ANNONS
Annons

Engångsframkallare och 20-bildersrullar

Produkter
(logga in för att koppla)

centipod

Aktiv medlem
Jag har tre självrullade Efke 100 rullar (135) som jag tänkte framkalla i Acutol. Filmerna har 21 exponeringar var. Acutol är ju engångsframkallare. Måste man kompensera för att det är 21 exp och inte 36? Framkallaren borde ju bli mindre använd så att man kan dra ner på tiden.

Och så en bonusfråga:
Kan man blanda olika typer av förbrukad kemi när man lämnar dem till miljöstation eller måste man hålla dem separat?

Marcus Nordén skrev:
Jag har tre självrullade Efke 100 rullar (135) som jag tänkte framkalla i Acutol. Filmerna har 21 exponeringar var. Acutol är ju engångsframkallare. Måste man kompensera för att det är 21 exp och inte 36? Framkallaren borde ju bli mindre använd så att man kan dra ner på tiden.

Hur långa rullarna är spelar ej in på hur länge du ska framkalla.
Nej, det påverkar ingenting när det är engångsframkallare.

På jobbet och skolan blandar vi all kemi i en stor dunk.

/Henri

Marcus Nordén skrev:
Och så en bonusfråga:
Kan man blanda olika typer av förbrukad kemi när man lämnar dem till miljöstation eller måste man hålla dem separat?

Det beror på om den miljöstation du lämnar till vill ha dem separerade eller inte. Vissa återvinner silvret ur fixet och vissa gör det inte, så det bästa är att fråga på miljöstationen.

Ok, tack för svaren. Jag skrev lite fel men jag fick nog svar på frågan ändå. Jag menade att fråga om det går bra att blanda förbrukade framkallare av olika fabrikat. Så det antar jag att man kan.

Det är väl silvret som är miljöboven i förbrukat fix? Läste i en äldre fotohandbok tips om hur man kan använda metallbleck i fixdunken för att samla ihop silvret. Jag antar att man förr kunde få pengar för silvret, men förbrukat fix utan silver borde man nog kunna hälla i slasken utan att ha dåligt samvete. (hoppas).

Fixet är ju till för att ta bort överflödigt silver från filmen/pappret, så det måste ju finnas silver i fixet. Så det ska du inte slänga i vasken.
/tj

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.