammanhang framgår inte av galleriet på deras hemsida. Men du kan säkert ha rätt. Hon kanske är en jättekändis från Katolska Belfast som promenerar i ett protestantiskt område med risk för sitt liv...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.