Annons

Engelsk och Amerikansk fotogrografi - intressanta fotografer?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat medlemskap 201003

Avslutat medlemskap
Har fått en realiaarbete i skolan och behöver lite tips på engelsktalande fotografer. Uppgiften är att undersöka utvecklingen inom ämnen som politik, konst, musik, samhälle, religion...osv.

Har inte funderat på vilket område inom fotografin som jag är mest intresserad av men tar tacksamt emot tips på fotografer ni själva gillar, eller om ni vet om några inflytelserika tidskrifter, bildbyråer osv.
 
Några tankar...

...så här taget ur hatten. Kommer bland annat att tänka på amerikanen Flip Schulke som är lite legendarisk. Hittade dessvärre inte i alla hast några nätsidor där hans bilder skulle finnas, men googla dej fram!

Magnum Photos nämndes redan - det är ju de verkligt stora grabbarna. MP grundades (?) av Capa och har, om jag förstått det hela rätt, ett fastslaget antal medlemmar. Ingen har någonsin skrivit ut sej ur MP, så nån medlem måste dö innan en ny får komma in. Måste lyfta fram kära Finland lite: Ilkka Uimonen

www.ilkkauimonen.com

är fem före ordinarie medlem i MP, sin relativt ringa ålder till trots. Det är en rätt lång process (typ fyra-fem år...?) innan man blir fullvärdig medlem.

Anyway, bildbyrån Black Stars fotografer är ju också lite legendariska... BS hittar du på

www.blackstar.com

Återkommer om jag kommer på nåt' mer.

Andreas
 
Om du är intresserad även av fotografer som inte längre är i livet bör du utan tvekan kolla upp Margarete Bourke-White!

Hon brukar finnas med på listor över de viktigaste kvinnorna i USAs historia, alla kategorier, inte bara fotografer.

Hennes fotografier från amerikanska södern, slaget om moskva, det besegrade nazi-tyskland mm har blivit klassisker.

I mitt inlägg i den här tråden kan ud läsa mer om henne och hitta några länkar:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=186934#post186934
 
Några samtida fotografer från Nordamerika:

Joel Sternfeld.
Joel Meyerowitz.
Sally Mann.
Tina Barney.
Cindy Sherman.
Robert Adams.
Mary Ellen Mark.
Taryn Simon.
Philip-Lorca diCorcia.
William Eggleston.
Edward Burtynsky.
 
USA
Ansel Adams
Bruce Barnbaum
Paul Caponigro
Ernst Haas
William Neill
Pat O'Hara
Eliot Porter
Dennis Stock
Harald Sund
Brett Weston
Edward Weston
Minor White

Storbritannien
John Blakemore
John Claridge

Canada
Freeman Patterson

fotohälsningar
Terje
 
Det kan mycket väl stämma, skrev kanske lite väl självsäkert - tycker mej ha läst att så är fallet nånstan, men ingen aning om var... Antar att det inte är något Magnum själv flaggar med...? Du känner alltså till fotografer som lämnat Magnum?
 
Ok, det här hör ju inte till tråden precis, men hittade nu åtminstone en fotograf som lämnat Magnum: Eugene Smith. Det framgår tydligen i Millers bok om Magnum: "Magnum: Fifty Years at the Front Line of History: The Story of the Legendary Photo Agency"

Utrdag från kommentarer om boken på Amazon.com:

"Miller devotes an entire chapter to the story of Eugene Smith, a brilliant photographer who joined Magnum in 1955 and subsequently wreaked havoc. Although he was known to be difficult, few of his peers anticipated that he would not only endanger the agency financially (he borrowed thousands from it to support his drug and alcohol addictions) but also divide its ranks. By the time he resigned, his fellow photographers were relieved, yet still compassionate - typical, Miller believes, of Magnums solidarity. Even those members who have decided to resign, Miller writes, almost invariably leave with some smatterings of regret. Miller debunks lingering myths about the agency and provides an entertaining account of the mesh and fray of personalities associated with it."

Beställde boken på direkten ;-)
 
olofsilfverdal skrev:
Uppgiften är att undersöka utvecklingen inom ämnen som politik, konst, musik, samhälle, religion...osv.
Får jag hissa en liten varningsflagga i all vänlighet? Som jag tolkar uppgiften så är det ett översiktsarbete som inte bara ska titta på fotografin. Då hade jag lagt tonvikten på allmän konsthistoria och sedan gjort en del avstickare till fotografin. Ett renodlat fotospår kommer att kräva avsevärt mer arbete av dig om du ska se den fotografiska utvecklingen i relation till samhället och inte enstaka fotografer. Det finns nämligen inte så mycket skrivet om fotohistoria på det planet. Kanske därför att det är en relativt ung konstart. Jag hade också hört med läraren om det hade varit OK att göra så. :)
 
Tack så jättemycket för ditt svar Jörgen! Jo, jag har kollat med läraren och fotografi skulle vara ok, förutsatt att jag kunde hitta fakta och så och det är väl det som är problemet...gissar att det blir rätt tungt. Ska nog klura på allmän konsthistoria istället som du säger, det låter klokt! Det borde ju vara lättare att hitta böcker på biblioteket om det också.
 
Samtidigt låter jag som en pessimistisk olyckskorp. Det finns säkert bra böcker om fotohistoria. Om du hittar dem, eller om någon annan känner till något, så är jag intresserad. Det jag har hittat har ofta varit insprängt i vanliga konstböcker. Inget fel i det men man hittar det inte om man söker bland fotoböckerna. Visst finns det rena fotoböcker som tar upp fotografins utveckling i relation till samhället men de beskriver antingen historiska fragment eller så är de teoretiskt övergripande. Oavsett vilket så är de svåra att hitta. Dessutom tror jag att du kommer långt om du utgår från allmän konsthistoria. Det du missar är den tidiga fotografin. Som jag har förstått det så följde den inte riktigt den allmänna trenden eftersom de var fullt upptagna med att få ett existensberättigande. Kommer du bara in en bit på 1900-talet så kan jag tycka att fotografin svänger in sig i de allmänna trenderna på ett helt annat sätt och det kan du utläsa från vanliga konstböcker.

Lycka till!
 
Om du behöver låna fotoböcker av t.ex. Smith eller Adams eller Capa eller någon annan kan du höra av dig till mig. Vi har ett gäng hos oss.
 
Tack så mycket för hjälpen! Hittade en väldigt bra bok om fotohistoria på statsbiblioteket i Örebri som hette "Photography A Cultural History" skriven av Mary Warner Marien (2002). Den är rätt omfattande (ungefär 500 sidor) och verkar ta upp det mesta. Men jag fick tag i den så sent att jag inte hann läsa så mycket innan det skulle vara klart...Hursomhelst så blev det Amerikansk fotografi och det behövde inte vara så omfattande så jag kom ganska långt på att läsa i olika uppslagsverk (fanns bla ett amerikanskt sådant på skolan som det stod en del i, minns bara inte vad det hette).

LG: Jag hade tänkt höra av mig angående böckerna men det blev inte av. Apropå något helt annat, jag såg en bok på statsbiblioteket som hette "Futurism and Photography" som var riktigt kul att kika i, de vet inte om ni har något liknande hos er? Minns inte vad fotograferna hette, har för mig att det var en del italienare men jag kan ju kolla upp det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.