Annons

Enbent stativ - vilket passar syftet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Ska köpa ett enbent stativ med syftet att det ska hjälpa mig att förbättra bildens skärpa och möjligheten att fota inomhus utan blixt.
Det ska väga lite, lätt att ta med sig i väskan samt vara mycket stabil.

Har någon erfarenhet av något liknande?

Tacksam för svar!

=0) Marie
 
Enbensstativ är av naturen allt annat än stabila. Men de kan hjälpa till att hålla kameran lite mer stilla så att man kan klara lite längre slutartider än vad man normalt skulle gjort på fri hand. Hur mycket beror på vilken teknik man har och det kan så klart bättras på med övning eller små knep.

Jag har tagit bilder som blivit skarpa när jag använt 2-3 stegs längre tid än jag klarat på fri hand utan större ansträngning. I vissa fall kanske ännu mer.

Jag har ett av märket Giottos. Det var relativt billigt och har ett inbyggt tilt-huvud med snabbplatta som går att vrida helt runt i sitt fäste. På så sätt har jag samma frihet som om man skulle sätta ett huvud med kulled på toppen.

Detta tycker jag är användbart eftersom jag inte bara vill kunna tilta från sida till sida när jag ska ta bilder i porträttformat utan även framåt och bakåt när jag lutar mig mot en vägg och "spjärnar mot" framåt med enbensstativet. Dock är detta inte så jättelätt eller jättelitet.
 
köpte ett på kaffebrus i kolfiber, tycker den fungerar bra lätt lång och stabil

Ps glömde att tala om priset 595:-
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.